Andning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roger_R

    Andning

    Hur snabb andning har en normal Malawiciklid.
    Jag tycker att mina flämtar på rätt bra
    men dom verkar inte må dåligt.

  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Svårt att säga rent generellt, varierar lite från art till art. Vissa är mer syrekrävande än andra. Mina malawi andas väldigt lugnt, nästan omärkbart utom vid tillfällen då de av någon anledning sressas. Stressfaktorer och vattentemperatur verkar ha en avgörande faktor. Kanske har du för dålig ytvattencirkulation!?

    mvh

    F
    /Fredrik

    Kommentar

    • Mm
      Användare
      • april 2002
      • 59

      #3
      Cirkulationen ska vara runtomkring det 3 dubbla av vatten volymen.
      Och min erfarenhet talar att en temperatur över 28 grader kan få fiskarna att öka anndnings tempot. Mest utav att vattnet blir mer syrefattigt.

      Mvh Mikael


      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Har ungefär samma personliga erfarenhet vad gäller andning kontra vattentemperatur som "Mm"
        Däremot så rekommenderar jag en betydligt kraftigare cirkulation/filtrering! (UTAN ATT FÖR DEN SAKEN SÄGA ATT Mm HAR FEL, FÖR DET HAR HAN INTE!) Detta är inget som jag har "vetenskapligt" belägg för, utan är endast en personlig åsikt.

        Naturligtvis finns det mängder av variabler som avgör vad som är rätt (funkar) i det specifika fallet, vilket gör att ingen kan säga sig ha "det rätta receptet". Det är bara att prova sig fram till vad som fungerar. Det kan däremot finnas vedertagna "fingervisningar" som kan vara fördelaktigt att utgå ifrån.

        Mvh

        F
        /Fredrik

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • augusti 2002
          • 330

          #5
          går väl inte helt att utesluta nån gälparasit heller va? om temp ligger på 24-25,bra ytcirkulation,prestanda på filter,rätt anpassad mängd fisk till akvariestl.ok vattenvärden osv.då kanske man kan misstänka det förstnämda.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            Helt korrekt! Det kan naturligtvis inte uteslutas.



            F
            /Fredrik

            Kommentar

            • Roger_R

              #7
              Tack för svaren.
              Fixade mer ytvattenrörelse igår och det
              verka ha hjälpt.
              Får kanske skaffa mig en pump till
              min är i minsta laget.

              Kommentar

              Arbetssätt...