Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rödazebran

    Nybörjare

    Hej alla glada!

    Har en liten fråga ang mina nyinköppta ciklider. Har haft dom ca 2v, och en av mina damer har fått (13) yngel. ( tror det är en Pseudotropheus sp) Vad gör jag med dom??? Har dom i yngelkar med nylånstrumpa om.

    Är helt nybörjare och har inte så mycket att komma med när det gäller denna (för mig) vackra fisk.
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Hej och välkommen!

    Vet ej vad det är för fisk du menar, kan det vara vanlig rödzebra (M Etherae). orange-röda honor, och skära eller blå hanar!? Det finns andra färgsättningar oxå men det är väl de som är vanliga i handeln.

    Vilket som så kan du ha dem i en större plastlåda (eller flera mindre där du delar upp dem) om du inte har ett litet akvarium till dem. Som jag förstod det nu så har du tillverkat en egen yngelkammare av nylonstrumpa som du har i karet med de stora fiskarna!? Det brukar enligt min egen erfarenhet inte fungera så bra i längden.

    Någon billig plastback från IKEA, ÖB eller dylikt funkar. Allra helst med en liten pump och ett filter, men det går utan oxå men då får man byta vatten OFTA!

    Lycka till!
    /Fredrik

    Kommentar

    • Rödazebran

      #3
      Nybörjare

      Fiskarna jag har är blåa och har något gula fenor. Och jag tror att det är en såkallad Marygold. Hade jag kunnat så skulle jag skickat bild på henne.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Ursprungligen postat av Rödazebran
        Fiskarna jag har är blåa och har något gula fenor. Och jag tror att det är en såkallad Marygold. Hade jag kunnat så skulle jag skickat bild på henne.
        Ser de ut så här:
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Rödazebran

          #5
          Japp

          Hur ska jag göra med mina småttingar??

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Ursprungligen postat av Rödazebran
            Japp

            Hur ska jag göra med mina småttingar??
            Mata med artemia och finfördelat flingfoder, flera gånger per dag under de första veckorna.

            Skaffa ett akvarium där de kan växa upp till ca 3 cm storlek, eller använd en plastså eller -back. Gärna ett litet pumpfilter eller åtminstone genomluftning och håll värmen på ca 25 grader.

            Byt vatten ofta, 20 % två gånger per vecka t.ex.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Rödazebran

              #7
              Ok, tack så mycket för hjälpen.

              Dom finns just nu i ett yngelkar i ett annat litet kar på 50l som jag har "rödzebrayngel" i. Zebraynglen är lite större än dessa små varelse men inte stora nog att komma i det stora karet på 315l.

              Tackar än en gång för all info.

              \\ CAROLA

              Kommentar

              Arbetssätt...