Nytt akvarium som skall fyllas, med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #61
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Om du köper yngel oavsett vilken malawi det gäller så fråga om säljaren vet om ynglen är ifrån samma kull dvs lika gamla.

    Om dom är det så titta på dom som har vuxit mer än dom andra, 99,9 % att det är hannar. Plocka några större och några mindre så blir det nog bra. Det är lite olika det där med storlek då dom färgar ut. 5-7cm undgefär. Titta också på äggfläckar om ett yngel har många äggfläckar så är chansen stor att det är en hanne.
    OK tack, bra råd!!!

    Jag skall försöka åka ut och kolla utan att köpa. Skall se ifall jag kan se de tecken som du beskriver (eller be försäljarna att visa).
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #62
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Jag tror faktiskt att jag skall hålla mig till planen... och som sagt Auratusen borde väl rimligtvis gå att sälja eller i värsta fall skänka bort ifall det inte går vägen.

      Det som jag känner skall bli spännande är att se dem växa. Jag tycker att 8-12 cm eller kanske ytterligare lite större låter ganska stort men vackert. Har aldrig varit någon fantast av neontetra eller liknande småfisk...

      Socolofin verkar vara omöjligt att skilja hane/hona så där får man också chansa. Kan man i ett tidigt stadium se skillnad på afrans hane/hona? När de blir större är ju skillnaden stor.

      Vad är ett lämpligt antal på respektive art?

      10 Auratus
      6 Golden
      8 Afra
      8 Socolofin

      Titta gärna in och titta till mitt akvarium:
      http://franssonfamily.se/akvarie/
      hej.. ja din fiskar där du har den fina auratus och golden där så den bildar såg jag.. skoj att köp två till arter så du välja den vilka som vill ha fiskar.. jag gillar själv den min där har den lab.trewavasae o lab golden o marygold och socolofi där har jag där själv fint fiskar ser där.. Din fiskar där är mkt fina oxåå tycker jag den såg bildar..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #63
        Tycker ditt akvarium ser fin, fint ut Undrar bara om din kamera har obalans i färgerna eller om du har lysrör som ger gult ljus?

        En kombination på ljus som blir supersnyggt är power glow+ gro lux eller Aquarelle+ Power glow tex


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #64
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Tycker ditt akvarium ser fin, fint ut Undrar bara om din kamera har obalans i färgerna eller om du har lysrör som ger gult ljus?

          En kombination på ljus som blir supersnyggt är power glow+ gro lux eller Aquarelle+ Power glow tex
          Roligt att du tyckte det såg fint ut, jag är väldigt nöjd för tillfället... Det är roligt att se skillnaden mellan panoramabilderna från 0131 & 0205!

          Det följde med en gammal ramp som inte är helt hel med ett lysrör i som jag tror bara är ett vanligt varmvitt... ser ganska gult och tråkigt ut! Jag funderar på att bygga en ny ramp/hel låda över akvariet och har därför inte köpt något nytt rör. Funderar på att kunna styra ljuset med olika styrka och typ under dagen från gryning till natt.

          Jag skulle vilja ha någon form av ljus i akvariet från 7-23 men det blir väldigt många timmar så om man har lysrörsljus under 8 timmar så kanske man kan ha någon form av gryning/kvällsmode övrig tid.

          Jag tycker att det blir väldigt ljust med bara ett rör i. Men som jag förstått så ger ett standardrör mer "synligt" ljus så ifall jag byter till ett av ovanstående så kommer det bli mindre ljus i akvariet (fast väldigt mycket snyggare).
          Senast redigerad av Peter_A_F; 06 februari 2008, 10:49.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #65
            Nja mer ljus tror jag inte ett vanligt rör ger bara ett sämre ljus. Personligen tycker jag om när dom naturliga färgerna lyser starkt, då är ovanstående rör mkt bra. Ljus styrkan i ett rör beror på hur många kelvin ett rör har. Powerglow, Aquarelle har höga kelvin tal.

            Det där med gryning o så låter spännande har ej kommit dit själv än men att andvända spottar snett ovanför akvariet kan se grymmt snyggt ut men har ingen personlig erfarenhet av detta än men det kommer lovar jag


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #66
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Tycker ditt akvarium ser fin, fint ut Undrar bara om din kamera har obalans i färgerna eller om du har lysrör som ger gult ljus?

