Vad tycker ni som kan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    Användare
    • september 2007
    • 75

    Vad tycker ni som kan?

    Har haft akvarium ett tag nu, har 1st 180L 2st 50L och 1st 12L. har aldrig haft ciklider men är går i tankarna att testa! visa arter är ju så sjukt fina!

    Problemet är att min lägenhet börjar bli lite full nu. Jag anser dock att jag kan klämma in ett kar till (Tjejen gör det inte)

    Vilka malawis skulle ni rekon´mendera till ett 100L? har ett 100L stående. eller ska jag satsa på att köpa ett större eventuelt göra om mitt 180L?

    Mvh Patrik
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Jag hade inte rekommenderat Malawi till 100l (annat än yngel).
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • patriksg
      Användare
      • september 2007
      • 75

      #3
      Ursprungligen postat av jonre723
      Jag hade inte rekommenderat Malawi till 100l (annat än yngel).
      okej men du anser att 180L är okej till en del arter?
      tack för svaret

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Ja, minimigränsen ligger väl nånstans där i krokarna. Dubblar du det får du ut mycket mer av fiskarna.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • patriksg
          Användare
          • september 2007
          • 75

          #5
          Ursprungligen postat av jonre723
          Ja, minimigränsen ligger väl nånstans där i krokarna. Dubblar du det får du ut mycket mer av fiskarna.
          Skulle vilja ha ett 300L men det finns inte rum för det.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Har du funderat på Tanganyikaciklider? Inte lika mycket färg kanske men det tar de igen med spännande beteende. Finns många mindre arter som skulle passa bra i ett 100 literskar. Kolla snäcklekare och jullar.

            Mvh Erik

            Kommentar

            • patriksg
              Användare
              • september 2007
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Har du funderat på Tanganyikaciklider? Inte lika mycket färg kanske men det tar de igen med spännande beteende. Finns många mindre arter som skulle passa bra i ett 100 literskar. Kolla snäcklekare och jullar.

              Mvh Erik
              Ska ta en titt på zoopet lite mer på dom. som du säger så har dom lite trista färger men någon grann borde det finnas. Har alla sina yngel i munnen den första tiden?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Snäcklekarna är subsratslekare och lägger äggen i tomma snäckskal.

                Jullarna har fina färger. Kolla in artregistret här på ciklid också!

                Kommentar

                • patriksg
                  Användare
                  • september 2007
                  • 75

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Snäcklekarna är subsratslekare och lägger äggen i tomma snäckskal.

                  Jullarna har fina färger. Kolla in artregistret här på ciklid också!
                  Ska ta en titt där med. men i sjön ute i det vilda lever dessa ihop då? snäcklekare och tex Neolamprologus brichardi, Rutunga och Neolamprologus brichardi, Rutunga? så man kan ha dessa i samma kar som ett biotop?

                  Många tanyanika har mycket stora ögon! ser maffigt ut

                  Kommentar

                  • Pieter
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 251

                    #10
                    men din lyckost!
                    du bor ju där Kent har sin Butik ju, gå ner till han å få dig en funderare eller två.
                    han kan svara på dina frågor om någon.

                    //Pieter

                    Kommentar

                    • patriksg
                      Användare
                      • september 2007
                      • 75

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pieter
                      men din lyckost!
                      du bor ju där Kent har sin Butik ju, gå ner till han å få dig en funderare eller två.
                      han kan svara på dina frågor om någon.

                      //Pieter
                      Haha Ja det är gott att kunna ta en promenad ner dit ibland Därför flyttar man till Nol

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pieter
                        men din lyckost!
                        du bor ju där Kent har sin Butik ju, gå ner till han å få dig en funderare eller två.
                        han kan svara på dina frågor om någon.

                        //Pieter
                        Ja det är bara att hålla med, om det finns någon i hela sverige som kan svara på frågor om ciklider så är det Kent i Nol.
                        Jag kommer aldrig att glömma när jag besökte honom första gången.
                        Jag var helt stum så mycket fiskar och så fina, ja det är nog mycket tack vare Kent som jag började odla ciklider, och det har jag aldrig ångrat.
                        Men det hade samtidigt varit roligt om Kent hade varit här på forumet, och delat med av sina erfarenheter, men det kommer säkert.Janne

                        Kommentar

                        • patriksg
                          Användare
                          • september 2007
                          • 75

                          #13
                          Gick ner för att hämta en efterlängtad pizza och gick förbi butiken men tyvärr hade han redan stängt! Får ta det på onsdag.

                          Kommentar

                          • patriksg
                            Användare
                            • september 2007
                            • 75

                            #14
                            En till fråga.

                            ska man i ett biokar använda rötter? hur ser det ut i naturen?

                            Kommentar

                            • HenrikV
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 697

                              #15
                              Ett tips är att hoppa över rötterna. Dessa sänker PH:t. Släng i kalksten istället.
                              Jag flyttade från Nol för drygt 2 månader sen och kan bara säga att det var helt fantastiskt att springa över till Kent och glo och fråga. Han brukar dock ha en hel del kunder och mycket att göra, men efter ett tag lär du nog dig vilka tider man kan ha honom för sig själv och pumpa ut info...

                              Apelsinciklid (Neolamprologus Leleupi) kan jag slå ett slag för. Den har fin färg om nån.
                              Altolamprologus Compressiceps "Sumbu" kompenserar sin bleka färg med fiskvärldens coolaste utseende.
                              I ett 180L skulle du även kunna ha Tanganicodus Irsacae (hästnos), en till fräck fisk från Tanganyika.

                              Ta lite tid på dig och gå flera gånger och kika hos Kent, så får du se hur fiskarna ser ut live. Foton är inte alltid så bra referens...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...