Aulonocara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Aulonocara?

    Hej!

    Har en en ny fisk(5st) där den största hanen är den som ni kan se på filmen. Missöyckades med alla mina foton så jag länkar till en film där fisken deltar i en kort sekvens, Gick dessa av en som jag känner, Ich han har haft dessa i några år nu.

    Hab sade något om att först fick han infon om att det var en Aulonocara OB, Eller MC??? Men han säger nu att det troligen är en aulonocara bastard (korsning?) Någon här som vet mer om denna i mina ögon vackra aulonocara?

  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag gissar på en Bastard-Aulonocara! Den säljs väl som Aul. OB/MC??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Hmm

      Usch så uselt jag stavade ovan

      Vet inte om den säljs som det, Men det är ju mycket möjligt. Han hade kvar en otroligt vacker hanne, Som var allmänt mer färgglad och ganska tuff mot andra erkänt tuffa malawiciklider.

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Kent i Nol har (har haft) dessa till salu under namnet OB Aulonocara.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Det är både en bastard och en OB =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Det är både en bastard och en OB =)
            Ja den Auloncaran, där jag får jag hålla med dig Niklas, det är troligtvis en bastard, till skillnad från röd rubin, eureka och fire fishen, dom tror jag inte är bastarder.
            Men det har jag ju nämnt i andra trådar det behöver vi ju inte skriva om i denna trådenJanne

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja den Auloncaran, där jag får jag hålla med dig Niklas, det är troligtvis en bastard, till skillnad från röd rubin, eureka och fire fishen, dom tror jag inte är bastarder.
              Men det har jag ju nämnt i andra trådar det behöver vi ju inte skriva om i denna trådenJanne
              Visst är det en bastard, OB Aulonocaran på filmen.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Johan F
                Visst är det en bastard, OB Aulonocaran på filmen.
                Ja Johan, det skrev jag väl. Att den troligtvis var en bastard.Janne

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #9
                  Tack!

                  Tack för era svar. Killen som hade dem var ju rätt otydlig i vad det var för fisk, Så tack för all info.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja den Auloncaran, där jag får jag hålla med dig Niklas, det är troligtvis en bastard, till skillnad från röd rubin, eureka och fire fishen, dom tror jag inte är bastarder.
                    Men det har jag ju nämnt i andra trådar det behöver vi ju inte skriva om i denna trådenJanne

                    Firefish är en bastard, eurekan är en linjeavlad variant och samma med röd rubin.

                    Om du inte du lyckats få fram en så röd fisk som firefish utan att blanda in nått annat varför skulle då wolfgang lyckas? =)
                    Enligt personer som känner inblandade i framtagningen av firefishen så säger dom ju tom att det är en korsning... varför ljuga om det? =) Det vore ju mer ära om det inte vore så.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Firefish är en bastard, eurekan är en linjeavlad variant och samma med röd rubin.

                      Om du inte du lyckats få fram en så röd fisk som firefish utan att blanda in nått annat varför skulle då wolfgang lyckas? =)
                      Enligt personer som känner inblandade i framtagningen av firefishen så säger dom ju tom att det är en korsning... varför ljuga om det? =) Det vore ju mer ära om det inte vore så.
                      Ja om dom är så säkra tyskarna, vad har dom då korsat den med.
                      Nej det är inga bevis för mig att den är en korsning.
                      Nej jag tror att firefishen är en urvalsodlad albino utav röd rubin.
                      Och skälet är att dom bruna ynglen som kommer fram ser likadana ut som röd rubinyngel och dom andra rosa ser ut som albinoyngel fast utan röda ögon.Janne

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja om dom är så säkra tyskarna, vad har dom då korsat den med.
                        Nej det är inga bevis för mig att den är en korsning.
                        Nej jag tror att firefishen är en urvalsodlad albino utav röd rubin.
                        Och skälet är att dom bruna ynglen som kommer fram ser likadana ut som röd rubinyngel och dom andra rosa ser ut som albinoyngel fast utan röda ögon.Janne
                        Jag skulle nog resonera tvärt om... pga att det kommer bruna yngel ibland så är det en korsning som inte är stabil ännu.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Firefish är en bastard, eurekan är en linjeavlad variant och samma med röd rubin.

                          Om du inte du lyckats få fram en så röd fisk som firefish utan att blanda in nått annat varför skulle då wolfgang lyckas? =)
                          Enligt personer som känner inblandade i framtagningen av firefishen så säger dom ju tom att det är en korsning... varför ljuga om det? =) Det vore ju mer ära om det inte vore så.
                          Ja det är härligt Niklas att åtminstone du och jag är överens, till skillnad till många här på forumet.
                          Att både eurekan och röd rubin är en inavlad, urvalsodlad eller ett finare ord linjeavlad variant.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Jag skulle nog resonera tvärt om... pga att det kommer bruna yngel ibland så är det en korsning som inte är stabil ännu.
                            Ja nu måste jag ta upp en annan fisk som inte heller är stabil i sina avkommor.
                            Jag ska ta upp en fisk som Kent Gemanius har odlat i rätt så många år.
                            Kent är han som driver Nols ciklidhobby.
                            Han har odlat på trevawase red top thumbi West med div inblandningar.
                            Hans bästa trevawase är rätt så röda nu, ja mer än halva fisken är röd.
                            Men det viktigaste av allt, dom som har mest rött i sig, är dom som var vita från början, alltså dom hade inte något blått i sig, dom var typ albino men dom hade inte röda ögon, och jag tror att om Kent fortsätter att odla på sin (albino variant) så kommer han att ha knallröda trevawase utan blått i sig inom 5 år.
                            Varför skriver jag detta, det är precis samma sak som dom har gjort med firefishen, dom fick fram en (albino variant) med lite rött i sig sedan har dom urvalsodlat den, och detta går inte på 10 år, jag skulle vilja säga minst 15 år.
                            Ungefär samma tid som det tog för mig att få fram mina knallröda hannar utav hongie.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Jag skulle nog resonera tvärt om... pga att det kommer bruna yngel ibland så är det en korsning som inte är stabil ännu.
                              Ja det är lite tunt med inlägg i natt, så jag får väl kommentera detta också.
                              Ja, jag får bruna yngel och även rosa yngel, och dom har samma kroppsform som en auloncara ska ha.
                              Men om det ska vara inblandning utav mbuna och som du säger att dom inte är stabila ännu, varför får jag inte något yngel som ser ut som ett mbuna .Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...