Äe denna eurekan bastard eller är urvalsodlad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Äe denna eurekan bastard eller är urvalsodlad

    Ja som frågan lyder är eurekan en bastard eller odlingsform eller är den bara en urvalsodlad jakobfribergi.
    Jag tror att den är en urvalsodlad jakobfribergi, utan inblandning utav någon annan fisk.Janne
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det finns så många olika varianter på den... vissa är nog urvalsodlade medan vissa har säker lite annat i sig, men det kommer vi aldrig att få veta med säkerhet =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Det finns så många olika varianter på den... vissa är nog urvalsodlade medan vissa har säker lite annat i sig, men det kommer vi aldrig att få veta med säkerhet =)
      Ja det kanske var lite fel skrivit, men när vi första gången såg eurekan komma till Sverige, hur hade dom gjort för att få fram den varianten.
      Ett litet tillägg just dom som är på fotona kommer från en stam som jag köpte för rätt så många år sen, då var eurekan ny i sverige, sedan så har jag fortsatt på den stammen och plockat ut dom rödaste och sedan genom inavel fått fram rödare.
      Så Niklas jag tror inte att det har kommit in så många andra gener i min stam.Janne
      Senast redigerad av malawijanne; 21 januari 2008, 20:45.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        J
        Så Niklas jag tror inte att det har kommit in så många andra gener i min stam.Janne
        Nä det va inte så jag menade.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Jag har sett VF eureka säljas men det tror jag bara är båg.... De hade inte i närheten så fina färger som många odlade man ser i butiker. dina är riktigt najs janne synd det är tråkiga malawi bara
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Snygga urvalsodlade Eureka Janne! Kanonfina!

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Varför så många hanar i samma burk? Färgar dom bättre då

              Synd att det är så lite blått på dom Gillar helt klart blåa fiskar.

              Spelar det någon egentlig någon roll om det är bastarder eller urvalsodlade typer som du har i din burk? Sjöäkta blir dom inte i vilket fall.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av tege
                Varför så många hanar i samma burk? Färgar dom bättre då

                Synd att det är så lite blått på dom Gillar helt klart blåa fiskar.

                Spelar det någon egentlig någon roll om det är bastarder eller urvalsodlade typer som du har i din burk? Sjöäkta blir dom inte i vilket fall.
                Ja det är ca 10 hannar och ca 30 honor.
                Och det är lättare att ha 10 hannar istället för att ha 2hannar, det blir mindre agressivt.
                och jag är bara nyfiken på vilka erfarenheter alla akvarister har här i Sverige. Om dom tror att eurekan är en bastard eller dom tror att den är urvalsodlad.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Jag har sett VF eureka säljas men det tror jag bara är båg.... De hade inte i närheten så fina färger som många odlade man ser i butiker. dina är riktigt najs janne synd det är tråkiga malawi bara
                  Jag tror faktiskt att du är närmare sanningen där Andreas, eftersom alla dom ynglen jag har fått av mina eureka, och det är tusental, så har alla sett ungefär likadana ut, dom har alla sett ut som jakobfribergiyngel fast dom har varit lite rödare både honor och hannar.
                  Så därför tror jag att dom hittade en jakobfribergi som var mycket rödare än den vanliga, sedan har dom inavlat och urvalsodlat på den.
                  Och troligtvis så har dom fångat den i närheten av Otter point.
                  Eller också så har dom fått några yngel ifrån Otterpointens som har varit lite rödare och sedan urvalsodlat på dom.
                  För någon bastard är det inte för då hade man alltid fått fram något yngel som har sett annorlunda ut, och det har jag aldrig fått

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Är det inga av dina yngel som får det lite mörkare dragen som den ifrån Otterpoint har?


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      jag lägger ut en bild på en av mina röd rubinhannar.
                      Och ställer samma fråga tror ni att det är en bastard eller är den urvalsodlad. Från en som jag tror Auloncara från chidunga rocks.
                      Och det grundar jag på, för att jag har dragit fram tusental av röd rubin, och det är samma sak som med eurekan, alla ynglen ser ungefär likadana ut, plus att honorna är grymt svårt att skilja från chidunga honor dom är lite lättare att skilja från maleri honor.
                      Men framförallt, det har aldrig kommit fram något yngel som har varit avikande.
                      Det skulle det göra om det var en bastard. Är det ingen som har någon annan erfarenhet.Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Är det inga av dina yngel som får det lite mörkare dragen som den ifrån Otterpoint har?
                        Vad menar du med mörkare drag.Janne

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Vad menar du med mörkare drag.Janne
                          Jag har själv Otterpoint o min hanne har mörk teckning på kroppen där man ser det blå lysa igenom det mörka på huvudet och kroppen. Det kan man ju vara svårt o se när dom är yngel men kanske kom några när gruppen var ny?
                          Har även sett könsmogna otterpoint som hade väldigt lite mörk nyans i sig. Det är väl igentligen bara en bedömnings sak. Uräkta krångligt att utrycka det jag ville säga


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Jag har själv Otterpoint o min hanne har mörk teckning på kroppen där man ser det blå lysa igenom det mörka på huvudet och kroppen. Det kan man ju vara svårt o se när dom är yngel men kanske kom några när gruppen var ny?
                            Har även sett könsmogna otterpoint som hade väldigt lite mörk nyans i sig. Det är väl igentligen bara en bedömnings sak. Uräkta krångligt att utrycka det jag ville säga
                            Kan det inte vara att han inte har färgat ut tillräckligt.Janne

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              #15
                              Lägger ut en suddig bild men man ser hur han ser ut iallfall. Min hane är lite som en kamelont, skiftar i nyanserna. Köpte dom av en kille i Solna när dom var ganska små.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              Arbetssätt...