Astaxantin fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vingen
    Användare
    • november 2007
    • 38

    Astaxantin fråga?

    Det snackas mycket om att Astaxantin färga dom röda fiskar väldigt röda och det är sant, men hur påverka det på dom andra fiskar? typ gul blir gulare eller?
  • endymion

    #2
    Röda fiskar blir rödare och gula blir gulare. I övrigt syns det inte om man inte överdoserar kraftigt.

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Hur fisken påverkas av astaxantinet beror framför allt hur fiskens färg sammansättning ser ut. Vad har du för fisk som du tänkt köra med astaxantin?
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Ja jag skulle vilja säga att gul fisk blir mer orange.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det som jag sett när det gäller den gula färgen så blir den mer mättad, men den byter inte nyans. Jag har matat Tropheus...Golden...och några arter till med gult men inte sett några förändringar i pigmenten.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            OT
            När hönsen får astaxanthin i fodret, så blir äggen gulare, mot orange om de får mycket, men hönsen ändrar inte färg!
            OT OT
            Forskningsresultat visar att astaxanthin gör dig piggare och hjälper kroppen att återhämta sig snabbare efter hårt arbete, idrott eller sjukdom.

            Borde gälla fiskar oxå?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Stod om någon forskning gjord runt detta i CB, men jag kommer inte ihåg i vilket nummer. Ola Svensson skrev artikeln tror jag.

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Här är en artikel publicerad i CB om astaxanthin.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Stod om någon forskning gjord runt detta i CB, men jag kommer inte ihåg i vilket nummer. Ola Svensson skrev artikeln tror jag.
                  Tror att det var CB 2006/4

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    OT
                    När hönsen får astaxanthin i fodret, så blir äggen gulare, mot orange om de får mycket, men hönsen ändrar inte färg!
                    OT OT
                    Forskningsresultat visar att astaxanthin gör dig piggare och hjälper kroppen att återhämta sig snabbare efter hårt arbete, idrott eller sjukdom.

                    Borde gälla fiskar oxå?
                    Jo, särskilt efter idrott
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      #11
                      Jag kan bara prata ut ur de erfarenheter jag kommit fram till i mitt senaste test då jag separerade min grupp på 60 tropheus kiriza och flyttade honor till ett framtida kar där de fick NLS samt en grön räkmix utan astaxantin.
                      Hanarna fick gå kvar i ursprungskaret och i test syfte fick några honor med gula band gå kvar med hanarna. Jag gav sedan dessa NLS samt samma räkmix som honorna bara att jag tillsätte 5gram astaxantin/kg mat. Efter 3-4 månaders matning var honorna svagt oranga definitivt inget gula längre iaf. Så tillsättning av astaxanin på fisk som har svaga anlag av rött i sig undviker jag att ge astaxantin till i fortsättningen.
                      Nu har det gått 2 månader sedan sammanslagningen och inget astaxantin har erbjudits men dessa honor har inte tappat den oranga färg än..... Kan ha blivet lite svagare nyans dock.
                      Detta är mina test resultat och vad jag kommit fram till iaf.
                      Vad gäller astaxantin till Kiriza som ej har det oranga anlaget i sig kan jag ej säga hur dessa påverkas.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Kiriza har ju orange pigment som du då förstärkte så jag tycker inte det är så underligt.

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Kiriza har ju orange pigment som du då förstärkte så jag tycker inte det är så underligt.
                          Jo fast alla kiriza har ej oranged pigment... vissa hanar påverkades ej av astaxantinet alls ja de som var gula redan innan. Nästan alla hanar var oranga innan jag ens gav astaxantin och hade de inte oranged band fick de heller inte det. Men det påverkade honorna väldigt mkt. kanske pga att de bar på anlaget medans de gula hanarna saknade anlaget
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Här ligger artikeln http://beheco.oxfordjournals.org/cgi...ract/18/6/1100
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Vingen
                              Användare
                              • november 2007
                              • 38

                              #15
                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              Hur fisken påverkas av astaxantinet beror framför allt hur fiskens färg sammansättning ser ut. Vad har du för fisk som du tänkt köra med astaxantin?
                              jag hade tänkt och mata det till mina salousi, och med tanke på att dom först är gula sedan till ljus-blåa med svarta ränder (hanar), så undrar jag hur det påverka dom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...