Bildfråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Bildfråga.

    Undrar om någon/några här hade kunnat hjälpa mig med vad jag har köpt för fisk? Den enda informationen jag fick i affären, är att det är en Aulonocara Stuartgranti. Men det finns ju sååååå många varianter.

    Bilderna är som vanligt sådär härligt oskarpa och amatörmässiga. Fisken ser lite mörkare ut på fotona än i verkligheten, men jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Den var väldigt fin, jag har aldrig sett nått liknande. Vilken affär köpte du den i?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Har du inga bilder på honorna.
      Jag tycker tyvärr att det ser ut som en blandning.Janne

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        tramitochromis/aulonocara känns det som ev elctra/aulonocara men jag kan ju ha fel oxå.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Ahli/aulonocara kan vara möjligt med.

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Den var väldigt fin, jag har aldrig sett nått liknande. Vilken affär köpte du den i?
            Rolles akvariecenter i Luleå.

            Fisken är väldigt fin, men om det är en korsning så kommer den nog tyvärr inte att leva så länge till. Ska försöka få fram några foton på honorna också, men det blir imorgon (lördag) kväll, då det är släckt hos fiskarna och jag ska jobba extra imorgon...

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Nu kommer det lite foton på honorna också. Suddigt som vanligt, men det får ni leva med...

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Till sist klämmer jag in ett foto som jag gillade. Det visar en av honorna som håller ett taktiksnack med en Lamprologus Ocellatus, som tillfälligt får bo med Malawis pga. för mycket stryk.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenrikV
                  Rolles akvariecenter i Luleå.

                  Fisken är väldigt fin, men om det är en korsning så kommer den nog tyvärr inte att leva så länge till. Ska försöka få fram några foton på honorna också, men det blir imorgon (lördag) kväll, då det är släckt hos fiskarna och jag ska jobba extra imorgon...
                  Bilder på aulonocara honor brukar inte vara till någon större hjälp eftersom dom alla är grå/bruna... kolla med rolle vart han köpt dom ifrån och på så sätt kanske du kan spåra dom.
                  För ett tag sedan va det någon här på forumet som visade bilder på någon skum konstilation av aulonocarer som han hade fått yngel på och skulle byta in i någon affäre i norr... du kanske har köpt dom =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av HenrikV
                    Nu kommer det lite foton på honorna också. Suddigt som vanligt, men det får ni leva med...
                    Ja när jag ser honorna så blir jag ännu mer övertygad att det är en korsning, kanske mellan fryeri och någon Auloncara.
                    Så hade jag, varit som du, så hade jag lämnat tillbaka dom till zooaffären, och fått pengarna tillbaka.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Bilder på aulonocara honor brukar inte vara till någon större hjälp eftersom dom alla är grå/bruna... kolla med rolle vart han köpt dom ifrån och på så sätt kanske du kan spåra dom.
                      För ett tag sedan va det någon här på forumet som visade bilder på någon skum konstilation av aulonocarer som han hade fått yngel på och skulle byta in i någon affäre i norr... du kanske har köpt dom =)
                      Det går faktiskt att skilja på auloncara honor men inte alla.
                      Man kan tex lägga honor av maleri,jakobfribergi, maylandi och cobwe i samma balja, och det är inga problem att håva upp dom sen och till 100% se till att du får rätt honor.
                      Men tillbaka till henrikV honor, dom är alldeles för långsmala för att vara enbart auloncara, och är det inte fryeri så är det någon annan scienochromis kanske Ahli, som är inblandad.Janne
                      Senast redigerad av malawijanne; 09 februari 2008, 20:02.

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 697

                        #12
                        Tack för hjälpen grabbar. Nu är jag också rätt övertygad om att det är en korsning. Och konservativ som som jag är, så kommer fiskstackarna att få dö en så skonsam död som möjligt. (min fru protesterar en del)
                        Jag vill då INTE bidra till att sprida korsningar.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av HenrikV
                          Tack för hjälpen grabbar. Nu är jag också rätt övertygad om att det är en korsning. Och konservativ som som jag är, så kommer fiskstackarna att få dö en så skonsam död som möjligt. (min fru protesterar en del)
                          Jag vill då INTE bidra till att sprida korsningar.
                          Men du kan väl lämna tillbaka dom till zoohandlaren.Janne

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Men du kan väl lämna tillbaka dom till zoohandlaren.Janne
                            Och så säljer han dem vidare....

                            Missförstå mig rätt nu: Du borde förstås få pengarna tillbaka, och handlaren borde nacka dem han ännu har kvar.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Och så säljer han dem vidare....

                              Missförstå mig rätt nu: Du borde förstås få pengarna tillbaka, och handlaren borde nacka dem han ännu har kvar.
                              Håller med om det! Eller så har du dem kvar,om du kan "ta dem till dig" ändå. Hanen där verkar ju minst lika snygg som de flesta andra Aulonocarorna-varianterna. Sen kan du ju nacka dem!
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...