Någon som kan hjälpa mig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midoria
    Användare
    • januari 2008
    • 29

    Någon som kan hjälpa mig...

    Någon duktig som kan tala om för mig vad det är för art?
    Vet att bilderna är dåliga, men hoppas att någon ändå kan hjälpa mig.

    Mvh Helene
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av Midoria
    Någon duktig som kan tala om för mig vad det är för art?
    Vet att bilderna är dåliga, men hoppas att någon ändå kan hjälpa mig.

    Mvh Helene
    Metraclima Lombardoi. Välkommen till forumet Helene


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Instämmer till fullo, en hane (honorna är blå-lila). En fin fisk som kan vara rätt tuff mot de andra i akvariet...
      /Fredrik

      Kommentar

      • Midoria
        Användare
        • januari 2008
        • 29

        #4
        Ursprungligen postat av Mattias777
        Metraclima Lombardoi. Välkommen till forumet Helene
        Tack så mycket för hjälpen.
        Och tack för välkomnandet
        Vad kan det här vara då?

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Metriaclima Greshakei påminner det onekligen om.

          Hej mitt namn é Rikard och vill höra mig för om någon vet vad detta är för art?? Ganska tuff av sig och ett riktigt matvrak. Gräver mycket, raggar på det mesta...oavsätt färg, när han é på det humöret. http://i197.photobucket.com/albums/aa176/mozo_photo/cik11.jpg http://i197.photobucket.com/albums/aa176/mozo_photo/cik1




          ...eller en Metriaclima sp. Mbenji som Ozric talar om i samma tråd?
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Midoria
            Användare
            • januari 2008
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av Per Bjellert
            Metriaclima Greshakei påminner det onekligen om.

            Hej mitt namn é Rikard och vill höra mig för om någon vet vad detta är för art?? Ganska tuff av sig och ett riktigt matvrak. Gräver mycket, raggar på det mesta...oavsätt färg, när han é på det humöret. http://i197.photobucket.com/albums/aa176/mozo_photo/cik11.jpg http://i197.photobucket.com/albums/aa176/mozo_photo/cik1




            ...eller en Metriaclima sp. Mbenji som Ozric talar om i samma tråd?
            Jag tycker att dom två olika artena ser väldigt lika ut.
            Men jag kan ju inte så mycket ännu.
            Finns det något kännetecken som skiljer dom åt?

            Mvh Helene.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Jag vet faktiskt inte. För mig är det en Greshakei (fast den i artregistret är lite överfärgad) men jag upptäckte den andra när jag letade lämplig bild till dig. Benjin på Ozrics bild var mer lik din fisk men jag har egentligen ingen koll på sp. Benji.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Midoria
                Användare
                • januari 2008
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Jag vet faktiskt inte. För mig är det en Greshakei (fast den i artregistret är lite överfärgad) men jag upptäckte den andra när jag letade lämplig bild till dig. Benjin på Ozrics bild var mer lik din fisk men jag har egentligen ingen koll på sp. Benji.
                Jag har tittat på lite andra sidor nu och jag tycker nog att den är mest lik Greshakei. Men jag vet inte... Svårt det här

                Mvh Helene

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Skulle gissa på en mbenji. greshakin är mer orange i ryggfenan men sen kan kameran vrida om färgena ibland.

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    Skulle gissa på en mbenji. greshakin är mer orange i ryggfenan men sen kan kameran vrida om färgena ibland.
                    jaa stämmer den är klart den m.greshakin för den hon har där oxåå den med gröna honor där.. men m.mbenji har den brukar ob färg där för honor..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Jag tycker ,iom att det är så svårt att exakt avgöra vilken av de två nämnada det är, att de får gå som "antingen eller" så att säga. Menar att man skall tänka till en extra gång ifall man skall odla på dem eller om du skall köpa på fler av "den mest troliga arten". Tycker tyvärr man ser allt för ofta arter/varianter som det troligen är inblandat nåt annat i,både i handeln el hos folk.

                      Den ser onekligen storväxt ut utan att vara alltför fet och jag skulle gissa på att hanen är viltfångad.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Midoria
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 29

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Jag tycker ,iom att det är så svårt att exakt avgöra vilken av de två nämnada det är, att de får gå som "antingen eller" så att säga. Menar att man skall tänka till en extra gång ifall man skall odla på dem eller om du skall köpa på fler av "den mest troliga arten". Tycker tyvärr man ser allt för ofta arter/varianter som det troligen är inblandat nåt annat i,både i handeln el hos folk.

                        Den ser onekligen storväxt ut utan att vara alltför fet och jag skulle gissa på att hanen är viltfångad.
                        Jag hade inte tänkt att odla på den, utan sälja den. Det var mest därför jag undrade vad det var. Fiskarna ingick i akvariumet och han sa att det var malawizebror. Och dom som han kallade för zebror är ganska stora.
                        Vet inte hur stora dom ska vara? Fisken i bakgrunden är i alla fall en I sprengerae.

                        Mvh Helene

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Jag tycker ,iom att det är så svårt att exakt avgöra vilken av de två nämnada det är, att de får gå som "antingen eller" så att säga. Menar att man skall tänka till en extra gång ifall man skall odla på dem eller om du skall köpa på fler av "den mest troliga arten". Tycker tyvärr man ser allt för ofta arter/varianter som det troligen är inblandat nåt annat i,både i handeln el hos folk.

                          Den ser onekligen storväxt ut utan att vara alltför fet och jag skulle gissa på att hanen är viltfångad.
                          Ja, jag ser , tyvärr inte så ofta att det är blandade arter hos vanliga akvarister.
                          Men ozric kan du inte specificera lite mera, vilka arter har du sett blandningar utav, och i vems akvarium.Janne

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja, jag ser , tyvärr inte så ofta att det är blandade arter hos vanliga akvarister.
                            Men ozric kan du inte specificera lite mera, vilka arter har du sett blandningar utav, och i vems akvarium.Janne
                            Nej, vill faktiskt inte göra det offentligt. Och vad det brukar vara för korsningar e ju lite lurigt att spekulera i. Men jag kan säga att det inte var allt för så länge sen jag såg i en "etablerad" butik nåt som sannerligen var nån Labeotropheus inblandad i.Minns dock inte vad de såldes som.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...