Aulonocara kandeense

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrickeriksson
    Användare
    • oktober 2007
    • 355

    Aulonocara kandeense

    För första gången på många år har jag bestämt mig för skaffa malawi igen. I morgon får jag en grupp 1+3 VF Aulonocara kandeense. Dessa kommer att få gå i ett av mina 170 liters odlingskar. Jag funderar dock på om man kanske skulle släppa i några Labidochromis caeruleus också?

    Vad tror ni om det?
    Patrick Eriksson
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Jag hade inte gjort det! Dom jag hade (och jag köpte i flera omgångar från olika ställen) blev väldigt stressade av andra arter. Jag fick dom endast att riktigt trivas när dom gick själva. Golden är ju visserligen inte aggressiva mot andra arter, men jag hade absolut haft Aulonocarorna själva till att börja med. Dom (läs hanar) är väldigt snygga när dom trivs, så lycka till!

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • oktober 2007
      • 355

      #3
      Ursprungligen postat av Markus_A
      Jag hade inte gjort det! Dom jag hade (och jag köpte i flera omgångar från olika ställen) blev väldigt stressade av andra arter. Jag fick dom endast att riktigt trivas när dom gick själva. Golden är ju visserligen inte aggressiva mot andra arter, men jag hade absolut haft Aulonocarorna själva till att börja med. Dom (läs hanar) är väldigt snygga när dom trivs, så lycka till!
      Jo jag har hört att dom inte färgar ut om det är för mycket ös i karet och det var därför jag tänkte på caeruleus. Dom får i alla fall gå själva till att börja med. Jag har också hört att dom får ovanligt mycket avkomma för att vara en Aulonocara. Stämmer det?
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Ursprungligen postat av patrickeriksson
        Jag har också hört att dom får ovanligt mycket avkomma för att vara en Aulonocara. Stämmer det?
        Jag fick faktiskt aldrig lek på dom Ett helt gäng honor begick kollektivt självmord en natt när jag hade fyllt på lite mycket vatten och slarvat med täckglas (hände häromnatten med men med 20 rostratus, att man aldrig lär sig).

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Någon Lethrinops skulle ju passa väldigt bra, framför allt albus eftersom även den kommer från Kande Island.
          Golden känns väldigt trist som sällskap till dom.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • patrickeriksson
            Användare
            • oktober 2007
            • 355

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Någon Lethrinops skulle ju passa väldigt bra, framför allt albus eftersom även den kommer från Kande Island.
            Golden känns väldigt trist som sällskap till dom.
            Lethrinops är helt klart mitt första val, men av någon anledning är dom grymt svåra att få tag i här. Jag får väl låta dom gå själva ett tag och hålla ögonen öppna.
            Patrick Eriksson

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Undra vad det skulle kosta att skicka en låda fisk till canada? kolla det... det kanske inte kostar så mycket så fyller du lådan full med ungdjur så kan du kränga fisken dyrare i Canada så får du frakten betald =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av patrickeriksson
                Jo jag har hört att dom inte färgar ut om det är för mycket ös i karet och det var därför jag tänkte på caeruleus. Dom får i alla fall gå själva till att börja med. Jag har också hört att dom får ovanligt mycket avkomma för att vara en Aulonocara. Stämmer det?
                Jo dom får dubbelt så många yngel som en vanlig auloncara och hälften så små.
                Men du kan testa med att blanda någon annan auloncara med mörka honor typ kejsare eller cobwe. Då kan du skilja på honorna eller någon gul maleri eller röd rubin, dom 2 sistnämda är det lite svårare att skilja på honorna men det går.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 31 januari 2008, 11:59.

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9
                  Vet ni någon som kan tänkas ha ett gäng A. Kandeense att sälja då?
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 355

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Undra vad det skulle kosta att skicka en låda fisk till canada? kolla det... det kanske inte kostar så mycket så fyller du lådan full med ungdjur så kan du kränga fisken dyrare i Canada så får du frakten betald =)
                    Ja jag skulle nog kunna tjäna en slant till och med. Hittade på en som säljer F1 Lethrinops "Itungi" red cap för 780kr styck....
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    • patrickeriksson
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 355

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jo dom får dubbelt så många yngel som en vanlig auloncara och hälften så små.
                      Men du kan testa med att blanda någon annan auloncara med mörka honor typ kejsare eller cobwe. Då kan du skilja på honorna eller någon gul maleri eller röd rubin, dom 2 sistnämda är det lite svårare att skilja på honorna men det går.Janne
                      Hur är det med korsningsrisken då?
                      Patrick Eriksson

                      Kommentar

                      • Markus_A
                        Användare
                        • december 2005
                        • 418

                        #12
                        Ursprungligen postat av Byttorp
                        Vet ni någon som kan tänkas ha ett gäng A. Kandeense att sälja då?
                        Ciklidhuset, Lerum har. 55 kr/st +NCS rabatt, 4-6 cm.

                        Kommentar

                        • Markus_A
                          Användare
                          • december 2005
                          • 418

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Någon Lethrinops skulle ju passa väldigt bra, framför allt albus eftersom även den kommer från Kande Island.
                          Golden känns väldigt trist som sällskap till dom.
                          Jag hade faktiskt mina med Lethrinops "mbasi" och (små) Trematocranus placodon. Kandesnse dom uppskattade inte sällskapet... (men bara för det inte sagt att det inte går)

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av patrickeriksson
                            Hur är det med korsningsrisken då?
                            Som sagt var att jag har haft olika auloncara i en del baljor. jag har aldrig sett att dom har blandat sig med varandra.
                            Men det är säkert andra som har andra erfarenheter
                            Men det är klart jag skulle inte komma på iden att blanda cobwe med kejsare.
                            Eller röd rubin med maleri. eller ngara med blue neon.
                            Och inte heller maylandi med kandensi.Eller jakobfribergi, eureka och mamela.
                            Så jag tror faktiskt inte det är några problem med att ha två olika sorters auloncara i samma baljor bara man kan skilja på honorna och att man har hannar av både sortena, och att dom är tillräckligt starka att ta revir.
                            Det är väl bara att testa, och följer du mina råd så går det säkert bra.Janne

                            Kommentar

                            Arbetssätt...