P. taeniolatus, tuggar hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #16
    Ursprungligen postat av deelay
    I dom fallen jag sett så tycker jag att huvudet, speciellt käken blir ful... lite lätt utstående och aningen stor. Sedan så tycker jag att när jag gämfört att fisken blir allmänt mindre snygg i linjerna om man säger så. Jag har märkt detta speciellt på Troffar, Labidochromis, Metriaclima estherae, många andra arter som jag sett andra odlat och dragit upp på räkmix från dag1 tycker jag har sett "buffligare" ut. Jag satt och kollade på caramba ungdjur häromdagen och kunde konstatera att dom såg bättre ut än föräldrarna i kroppen, vad dom blivit uppdragna på det vet jag inte.
    Jag har iaf mig inte mig veterligen sett några med konstiga proportioner som blivit uppfödda med räkmix. Men däremot fisk som fått för mycket pellets har man ju sett med litet huvud och stor kropp.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av endymion
      Jag har iaf mig inte mig veterligen sett några med konstiga proportioner som blivit uppfödda med räkmix. Men däremot fisk som fått för mycket pellets har man ju sett med litet huvud och stor kropp.
      jag menar inte att dom blir vanskapta... har man flera burkar på rad där man matat ynglena olika så kan se vid 3-4cm att dom ser lite olika ut i kropparna.
      Sen den där gammla klishen med pelletsmatade tjockisar hör ju inte direkt in i diskussionen eftersom det handlar ju bara om den som matar och inte fodret i sig... man kan får en fisk att se hur skum ut som helst med alla foder om man matar med fel mängder och intervaller men jag förutsätter att vi inte är på den nivån i denna diskussion =)
      Har du möjlighet så vore det skoj om du kunde testa med någon kull någon gång på viktoriacikliderna för att se om dom blir olika i form med olika foder.

      Räkor har väl 19% proteiner och gör man en mix med 50% grönt så blir det inte mycket animaliska protein% kvar, ynglen bör ju få lite mer första tiden för att utvecklas optimalt vad jag läst mig till och även upplevt.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av deelay
        jag menar inte att dom blir vanskapta... har man flera burkar på rad där man matat ynglena olika så kan se vid 3-4cm att dom ser lite olika ut i kropparna.
        Sen den där gammla klishen med pelletsmatade tjockisar hör ju inte direkt in i diskussionen eftersom det handlar ju bara om den som matar och inte fodret i sig... man kan får en fisk att se hur skum ut som helst med alla foder om man matar med fel mängder och intervaller men jag förutsätter att vi inte är på den nivån i denna diskussion =)
        Har du möjlighet så vore det skoj om du kunde testa med någon kull någon gång på viktoriacikliderna för att se om dom blir olika i form med olika foder.

        Räkor har väl 19% proteiner och gör man en mix med 50% grönt så blir det inte mycket animaliska protein% kvar, ynglen bör ju få lite mer första tiden för att utvecklas optimalt vad jag läst mig till och även upplevt.
        Men det är faktiskt samma med räkmix, den kan skilja från att innehålla 20 %räkor till 80% räkor.
        Och ändå så drar alla räkmixen över samma kam.Janne

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Ursprungligen postat av deelay
          jag menar inte att dom blir vanskapta... har man flera burkar på rad där man matat ynglena olika så kan se vid 3-4cm att dom ser lite olika ut i kropparna.
          Sen den där gammla klishen med pelletsmatade tjockisar hör ju inte direkt in i diskussionen eftersom det handlar ju bara om den som matar och inte fodret i sig... man kan får en fisk att se hur skum ut som helst med alla foder om man matar med fel mängder och intervaller men jag förutsätter att vi inte är på den nivån i denna diskussion =)
          Har du möjlighet så vore det skoj om du kunde testa med någon kull någon gång på viktoriacikliderna för att se om dom blir olika i form med olika foder.

          Räkor har väl 19% proteiner och gör man en mix med 50% grönt så blir det inte mycket animaliska protein% kvar, ynglen bör ju få lite mer första tiden för att utvecklas optimalt vad jag läst mig till och även upplevt.
          Med victoriaciklider har jag märkt en sak iaf får de inte i sig astaxanthin som yngel. Då går det aldrig att få färg på dem. Dessutom finns det arter ex. H. sp. "ruby green" som inte tål vanliga standardpellets. Jag har testat Hikari, AN och Ocean Nutrition. Matar man en vecka med enbart pellets har du alltid en-två fiskar som går och sjunker ihop och blir en galge efter det.

          Räkor innehåller 24 % protein. Men hur många saker som fisken kan hitta i naturen innehåller 40 % protein?

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            En fråga...

            Rostratushonan som började tugga samtidigt som Taeniolatushonan spottade idag när jag matade. Jag hade ju inte tänkt att ta hand om de ynglena men håvade ändå upp 11 stycken, resten blev foder.

            Jag släppte i dom i spottkaret med Taeniolatushonan men det kanske inte var så smart? Dom är på henne och vill in i munnen på henne, inget hon verkar uppskatta direkt. Ska jag försöka flytta på dom eller kommer det att stressa Taeniolatushonan i onödan? Jag har iofs inget annat bra kar att stoppa dom i...

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av endymion
              Med victoriaciklider har jag märkt en sak iaf får de inte i sig astaxanthin som yngel. Då går det aldrig att få färg på dem. Dessutom finns det arter ex. H. sp. "ruby green" som inte tål vanliga standardpellets. Jag har testat Hikari, AN och Ocean Nutrition. Matar man en vecka med enbart pellets har du alltid en-två fiskar som går och sjunker ihop och blir en galge efter det.

              Räkor innehåller 24 % protein. Men hur många saker som fisken kan hitta i naturen innehåller 40 % protein?

              Ok det låter inge bra...
              Angående proteiner så funkar det med lägre värden om dom äter 24/7 men i akvarium blir det ju inte alltid så, jag matar 2 gånger om dagen mer hinner jag inte så då får jag kompensera med mer proteiner. Den torkade artemian som jag började med föär några månader sedan har ju över 55% och det märks väl när man matar endast 2 gånger om dagen.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...