Hjälp med artbestämmning på malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midoria
    Användare
    • januari 2008
    • 29

    Hjälp med artbestämmning på malawi

    Har ytterligare en malawi som jag inte vet vad det är för art.
    Hoppas att någon kan hjälpa mig?!
    Har flera bilder om det behövs

    Mvh Helene
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Hongi???

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av HenrikV
      Isf en som gått vilse på kalfjället =) Det ser ut som allt och ingeting tycker jag, tippar på bastard men det kan ju vara något annat som fått helt fel foder som gett galna färger och former.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #4
        jag misstaget på den samma metriaclina greshakei så den ser mkt eller metriaclina mbenij på den hanar.. vad har du för dina honor vilka där dååå??? el har vad du för mat där dåå???? vilka den är troligt lurig färg den fisk den för greshakei el mbenij den dåå??? men du måste vilka ha honor färg där dåå??
        Senast redigerad av classe; 06 februari 2008, 20:25.
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        • Midoria
          Användare
          • januari 2008
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av classe
          jag misstaget på den samma metriaclina greshakei så den ser mkt eller metriaclina mbenij på den hanar.. vad har du för dina honor vilka där dååå??? el har vad du för mat där dåå???? vilka den är troligt lurig färg den fisk den för greshakei el mbenij den dåå??? men du måste vilka ha honor färg där dåå??
          Det är bara en massa hanar tyvärr, inga honor alls.
          Jag matar dom med räkor, röda mygglarver, artemia och pellets (ciklid gold)
          Han som jag köpte akvariet och fiskarna av sa att det var malawizebror och dom är 8 stycken i olika färger. Dom är ganska stora ca 12-14 cm.
          Ångrar nästan att jag köpte akvariet med alla fiskarna i

          Mvh Helene
          Senast redigerad av Midoria; 06 februari 2008, 21:01.

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            Ursprungligen postat av Midoria
            Det är bara en massa hanar tyvärr, inga honor alls.
            Jag matar dom med räkor, röda mygglarver, artemia och pellets (ciklid gold)
            Han som jag köpte akvariet och fiskarna av sa att det var malawizebror och dom är 8 stycken i olika färger. Dom är ganska stora ca 12-14 cm.
            Ångrar nästan att jag köpte akvariet med alla fiskarna i

            Mvh Helene
            svårt döma.. vilka på affäre köpt du där dåå??? och så den måste man ha register namn där så klart.. är den blanda där så man kan vara korsning där av avel odling.. och jag tycker mest ser den är mest på m.greskhakei den som du har där gröna honor visa den bildar igår där innan en annan sidan på din frågor... men den m.mbenij är den för ob-färg för honor där mest på den..
            men den kanske man kan vara blanda den för där av släkter för m.lombardoi eller den nån annan där så inte bra att den skall bli tillsammans samma arter för metriaclina släkter.. är jag egna mkt rädd om den blanda där i sitt hemma karet om leka blanda med andra samma den arter metriaclina för zebror där.. jag förstår dig att du är stora ångrar att köpte den fiskar.. så du kan försöka den inbyter på affäre där om den är intresserad den så fråga du det där.. hur mkt liter har du karet?? 222liter?? hur många har du arter där så den är så bra med tre arter inte mera för din 222liter.. mvh klas
            Senast redigerad av classe; 07 februari 2008, 00:15.
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • Sacrium
              Användare
              • november 2005
              • 353

              #7
              Tycker det ser ut lite som antingen dåligt utfärgad perlmutt eller greshakei.

              Kommentar

              • Midoria
                Användare
                • januari 2008
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av classe
                svårt döma.. vilka på affäre köpt du där dåå??? och så den måste man ha register namn där så klart.. är den blanda där så man kan vara korsning där av avel odling.. och jag tycker mest ser den är mest på m.greskhakei den som du har där gröna honor visa den bildar igår där innan en annan sidan på din frågor... men den m.mbenij är den för ob-färg för honor där mest på den..
                men den kanske man kan vara blanda den för där av släkter för m.lombardoi eller den nån annan där så inte bra att den skall bli tillsammans samma arter för metriaclina släkter.. är jag egna mkt rädd om den blanda där i sitt hemma karet om leka blanda med andra samma den arter metriaclina för zebror där.. jag förstår dig att du är stora ångrar att köpte den fiskar.. så du kan försöka den inbyter på affäre där om den är intresserad den så fråga du det där.. hur mkt liter har du karet?? 222liter?? hur många har du arter där så den är så bra med tre arter inte mera för din 222liter.. mvh klas
                Dom är inte köpta på någon affär, utan hemifrån en kille.
                Fisken som syns i bakgrunden på den andra bilden är en Iodotropheus Sprenerae.
                Akvariet är på 220 liter, och förutom dom arter du sett på bilder så finns det 4 sorter till. Det är alldeles för fullt i akvariet, det är mest därför jag undrar vilka sorter det är. Vill inte ha alla kvar.

