Vilka fiskar har vi köpt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flink1

    Vilka fiskar har vi köpt?

    Vet ej hur man lägger in bilder, men vi köpte dom på Djurmagasinet i Nyköping. Dom är gula med bruna ränder. Knappt en dm lång. Vi köpte även en hel gul plus en liten blå. Kan ta bilder men vet ej hur man lägger in. Anlednigen att vi vill veta är pga vilka fiskar kan vi blanda.
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Malawiciklider??

    E det maiawiciklider ni köpt? Det e super svårt att veta med bara en beskrivning! Ang den gula med bruna sträck så kan det vara en hona av arten Pseudotropehus lombardoi men e en vild gisning då inga foto finns
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Flink1

      #3
      Ursprungligen postat av Oden70
      E det maiawiciklider ni köpt? Det e super svårt att veta med bara en beskrivning! Ang den gula med bruna sträck så kan det vara en hona av arten Pseudotropehus lombardoi men e en vild gisning då inga foto finns
      Hittade på goggle att dom helgula heter Labidochromis caeruleus "golden". Men det återstår 2st.

      Kommentar

      • Flink1

        #4
        Ursprungligen postat av Oden70
        E det maiawiciklider ni köpt? Det e super svårt att veta med bara en beskrivning! Ang den gula med bruna sträck så kan det vara en hona av arten Pseudotropehus lombardoi men e en vild gisning då inga foto finns
        Du hade helt rätt ang dom gula med sträck, Pseudotropehus lombardoi var det rätta namnet när vi hittade bilder. Men då är det en liten blå kvar...

        Kommentar

        • Flink1

          #5
          Ursprungligen postat av Flink1
          Du hade helt rätt ang dom gula med sträck, Pseudotropehus lombardoi var det rätta namnet när vi hittade bilder. Men då är det en liten blå kvar...


          Två st är vi ju helt klara med vilka det är, så vilka fiskar kan man blanda med dom, min fru vill ha en kampfisk. Någon som vet om detta fungerar? Eller ge gärna länkar på raser som kan blandas med dessa fiskar. 256L Pump med stenar.

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Flink1
            Du hade helt rätt ang dom gula med sträck, Pseudotropehus lombardoi var det rätta namnet när vi hittade bilder. Men då är det en liten blå kvar...
            Om du köpt dem på djurmagazinet så tar de från sin grossist som även säljer lite fisk, Brukar då vara Hongi , Lombardoi , Golden , Maingano Så jag tror nog nästan det är en Maingano utan o sett din fisk bara genom att gissa pga deras sortiment.. Deras fiskar håller ingen direkt toppklass tyvärr =(
            Senast redigerad av Cichlidaholic; 10 februari 2008, 18:49.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Känns märkligt att köpa fiskar som man inte har en aning om vilka krav dom ställer, för då vet man inte hur man ska sköta dom.
              skulle vara bra om man skaffar sig lite grundkunskaper innan
              (gjorde du likadant när du köpte bil diesel eller bensin spelar nog ingen roll man har garanti)
              men välkommen till vårat forum
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • januari 2007
                • 869

                #8
                Ursprungligen postat av Flink1
                Två st är vi ju helt klara med vilka det är, så vilka fiskar kan man blanda med dom, min fru vill ha en kampfisk. Någon som vet om detta fungerar? Eller ge gärna länkar på raser som kan blandas med dessa fiskar. 256L Pump med stenar.
                Kampfisk e väl inte att rekomendera. Till malawi skall du ha anndra malawiciklider, ett tipps e att kolla in på artregistret malawiciklider. Där e många bra bilder och sedan finns det alltid lite eget tycke som avgör vilka firrar du vill ha, efter eget tycke menar jag... MEN malawi till malawi.Om frugan vill ha en kampfisk så e det i ett annat kar annars blir den mat.. Ett tips e att skaffa 1 hane till lombardoi honorna. Sedan en klassiker som går hem hos damerna för den e SÅÅ FIINN som frugan säger och det e ett par rödzebror
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Känns märkligt att köpa fiskar som man inte har en aning om vilka krav dom ställer, för då vet man inte hur man ska sköta dom.
                  skulle vara bra om man skaffar sig lite grundkunskaper innan
                  (gjorde du likadant när du köpte bil diesel eller bensin spelar nog ingen roll man har garanti)
                  men välkommen till vårat forum
                  Kan man kanske tycka och det får medhåll av mig MEN!!!
                  Om där kommer in folk i er affär och säger att dom vill ha lite fisk då säger ni naturligtvis: Du har gjort din koll på hur dessa fiskar skall skötas? Kunder svarar : NÄ.. Då säger ni: NI FÅR INTE KÖPA NÅGOT och därefter så får dom gå... Eller det e kanske så här: Ni säljer fisken för ni vill ju tjäna pengar och ni säger hastigt vad dom heter och vart ifrån dom kommer sedan e det bra med den saken och det säger katching katching i din kassa och du e nöjd.

