Newbe på Dubbar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akva99
    Användare
    • september 2005
    • 527

    #16
    vi var några odlare som hade problem med vissa av våra akvarier och det var alltid samma akvarier.det var bla nitrittoppar kommer inte ihåg om det var några dödsfall.det visade sig att vi hade korallsand i de akvarierna. om korallsanden kom från samma sändning vet jag inte.men när vi bytte ut den mot marmorkross och faxe så försvann alla problemen i de akvarierna.
    så personligen hatar jag korallsand.men jag vet att det funkar för vissa.

    Kommentar

    • Breakneck

      #17
      Tackar för bra svar!

      Jag är ödmjukt tacksam för alla hjälpsamma svar. Skall verkligen ta till mig allt av det jag inte redan gör och nu hoppas jag bara på det bästa, skall byta vatten imorgon (lördag) och börja göra mätningar varje dagför att se om värdena på vattnet ändrar sig fort.

      Vidare så tillsätter jag 0,4g salt per liter vatten dvs 7st 15g tabletter med salt till den totala vattenmängden och anpassar mängden efter hur mycket vatten jag byter. Det var den halt som odlaren hade. Skall jag gradvis öka eller minska den dosen tror ni? eller ligger den bra som den gör?

      Vidare ang vattnet är det bara partickel filtrerat ej klorerat överhuvudtaget(enda vatten täkten i sverige tror jag som ej renar med kemikalier) Så det borde vara perfekt att utgå ifrån.

      Korallsand ja,,,, kanske kan va en del i dramat i min tank. Nån mer som känner igen detta?

      Jag återkommer med vidare rapporter om hur det går för mig med mina åtgärder löpande.


      Återigen tacksam för hjälpsamheten. //Martin

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        Ursprungligen postat av akva99
        vi var några odlare som hade problem med vissa av våra akvarier och det var alltid samma akvarier.det var bla nitrittoppar kommer inte ihåg om det var några dödsfall.det visade sig att vi hade korallsand i de akvarierna. om korallsanden kom från samma sändning vet jag inte.men när vi bytte ut den mot marmorkross och faxe så försvann alla problemen i de akvarierna.
        så personligen hatar jag korallsand.men jag vet att det funkar för vissa.
        varför ska det vara problem med korallsand? jag har det själv..,lite orolig!
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • akva99
          Användare
          • september 2005
          • 527

          #19
          Ursprungligen postat av specmats
          varför ska det vara problem med korallsand? jag har det själv..,lite orolig!
          vet faktiskt inte.hade 19 akvarier igång alla med samma förutsättningar
          och ett krånglade ganska ofta och det var samma hela tiden.och det var fler
          som hade samma problem.
          sedan sa roger att han trodde han kommit på lösningen, har du korallsand
          i det akvariet undrade han,och det hade jag i bara det akvariet.
          och han hade tagit bort korallsanden i sitt och då han problemet försvunnit.
          vilket även jag gjorde och även mina problem försvann.
          men funkar ditt akvarium så är det ok.för jag vet de som aldrig haft problem.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Hmm,finurlig iakttagelse. Sanden vore nog det sista JAG skulle misstänka om det skulle börja krångla. Särskilt om det vore ett så beprövat material som korallsand. Minns du fabrikatet,Peter?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #21
              Ursprungligen postat av ozric
              Hmm,finurlig iakttagelse. Sanden vore nog det sista JAG skulle misstänka om det skulle börja krångla. Särskilt om det vore ett så beprövat material som korallsand. Minns du fabrikatet,Peter?
              tyvärr det jag köpte var i lösvikt

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #22
                Jag har liknande erfarenhet av korallkross, framförallt om akvariet varit igång i rätt många år. Ett par brukar var helt omöjliga att hålla jullar, troffar och en del andra tanganyikor i tills substratbytet då problemen helt försvann.
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • Breakneck

                  #23
                  Sanden.

                  Hmm det blir ett roligt projekt att byta sanden det ser jag fram emot.
                  (Kan ju var ett bra tillfälle att skaffa ett större kar till dom.)

                  Jag har medicinerat karet nu i strax en vecka. Fiskarna börjar piggna till ordentligt. Så jag hoppas på det bästa. Skall byta 75% imorgon och börja utfodra försiktigt igen.

                  Men det verkar lovande dom har börjat surra runt i tanken igen, och plockar med sanden.

                  Kommentar

                  • Breakneck

                    #24
                    Pigga glada Firrar!

                    Tack och lov!

                    Har avslutat medicinering och börjat köra som vanligt, börjat mata lite försiktigt och det är krig om maten med en gång.

