Fiskar i rymden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Fiskar i rymden!

    Ja vad säger man:

    Tack vare åksjuka fiskar ska människor slippa drabbas av samma plåga. Så är det tänkt när forskarna på rymdstationen i Esrage nu laddar om. Nästa vecka skjuter


    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Tänk om dom kunde lägga samma krut på att lösa magproblemen hos riftlake ciklider.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      "Gänget som historiskt sett tar plats vid Fuglesangs sida i rymdhistorien är av några centimeter långa arten oreochromis mossambicus, en munruvande liten afrikansk ciklid och vanlig akvariefisk"

      Jojo Oreochromis Mossambicus är LITEN ciklid, haha
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Det är inte alltid dem gör sin research.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Menar dom att fiskar alldrig har varit i rymden förut
          det tvivlar jag på
          då kunde dom ha åkt fritt fall på grönan 6sek eller 6min löjligt
          säkert har akvariefiskar varit i rymden månadsvis varför inte fråga Ryssar eller Amerikaner
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Det är inte alltid dem gör sin research.
            Det verkar snarare vara regel än undatag med brstfällig research inom kvällstidningarna, allra helst Aftonbladet
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Det verkar snarare vara regel än undatag med brstfällig research inom kvällstidningarna, allra helst Aftonbladet
              Kan tilläggas att just Aftonblaskan blivit fällda av PO för rent fejkade "nyheter" minst två gånger. På ren svenska har de alltså ljugit ihop något och publicerat. Även de mer seriösa nyhetsbärarna gör man klokt att ta med en nypa salt.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                ...och framförallt när det gäller vetenskap.

                Dagstidningar är fysiskt oförmögna att rapportera vetenskapliga nyheter korrekt. Som regel lyckas de totalt missförstå alltihop, och vinklar det lilla de förstår så det totalt motsäger vad forskaren faktiskt kommit fram till.

                Jag har vid ett tillfälle varit med när en annan forskare blev intervjuad av en reporter från en större svensk dagstidning. Den här forskaren är en mycket duktig och pedagogisk universitetslärare, och gjorde sitt allra bästa för att reportern verkligen skulle förstå, men hela intervjun märkte man tydligt att reportern inte brydde sig inte om att ens försöka förstå för han hade redan beslutat sig om vinklingen.

                Och när artikeln sen kom i tryck, och jajamensan, vad som stod i artikeln var alltså exakt motsatsen mot vad forskaren faktiskt kommit fram till.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag vet inte om vinklingar och missförstånd egentligen är vanligare när det gäller just vetenskap - media kör sitt eget race med det mesta. Jag har en hel del mediakontakter i mitt jobb, och ni skulle tappa öronen innan jag var färdig med att berätta om alla "missförstånd" jag upplevt i mina dagar...

                  I ljuset av detta blir det intressant med det så kallade politikerföraktet. Vad har politikerna sagt, och vad kommer fram i media? Enligt min mening är politikerföraktet skapat av media, och vi borde rätteligen ha ett mediaförakt i stället. Media av idag är ett av de största hoten mot demokratin, som jag ser det.

                  Nå, nu flippade jag ut rätt långt från fiskar i rymden, men associationen till mupparnas "pigs in spaaaaaace" ligger rätt nära.

                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 februari 2008, 09:05.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag skrattade högt när jag fick den här artiken mejlad till mig. Jag ska kolla om de vill ställa upp för en intervju till ciklidbladet. Vad era liv måste vara tråkiga. Ni verkar inte kunna se det roliga i någonting.

                    Men jag kan inte vara sämre och träbockar vidare: Aftonbladet skrev rätt släkte och vetenskapligt namn och att studera otoliter i tyngdlöshet hos fiiskar som fått tillräckligt med tid att acclimatiserat sig (vilket det enligt artikeln var). Det står till och med det gjorts tidigare forskning på fisk i tyngslöshet. Det låter som väl motiverad forskning till skilnad från akvariefiskars magproblem. GPs täckning av det hela var sämre...
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...