              En kombination på ljus som blir supersnyggt är power glow+ gro lux eller Aquarelle+ Power glow tex
              jag håller dig så den klart om lysrör.. jag har den själv power-glo där.. och jag säger din fiskar du har den fina är cyn.alfa edwardi o lab.golden där du har den bild på din karet..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #67
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Nja mer ljus tror jag inte ett vanligt rör ger bara ett sämre ljus. Personligen tycker jag om när dom naturliga färgerna lyser starkt, då är ovanstående rör mkt bra. Ljus styrkan i ett rör beror på hur många kelvin ett rör har. Powerglow, Aquarelle har höga kelvin tal.

                Det där med gryning o så låter spännande har ej kommit dit själv än men att andvända spottar snett ovanför akvariet kan se grymmt snyggt ut men har ingen personlig erfarenhet av detta än men det kommer lovar jag
                Bytte till ett nytt rör och visst blev det bättre färger, såg lite kallt ut i början men när man vant sig så ser det väldigt bra ut. Får byta ut armaturen bara till en ny eftersom den gamla är trasig. Vill kunna dimmra samt ha dubbla rör med olika färg.

                När jag ändå var på Ciklidhuset kunde jag inte låta bli att köpa 5st Socolofin, två hanar och tre honor. (bilder finns på min hemsida)
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #68
                  Grattis! Vilket rör köpte du? Socolofin e ju undebar

                  Wow vilken skillnad det blev Snygga bilder dessutom.
                  Senast redigerad av Mattias777; 07 februari 2008, 20:15.


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #69
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Grattis! Vilket rör köpte du? Socolofin e ju undebar

                    Wow vilken skillnad det blev Snygga bilder dessutom.
                    Det blev ett Philips Aquarell som skulle passa bra till blå och gula färger, vilket passar mig... Skall ned till Kjell & co för att köpa nya lysrörshållare eftersom de gamla är helt kass. Gick sönder lite när jag bytte rör så man får lirka lite för att få det att tändas.

                    Tackar, foto är något som jag allitd gillat och nu har jag en ny utmaning i mitt vardagsrum!!! Helt perfekt! De bilder som blir bäst är tagna 2,5 m från akvariet med ett 160-480mm objektiv. Kraftig inzoomning ger stort skärpedjup.

                    När jag såg Socolofin kunde jag inte hejda mig. Stora exemplar och ciklidhuset hade bra priser på sina fiskar, 40 kr/st! Köpte flaska med filterbakterier som jag ger en dos varje dag för att hjälpa på uppbyggnaden av biofiltret.
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #70
                      Mycket snyggare med Aquarlleröret blev det
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #71
                        Om du vill ha ett starkare jus fast du kanske bara har ett rör tänt så finns det reflektorer att köpa. Jag gillar juwels då dom är smidga o bra, kostar ca 100kr st och ökar ljuset med ca 80% också nåt jag kan rekomendera


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #72
                          Uppdaterad sida

                          Ville bara visa mina nya fiskar... som en nybörjare inom hobbyn är man otroligt stolt över sina småttingar!

                          Titta gärna på min sida.


                          Sedan är jag osäker ifall man verkligen kan trycka in en art till... det känns som att det blir ganska mycket fiskar redan nu. Speciellt eftersom de bara är strax över yngelstadiet. Några fler Caerulius och Socolofi får det bli.

                          Afran verkar väldigt fin också men vet inte om den får plats... funderar redan på ifall man kanske skall byta upp sig till ett 720 liters. Men jag skall försöka ha detta i 6-12 månader först för att se om intresset håller i sig.

                          YouTube var kul och enkelt... roligt att kunna visa dem rörligt! Filmat med min mobil vilket blev helt OK.
                          Senast redigerad av Peter_A_F; 10 februari 2008, 16:55.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #73
                            Även om det inte finns några bilder ännu så har akvariet fått fyra stycken medlemmar ytterligare i form av Golden...

                            Nu känns det ganska bra, kanske att det kan rymmas några afra också men det kanske får vänta tills framtida större akvarie.
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...