                  Det e inte alla som har koll på vad det innebär med ett akvarium och det e MÅNGA som bara vill ha det för det e fint, och efter 1 månad när dom köpt ny fisk 4-5 gånger så lägger dom ner karet och säljer allt på blocket. I annonsen sätter dom in en bild som e taget när karet e nystartat och då ser man en riktig soppa av fiskar från all världens hörn och olika sjöar.
                  Såg ett på blocket med frontosor,rödzebror, barber och lite annat smått och gott.. Så det e tur att alla gör lite som dom vill fast det i mina ögon e katastrof!!
                  Senast redigerad av Oden70; 10 februari 2008, 19:25.
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Kan man kanske tycka och det får medhåll av mig MEN!!!
                    Om där kommer in folk i er affär och säger att dom vill ha lite fisk då säger ni naturligtvis: Du har gjort din koll på hur dessa fiskar skall skötas? Kunder svarar : NÄ.. Då säger ni: NI FÅR INTE KÖPA NÅGOT och därefter så får dom gå... Eller det e kanske så här: Ni säljer fisken för ni vill ju tjäna pengar och ni säger hastigt vad dom heter och vart ifrån dom kommer sedan e det bra med den saken och det säger katching katching i din kassa och du e nöjd.
                    ----------------------------------------------------------
                    Bara genom att säga en sån dumhet förstår jag att du alldrig har varit hos mig
                    nästa gång du utrycker dig så klumpigt å nedsättande bör du skaffa dig bättre underlag
                    ska försöka att sätta in en smile
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Johnny_1
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 313

                      #11
                      Var finns det nedlåtande i Odens inlägg???
                      Jag ser det som två alternativ som man kan få hos butiker.
                      Vet folk som fått en salig röra med fisk från butiker.
                      Givetvis bör man som kund ha lite förkunskap men ibland finns inte det och då
                      kan det gå riktigt åt pipan!
                      www.malmoakvarieforening.se

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johnny_1
                        Var finns det nedlåtande i Odens inlägg???
                        Jag ser det som två alternativ som man kan få hos butiker.
                        Vet folk som fått en salig röra med fisk från butiker.
                        Givetvis bör man som kund ha lite förkunskap men ibland finns inte det och då
                        kan det gå riktigt åt pipan!
                        ----------------------------------------------
                        Det nedlåtande är antydan att vi säljer fiskar utan att bry oss om att dom kanske ej passar
                        Vi tar bra betalt och ger nödvändig info
                        vi ger även gratis info till dom som ska köpa tillbehören lite billigare på nätet
                        vad jobbar du själv med Johnny (har du möjligen andra människor som levebröd)
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Johnny_1
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 313

                          #13
                          Oden ställde frågan vilket alternativ Ni på AL körde,,och som jag skrev finns två alternativ med det inte sagt att Ni kör på det sistnämda MEN det finns butiker som gör det tyvärr.

                          Vet att de flesta butiker ger råd och stöd annars hade dom inte existerat!!

                          Vad jag jobbar med,,,jag tillfredställer folk så dom blir riktigt nöjda på morgonen och det betalar dom faktiskt för;-))
                          Senast redigerad av Johnny_1; 10 februari 2008, 20:51.
                          www.malmoakvarieforening.se

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • november 2007
                            • 555

                            #14
                            Jag tycker att Akvarielagret är en mycket seriös akvariumaffärer och jag är ganska säker på att de aldrig skulle sälja en fisk som de inte vet namnet på. Exemplifieringen är därför dålig och jag har svårt att förstå varför du inte använder Djurmagazinet om de sålt en fisk till dig utan att säga namnet på den. Olika fiskar har olika krav och köparen har ansvar för att ta hand om sina djur! Så skriv upp namnet om du inte kommer ihåg det.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • Oden70
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 869

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Kan man kanske tycka och det får medhåll av mig MEN!!!
                              Om där kommer in folk i er affär och säger att dom vill ha lite fisk då säger ni naturligtvis: Du har gjort din koll på hur dessa fiskar skall skötas? Kunder svarar : NÄ.. Då säger ni: NI FÅR INTE KÖPA NÅGOT och därefter så får dom gå... Eller det e kanske så här: Ni säljer fisken för ni vill ju tjäna pengar och ni säger hastigt vad dom heter och vart ifrån dom kommer sedan e det bra med den saken och det säger katching katching i din kassa och du e nöjd.
                              ----------------------------------------------------------
                              Bara genom att säga en sån dumhet förstår jag att du alldrig har varit hos mig
                              nästa gång du utrycker dig så klumpigt å nedsättande bör du skaffa dig bättre underlag
                              ska försöka att sätta in en smile
                              har aldrig varigt hos dig men det var en hypotetis fråga. jag gav faktiskt 2 alternativ eller hur. Och Jag sa er affär med betoning på er och INTE DIN specefikt. Med er menar jag INTE DIG! Har aldrig sagt du eller din i texten eller hur ?(förutom när det gäller din kassa och det var fel skulle ståt er kassa Dumhet enligt dig men du vet att det finns butiker som e mindre nogräknade och det e ett faktum..
                              Och om du vill veta vad jag jobbar med så e det ett yrke som också e direkt beroende av bra varor för att kunden skall komma tillbaka.
                              Så beskyll inte mig för att tycka att du e så.. Skrev i första raden att jag höll med dig.
                              Så det e väl inget att trigga upp sig för..
                              Men tror inte att du bryr dig ändå vad anndra säger...
                              Så om man nu skall hårddra det e det faktiskt du själva som tar det för givet att det e dig personligen jag menar, men det e ej fallet. E alltid svårt att ta till sig inlägg om man tolkar dom som man själva tycker...
                              Så ta det lungt, skulle inte klaga på din butik då jag aldrig varigt där.
                              Men som du tydde det så e det mitt fel och ber om ursäkt för mitt otydligt skrivna inlägg och lägger in en smilie
                              Senast redigerad av Oden70; 10 februari 2008, 22:06.
                              Petrochromis is da shit8)8)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...