                Mvh Helene.

                Kommentar

                • Midoria
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sacrium
                  Tycker det ser ut lite som antingen dåligt utfärgad perlmutt eller greshakei.
                  Tack så mycket!
                  Dom ser exakt ut som en perlmutt, fast den ena är större än 9 cm.
                  Kan dom bli det?

                  Mvh Helene.

                  Kommentar

                  • palleh
                    Användare
                    • december 2006
                    • 704

                    #10
                    Ursprungligen postat av Midoria
                    Tack så mycket!
                    Dom ser exakt ut som en perlmutt, fast den ena är större än 9 cm.
                    Kan dom bli det?

                    Mvh Helene.
                    tycker den drar mer åt zebra hållet än perlmutt
                    http://picasaweb.google.com/palleph

                    Nya bilder laddas upp hela tiden


                    Mvh Patrik

                    Kampfisk!

                    Kommentar

                    • Midoria
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 29

                      #11
                      Ursprungligen postat av palleh
                      tycker den drar mer åt zebra hållet än perlmutt
                      Vilken zebra då? Antar att det finns flera...
                      Jag är verkligen inte bra på det här ännu.

                      Mvh Helene.

                      Kommentar

                      • palleh
                        Användare
                        • december 2006
                        • 704

                        #12
                        Ursprungligen postat av Midoria
                        Vilken zebra då? Antar att det finns flera...
                        Jag är verkligen inte bra på det här ännu.

                        Mvh Helene.
                        Menar mer åt greshakei hållet men den ser endå rätt mysko ut
                        http://picasaweb.google.com/palleph

                        Nya bilder laddas upp hela tiden


                        Mvh Patrik

                        Kampfisk!

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #13
                          Ursprungligen postat av palleh
                          Menar mer åt greshakei hållet men den ser endå rätt mysko ut
                          greshakei kanske men den har väldigt svagt färgade fenor, men den liknar ju mer zebra som Palleh skriver.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • Midoria
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 29

                            #14
                            Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                            greshakei kanske men den har väldigt svagt färgade fenor, men den liknar ju mer zebra som Palleh skriver.
                            Fenorna är bara färgade längst ut, som ett streck. Om du förstår vad jag menar.

                            Mvh Helene.

                            Kommentar

                            • Midoria
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 29

                              #15
                              Ursprungligen postat av classe
                              svårt döma..
                              är den blanda där så man kan vara korsning där av avel odling.. och jag tycker mest ser den är mest på m.greskhakei den som du har där gröna honor visa den bildar igår där innan en annan sidan på din frågor... men den m.mbenij är den för ob-färg för honor där mest på den..
                              men den kanske man kan vara blanda den för där av släkter för m.lombardoi eller den nån annan där så inte bra att den skall bli tillsammans samma arter för metriaclina släkter.. är jag egna mkt rädd om den blanda där i sitt hemma karet om leka blanda med andra samma den arter metriaclina för zebror där.. jag förstår dig att du är stora ångrar att köpte den fiskar.. så du kan försöka den inbyter på affäre där om den är intresserad den så fråga du det där.. hur mkt liter har du karet?? 222liter?? hur många har du arter där så den är så bra med tre arter inte mera för din 222liter.. mvh klas
                              Classe du hade rätt.
                              Dom fiskarna som jag fått artbestämda till rostciklider, är inga rostciklider.
                              Hade en kille här som köpte några av fiskarna och han sa precis som du att det var honor till dom hanarna. Han såg att dom lekte. Känner mig dum nu...
                              Det var nog dumt att köpa akvariumet med fiskar i. Jag vill ju verkligen lära mig....

                              Mvh Helene

                              Kommentar

                              Arbetssätt...