Nytt akvarium som skall fyllas, med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Nytt akvarium som skall fyllas, med vad?

    OK, då står mitt akvarium på plats med vatten, sten och sand... men vilka fiskar borde man plocka i?

    Akvariumet är ett 375 liters med en BTN bakrund som liknar Malawi bakrunden...
    Jag köpte det begagnat och säljaren påstod att det var ett Tanganyika bakrund så jag läste in mig lite på det men eftersom det nu mer ser ut som en Malawi så blir det nog MALAWI i karet eller?

    Jag är som sagt helt grön på detta och vill gärna ha hyfsat lättskötta Ciklider med trevliga färger. Förslag på ett första inköp på 2-4 st... för att mjukstarta och inte få för stora problem med kemin i vattnet.

    Bild från akvariet.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Fiskar från Västafrika?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #3
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      OK, då står mitt akvarium på plats med vatten, sten och sand... men vilka fiskar borde man plocka i?

      Akvariumet är ett 375 liters med en BTN bakrund som liknar Malawi bakrunden...
      Jag köpte det begagnat och säljaren påstod att det var ett Tanganyika bakrund så jag läste in mig lite på det men eftersom det nu mer ser ut som en Malawi så blir det nog MALAWI i karet eller?

      Jag är som sagt helt grön på detta och vill gärna ha hyfsat lättskötta Ciklider med trevliga färger. Förslag på ett första inköp på 2-4 st... för att mjukstarta och inte få för stora problem med kemin i vattnet.

      Bild från akvariet.
      http://www.franssonfamily.se/akvarie/index.html
      Hur är ditt kranvatten? ph osv?
      Om jag vore du skulle jag skita fullständigt i om bakrunden heter malawi eller tanganyika kör på dom fiskarna du vill ha och känner att du kan få det att funka med.

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Då är ju malawi perfekt Aulococara Chidunga, där har du snygga färger
        Cynotilapia afra coube, Golden o melanchromis manganio, Blir rena fyrverkeriet
        Senast redigerad av Mattias777; 30 januari 2008, 23:19.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Gå in i en välsorterad fiskbutik och kolla vad som fångar din uppmärksamhet, fyller akvarie storleken kraven dom kräver så köp då dom... det är det bästa tipset jag kan ge och välkommen till forumet.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            kolla hur mkt har du värdes vatten för ph? och vad har du för den filter o så den gillar högt luftfilter för den malawi o tanganiskasjön för 8.0-8.5ph så den står dom o hårtvatten värdes.... viktigt så klart den alla den är den och samma har du tvättat den stenar och koka vatten halv tim dåå???..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Då är ju malawi perfekt Aulococara Chidunga, där har du snygga färger
              Cynotilapia afra coube, Golden o melanchromis manganio, Blir rena fyrverkeriet
              Tackar skall kolla efter dem. Är det fiskar som skulle trivas bra ihop?
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Gå in i en välsorterad fiskbutik och kolla vad som fångar din uppmärksamhet, fyller akvarie storleken kraven dom kräver så köp då dom... det är det bästa tipset jag kan ge och välkommen till forumet.
                Jag har också tänkt på detta... det är som att planera trädgården och en ny rabatt, man tänker och ritar upp en plan men när man kommer till affären har de inte de sorterna men oj titta där vad fina de där var...

                Varför jag frågar är bara för att vara lite förberedd och också kolla ifall försäljaren svarar något liknande... får jag samma svar från flera ställen borde det vara bra råd.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Hur är ditt kranvatten? ph osv?
                  Om jag vore du skulle jag skita fullständigt i om bakrunden heter malawi eller tanganyika kör på dom fiskarna du vill ha och känner att du kan få det att funka med.
                  Det finns nog chans att barnen som är med inte kommer att bry sig om ursprunget och det är absolut inte det vikigaste. Men jag tänkte att vara konsekvent i valet kanske ger ett mer harmoniskt akvarium.
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Ursprungligen postat av classe
                    kolla hur mkt har du värdes vatten för ph? och vad har du för den filter o så den gillar högt luftfilter för den malawi o tanganiskasjön för 8.0-8.5ph så den står dom o hårtvatten värdes.... viktigt så klart den alla den är den och samma har du tvättat den stenar och koka vatten halv tim dåå???..
                    Det sitter dubbla pumpar med hyfsat mycket filtermassa i bakgrunden så vattnet flyttar på sig ganska bra!

                    Jag har köpt ett testkitt och vattnet i akvariet hade ett PH på runt 7,5 efter några timmar... skall mäta igen nu när det stått på ett tag.
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Hej Peter_A_F o välkommen till forumet

                      Om dina fiskar kräver lite högre ph så kör med bikrabonat (0,5dl/100 liter bytt vatten). Dessutom så bör du se till att få i lite bakterier i samband med fiskköpet. Det finns bakterier på burk i affetiken, eller ett lika bra alternativ är att låna ett ingånget filter från en vän. Mät nitrit med början efter 14 dar och håll ett öga på det 14 frammåt. Det tar runt en månad innan du kan börja mata för fullt.

                      Jag hade kört med fisk från sydamerika, rötter o växter.
                      Två par A. Metae, någon dvärjciklid, någon L-mal, ett stimm tetror (cardinal kanske). Sen ser man hur det utvecklar sig och kompletterar med någon annan lite större ciklid (Discus eller Scalar). Men det är ja det

                      Vad du än väljer så lycka till o lägg in bilder på hur du ville ha det
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Jag håller med LN ett SA kar är alltid värt att fundera på.
                        Man får betydligt större val möjligheter med ett SA än tex. Tanganyika eller Malawi som näst intill enbart innehåller ciklider.

                        Om man kör SA (sydamerika) så kan man välja på mängder med ciklider, men även vackra malar, tetror och även ungödare.
                        Om barnen har delaktighet i beslutet på vad för fisk, så har de helt enkelt ett större utbud i SA.
                        Var bara noga med att inte blanda SA och Malawi eller Tanganyika iom. att de har helt olika livsbetingelser.

                        MVH

                        Kristofer
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          OK spännande, har inte funderat på Sydamerika alls... jag får läsa in mig lite på detta.

                          Jag har snöat in mig ganska mycket på Malawi eller Tanganyika men det behöver ju inte innebära att jag skall välja detta.

                          Jag är inte speciellt sugen på att odla växter i akvariet och hade tänkt på sin höjd några plastväxter... därför kanske Malawi eller Tanganyika är bättre?

                          Vad du än väljer så lycka till o lägg in bilder på hur du ville ha det
                          Bilder kommer garanterat.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Jätte bra

                            Så här ser det ut i några av mina. Överst 540 SA Nedre 200 hörn Tanganyika

                            Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium


                            Här är några inspirationstrådar
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              #15
                              Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Tackar skall kolla efter dem. Är det fiskar som skulle trivas bra ihop?
                              Ja jag det tror jag


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              Arbetssätt...