Vilka fiskar har vi köpt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #31
    Ursprungligen postat av deelay
    Gud vad tråkigt när folk blir kompisar så fort, jag hade ju precis satt mig in i dramat =)
    A va fan deelay kör en rond till bara för din skull
    tycker du inte det räcker med allt på troffe tråden???
    Skulle haft en tråd där alla kunde kasta skit istället, det du! hade varigt mer sport och lättare att hitta allt än att "simma" runt bland trådar och leta efter det...
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #32
      -Varför e det så att här på foromet när man frågar om råd så blir man 99% av gångerna inte hjälpt direkt utan i stället blir man nästan idiot förklarad?
      ------------------------------------------------------------------------
      Okej
      det här blir en lätt seger
      du ska hitta 990 inlägg som nästan idiotförklarar nybörjare
      medans jag ska hitta endast 10 inlägg som är möjligen lite litegrann positivt
      vad är insatsen


      (jag blir bara iriterad när folk köper djur utan ha en aning)

      det är okej att fråga

      tex går att ha sjöhästar i en guldfiskskål (gissar att 50% tror det)
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #33
        Ursprungligen postat av deelay
        Gud vad tråkigt när folk blir kompisar så fort, jag hade ju precis satt mig in i dramat =)

        Ja visst é det trist, men det dyker nog upp nya inom kort :-)
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          #34
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          -Varför e det så att här på foromet när man frågar om råd så blir man 99% av gångerna inte hjälpt direkt utan i stället blir man nästan idiot förklarad?
          ------------------------------------------------------------------------
          Okej
          det här blir en lätt seger
          du ska hitta 990 inlägg som nästan idiotförklarar nybörjare
          medans jag ska hitta endast 10 inlägg som är möjligen lite litegrann positivt
          vad är insatsen


          (jag blir bara iriterad när folk köper djur utan ha en aning)

          det är okej att fråga

          tex går att ha sjöhästar i en guldfiskskål (gissar att 50% tror det)
          Gör det inte det?????
          Skulle passa bra med en red tail mal i skålen också, men då får vi hoppas att sjöhästen inte sparkar ihäl malen...
          Nä seriöst, tycker du inte att du som besitter stor kunnskap och som ägare till en butik (om jag har rätt för mig) Borde gå först som föredömme och INTE attakera potentioella kunnder?
          Tror eller vet att det INTE skulle vara bra för min rörelse om jag gick på och kastade skit på folk...
          men ni e väl störst i Stockholms området så då kvittar det kanske?
          Men tror inte du/ni resonerar så men det e kanske ingen bra reklam ändå...
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Mikael_Wolfbrandt
            Användare
            • oktober 2007
            • 14

            #35
            tycker nog att det ligger väldigt mycket i vad christer säger och han har ju faktiskt skrivit att han vill att folk tar reda på lite info innan man skaffar fisk. i det är fallet är det ju uppenbart att det saknas ganska mycket info med tanke på början av tråden. Det är ju trots allt levande djur som vi köper inte vilka prylar som helst. Dessutom tycker jag att jämförelsen med bensin och diesel var bra. Undra hur många som chansar där
            trial and error

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #36
              Ursprungligen postat av Mikael_Wolfbrandt
              tycker nog att det ligger väldigt mycket i vad christer säger och han har ju faktiskt skrivit att han vill att folk tar reda på lite info innan man skaffar fisk. i det är fallet är det ju uppenbart att det saknas ganska mycket info med tanke på början av tråden. Det är ju trots allt levande djur som vi köper inte vilka prylar som helst. Dessutom tycker jag att jämförelsen med bensin och diesel var bra. Undra hur många som chansar där
              Klart att det e levande djur men, det var ju redan försent då fiskarna var köpta eller hur?
              Då e det ju bättre att hjälpa till så det inte blir sämmre än att ta upp hur det borde vara.
              det e på detta sätt som vi här skrämmer bort anndar som inte har kunskapen men som har ett intresse..
              sedan kan vi diskutera vad som e rätt ock vad som e fel men det får ju startas en separat tråd i det ämnet...
              Men så e det ju mångagånger att folk köper alla möjliga grejor och djur utan att ha riktigt med kött på benen..
              och ang bensin och disel.... ger mig inte in på det ensengång....
              och som du också läst här så finns det olika typer av butiker, dom som säljer för pengarnas skull och dom som tar det som sitt annsvar att förklara och berätta för dom som skall köpa..
              Uppenbarligen så brister kunnandet i en hel del affärer där fisk säljs. Tror nog att detta beror på att många butiker inte BARA säljer fisk utan allt möjligt till alla sorters husdjur och då e fiskkunnandet inte alla gånger det bästa,..
              tycker som många anndra att om man skall handla fisk i butik så gör det då i en akvariebutik där du får råd och tipps och inte i första bästa zoobutik som säljer mer av anndra produkter och har fisk mer eller mindre för det ses som ett måste att mara mångsidiga.
              Får oftast bättre firrar också i en special butik...
              Senast redigerad av Oden70; 11 februari 2008, 01:50.
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • snablo
                Användare
                • februari 2008
                • 31

                #37
                Ville bara göra ett inlägg.

                Var lite snälla, att komma till ciklid.se och göra ett inlägg är väl att söka info, även om han nu inte gjorde det innan inhandlandet men efter.

                Genom det så blir det ju ingen kampfisk ihop med malawisarna i alla fall

                För övrigt måste jag säga att dessa forum är en guldgruva ihop med t.ex. zoopet, har snokat här ett tag. Det enda man inte får rätsida på är hur man skall stötta upp under akvariet, frigolit+mdf-skiva etc, men det är väl för att varje tillverkare verkar ha olika krav på hur detta skall gå till med just deras akvarium.

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #38
                  Inte f_n frågar de på Ica om man vet hur man steker köttfärsen, man får utgå ifrån att den som köper en vara har tagit reda på ungefär vad som gäller. Nu kan vi inte jämföra köttfärs med levande djur förvisso, men principen är densamma.

                  Naturligtvis har köparen det största ansvaret, även om säljaren oxå har ett visst ansvar. Men om jag köper en hund är det min förbannande skyldighet som blivande djurägare att känna till att ex. en viss ras inte gillar att ligga inne i värmen i soffan hela dagen -utan han vill sova i snön och springa som en tok!

                  Men ett bra sätt när det gäller fiskar och växter skulle vara att de som köper får en liten lapp eller dylikt med kortinfo om arten och vilka betingelser de ska leva under eftersom vi vet att alla djurägare inte tar sitt ansvar. Sen finns det ju alltid säljare som skiter i vilket och bara kränger fisk i parti och minut, dessa motsvaras exemeplvis av de stora elektronikkedjorna inom den branschen. De säljer bara så mycket elektronik som möjligt till bra priser, kunskapen är det sämre med!
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #39
                    Vilken jävla pajastråd!

                    Skulle jag säga vad jag tyckte om brännvinsadvokaterna här skulle jag förmodligen bli avstängd så jag passar och håller mig undan golfen helt enkelt!
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #40
                      Ursprungligen postat av Hagge
                      Men ett bra sätt när det gäller fiskar och växter skulle vara att de som köper får en liten lapp eller dylikt med kortinfo om arten och vilka betingelser de ska leva under eftersom vi vet att alla djurägare inte tar sitt ansvar. !
                      Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka. Att tillhandahålla skötselråd är för mig en självklarhet. Det vore fint om det vore en lika stor självklarhet för alla kunder att också LÄSA dem!
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      Arbetssätt...