Många yngel blev det..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erika71

    Många yngel blev det..

    Efter många turer så har jag nu endast ciklider i mitt 180L. Har en arbetskollega som skänkte mig några fina "Neolamprologus brichardi" att börja med. Rättare sagt 6 st.

    Det började bra men sen har ynglen kommit, fler och fler. Visserligen jättekul att dom trivs men wow vad många det blev. Nu har 3:e kullen kommit på kort tid. Vad gör jag?

    Inte bara att de är duktiga på att yngla av sig, dom är fantastiska på att gräva runt i akvariet. Inredningen har fått nya platser. När jag byter vatten brukar jag dammsuga botten så det blir rent i sanden. Kan man ändra inredningen och jämna ut kullarna som de har byggt/sprättat upp på sidorna eller man skall låta det vara? Har knappt vågar rör, rädd att det påverkar dem negativt.

    Till min samling har jag i dag införskaffat mig två "Altolamprologus calvus" riktigt fulsnygga med sin stora mun
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Erika71
    Efter många turer så har jag nu endast ciklider i mitt 180L. Har en arbetskollega som skänkte mig några fina "Neolamprologus brichardi" att börja med. Rättare sagt 6 st.

    Det började bra men sen har ynglen kommit, fler och fler. Visserligen jättekul att dom trivs men wow vad många det blev. Nu har 3:e kullen kommit på kort tid. Vad gör jag?

    Inte bara att de är duktiga på att yngla av sig, dom är fantastiska på att gräva runt i akvariet. Inredningen har fått nya platser. När jag byter vatten brukar jag dammsuga botten så det blir rent i sanden. Kan man ändra inredningen och jämna ut kullarna som de har byggt/sprättat upp på sidorna eller man skall låta det vara? Har knappt vågar rör, rädd att det påverkar dem negativt.

    Till min samling har jag i dag införskaffat mig två "Altolamprologus calvus" riktigt fulsnygga med sin stora mun
    A.calvus -då löser sig väl detta med yngelöverskottet ganska snart iallafall. Sedan tror jag ju att du iofs kan rätta till kulla och grushögar om du vill...frågan är till vilken nytta, för de "stökar" väl till det snabbt igen!?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Om du staplar sten på höjden gärna till ytan så drar du upp dem från botten och då graver de inte ens litegrann. Särskilt om du har en stor flat sten som du lägger ett stenröse på. OBS viktigt att det inte ligger grus mellan sten och botten. Sjalv har jag alltid en frigolitskiva inne i akvariet som jag lägger stenen på, sedan grus.

      Drar du upp ungfisk till "tändsticksaskstorlek" så tar nog akvarieaffärerna mot dem. Men som Joe skriver så blir det inte så mycket yngel. Altolamprologus är speciealicerade ygnelätare.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 29 januari 2008, 22:19.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...