Rom i munnen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midoria
    Användare
    • januari 2008
    • 29

    Rom i munnen?

    Hejsan!

    Jag är nybörjare på ciklider och har några frågor.
    Jag tror att 2 av mina rostciklider har rom i munnen, men är inte helt säker.
    Dom kanske inte tar rommen i munnen?
    Hur ser det ut när dom har rom eller yngel i munnen?
    Hur lång tid tar det innan rommen kläcks?
    Och hur länge har dom ynglena i munnen?
    Jag är inte så bra på detta som ni märker, men jag hoppas kunna lära mig lite mer.

    Mvh Helene.
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Ursprungligen postat av Midoria
    Hejsan!

    Jag är nybörjare på ciklider och har några frågor.
    Jag tror att 2 av mina rostciklider har rom i munnen, men är inte helt säker.
    Dom kanske inte tar rommen i munnen?
    Hur ser det ut när dom har rom eller yngel i munnen?
    Hur lång tid tar det innan rommen kläcks?
    Och hur länge har dom ynglena i munnen?
    Jag är inte så bra på detta som ni märker, men jag hoppas kunna lära mig lite mer.

    Mvh Helene.
    Hej.
    jo rostciklider som egentligen heter Iodotropheus sprengerae förutsatt att det är det du har är munruvare, det bildas liksom en hakpåse som brukar växa ju större ynglerna blir även då svartna lite när ynglerna kläcks.
    ynglerna brukar kläckas efter ca 10-14 dagar men har då så mycket gulesäck (näringssäck) att de inte kan simma utan de brukar vara färdigutvecklade efter ca 3-4 veckor och honan brukar släppa dem omkring då, lite beroende på omgivning och temperatur.

    hoppas att du blir klokare av detta
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Midoria
      Användare
      • januari 2008
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      Hej.
      jo rostciklider som egentligen heter Iodotropheus sprengerae förutsatt att det är det du har är munruvare, det bildas liksom en hakpåse som brukar växa ju större ynglerna blir även då svartna lite när ynglerna kläcks.
      ynglerna brukar kläckas efter ca 10-14 dagar men har då så mycket gulesäck (näringssäck) att de inte kan simma utan de brukar vara färdigutvecklade efter ca 3-4 veckor och honan brukar släppa dem omkring då, lite beroende på omgivning och temperatur.

      hoppas att du blir klokare av detta

      Ok. Tack för hjälpen.
      Jo det är rostciklider,(har fått hjälp med det )
      Några frågor till bara
      Är det någonting speciellt jag ska tänka på medan honan har dom i munnen?
      När ska man flytta honan?
      Vad ger man ynglen för mat?

      Mvh Helene.

      Kommentar

      • Midoria
        Användare
        • januari 2008
        • 29

        #4
        ingen som vet?

        När man ska flytta honan till ett annat kar?
        Och vad man ska ge ynglen för mat?

        Mvh Helene.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Om du skall dra upp ynglen så skulle jag tycka att du kan flytta honan efter 2-3v kanske.. Eller tidigare om hon blir utsatt för attacker av de andra fiskarna.

          Ynglen låter som att de är ganska stora när de spottas och jag skulle inte vara förvånad om man kan mata dem med räkmixn dafnier eller cyklops från början.
          Annars så är artemia eller skalad artemia mycket bra yngelfoder.

          MVH

          Kristofer
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Midoria
            Användare
            • januari 2008
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Om du skall dra upp ynglen så skulle jag tycka att du kan flytta honan efter 2-3v kanske.. Eller tidigare om hon blir utsatt för attacker av de andra fiskarna.

            Ynglen låter som att de är ganska stora när de spottas och jag skulle inte vara förvånad om man kan mata dem med räkmixn dafnier eller cyklops från början.
            Annars så är artemia eller skalad artemia mycket bra yngelfoder.

            MVH

            Kristofer
            Det är väldigt bråkigt i akvariet just nu, för det är alldeles för mycket fiskar i.
            Köpte akvariet med alla fiskarna i...

            Förlåt men jag vet inte vad "dra upp ynglen" betyder? Känner mig helt korkad.


            Mvh Helene

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Ursprungligen postat av Midoria
              Det är väldigt bråkigt i akvariet just nu, för det är alldeles för mycket fiskar i.
              Köpte akvariet med alla fiskarna i...

              Förlåt men jag vet inte vad "dra upp ynglen" betyder? Känner mig helt korkad.


              Mvh Helene
              Han menar helt enkelt att mata dem, sköta dem !!! Och att du kan flytta honan till ett mindre eller annat akvarium (om du har något) och att hon får "spotta" ynglen där, sedan kan du flytta tillbaka honan till sällskapsakvariumet efter ett litet tag och ynglen får växa upp i den andra "burken". Man kan låta henne spotta dem i sällskapsakvariet oxå, men det finns en stor risk att inget av ynglen överlever (blir uppätna), eller att bara någon överlever tills dess att de blir så stor att de vuxna inte ser dem som potentiella byten längre. Men det beror lite på hur akvariet är inrett, de växer mycket långsammare i sällskapsakvariet också eftersom de får svårt att få tillräckligt med föda för att växa bra.

              Dessa yngel går bra att mata med flingfoder (som du smular fint) redan från början, annars är nykläckt artemia ett mycket bra foder att starta med de första veckorna (helst tillsammans med ex ett flingfoder el dyl)

              Lycka till
              /Fredrik

              Kommentar

              • Midoria
                Användare
                • januari 2008
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av Hagge
                Han menar helt enkelt att mata dem, sköta dem !!! Och att du kan flytta honan till ett mindre eller annat akvarium (om du har något) och att hon får "spotta" ynglen där, sedan kan du flytta tillbaka honan till sällskapsakvariumet efter ett litet tag och ynglen får växa upp i den andra "burken". Man kan låta henne spotta dem i sällskapsakvariet oxå, men det finns en stor risk att inget av ynglen överlever (blir uppätna), eller att bara någon överlever tills dess att de blir så stor att de vuxna inte ser dem som potentiella byten längre. Men det beror lite på hur akvariet är inrett, de växer mycket långsammare i sällskapsakvariet också eftersom de får svårt att få tillräckligt med föda för att växa bra.

                Dessa yngel går bra att mata med flingfoder (som du smular fint) redan från början, annars är nykläckt artemia ett mycket bra foder att starta med de första veckorna (helst tillsammans med ex ett flingfoder el dyl)

                Lycka till
                Tack så mycket för dina utförliga råd.

                Mvh Helene.

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Midoria
                  Det är väldigt bråkigt i akvariet just nu, för det är alldeles för mycket fiskar i.
                  Köpte akvariet med alla fiskarna i...

                  Förlåt men jag vet inte vad "dra upp ynglen" betyder? Känner mig helt korkad.


                  Mvh Helene
                  ja du kan ta den en hona till separeta akvarium där 40 liter eller nån som du har där din karet? eller kan ta i hink den så gick bra om du har inte nån separeta akvarium dåå så den hink lägga den så och skall med oxåå en luftfilter där så går bra.. försök göra den låta så hona kan spotta sin yngel så runt 19-23dagar den.. mvh klas..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...