                    Har kört med bitar av spirulina tabletter nu,(dom stora) brutit isär dom och släppt ner mindre bitar två kvällar. Tar ett litet tag tills aromen sprider sig, sen efter ca 40 sec är det dubb inferno igen. Är det nån som kör med dessa tabletter? Med flingfodret så pinpointar dom ju allt utom spitulina flingorna verkar det som, det är alltid det dom käkar sist i min tank. Några tankar om det?

                    Skall ta korallsands tipset på största allvar och byta vid tillfälle, kanske bara är mina nerver men nu törs jag inte köramed det i längden, har ni mer synpunkter så posta gärna dom, jag är som sagt bara tacksam för support.

                    Ha det //Martin.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Ursprungligen postat av akva99
                      tyvärr det jag köpte var i lösvikt
                      Korallsand är inte skadligt för fiskar från riftlakes normalt, har du haft otur och fått nått med något konstigt i så visst kan det bero på det men inte är korallsand farligt rent generellt.
                      Jag har korallsand i alla burkar i stort sett och i många har jag väldigt undermåliga filtersystem utan att det blir några konstiga värden.

                      Just nu har vi iaf 50 burkar med korallsand igång och inte är det några problem med dom inte.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        Ursprungligen postat av Breakneck
                        Tack och lov!

                        Har avslutat medicinering och börjat köra som vanligt, börjat mata lite försiktigt och det är krig om maten med en gång.

                        Har kört med bitar av spirulina tabletter nu,(dom stora) brutit isär dom och släppt ner mindre bitar två kvällar. Tar ett litet tag tills aromen sprider sig, sen efter ca 40 sec är det dubb inferno igen. Är det nån som kör med dessa tabletter? Med flingfodret så pinpointar dom ju allt utom spitulina flingorna verkar det som, det är alltid det dom käkar sist i min tank. Några tankar om det?

                        Skall ta korallsands tipset på största allvar och byta vid tillfälle, kanske bara är mina nerver men nu törs jag inte köramed det i längden, har ni mer synpunkter så posta gärna dom, jag är som sagt bara tacksam för support.

                        Ha det //Martin.
                        Dom tar nästan alltid grönt före sånt med lite köttigare smak... i naturen så äter dom det gröna för att komma åt smådjuren som lever däri och inte för att dom vill ha algerna egentligen och med tiden har tarmarna anpassat sig till det och därav våra problem med dessa fiskar.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • akva99
                          Användare
                          • september 2005
                          • 527

                          #27
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Korallsand är inte skadligt för fiskar från riftlakes normalt, har du haft otur och fått nått med något konstigt i så visst kan det bero på det men inte är korallsand farligt rent generellt.
                          Jag har korallsand i alla burkar i stort sett och i många har jag väldigt undermåliga filtersystem utan att det blir några konstiga värden.

                          Just nu har vi iaf 50 burkar med korallsand igång och inte är det några problem med dom inte.
                          ja för de flesta fungerar det utmärkt med korallsand och det är ganska vanligt
                          till dessa fiskar.men det kan strula och jag kunde banne mig inte förstå varför
                          det var ett av nitton akvarier som strulade hela tiden.och det är ju fler som haft samma problem så det kan ju vara något att tänka på.
                          men de som inte har något problem tycker jag inte skall byta.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #28
                            Ursprungligen postat av akva99
                            ja för de flesta fungerar det utmärkt med korallsand och det är ganska vanligt
                            till dessa fiskar.men det kan strula och jag kunde banne mig inte förstå varför
                            det var ett av nitton akvarier som strulade hela tiden.och det är ju fler som haft samma problem så det kan ju vara något att tänka på.
                            men de som inte har något problem tycker jag inte skall byta.
                            Vad jag försöker säga är att det handlar inte om att just "korall"sanden vore värre än annan sand i den bemärkelsen, du måste haft otur och fått någon skit i det om det nu till 100% var just sanden och inte något i den i kombination med något annat som skapade problemen.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • akva99
                              Användare
                              • september 2005
                              • 527

                              #29
                              jag har funderat på det där många gånger.och jag sparade sanden för att jag
                              tänkte försöka sila den så att jag enbart fick ut sanden å snäckorna och annat försig.och sedan prova med enbart sanden ett tag och lägga snäckorna
                              i en damstrumpa och ner med den senare för att se om det blir nya nitrittoppar.men att hitta något vettigt att sila det hela har jag inte hittat.
                              skall väl erkänna att det inte varit någon priotering på det heller.
                              för om det är något som strular så tror jag det är snäckorna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...