Newbe på Dubbar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Breakneck

    Newbe på Dubbar

    Hej!

    Någon som har lite erfarenhet med Dubbar, mina får magproblem rätt vad det är och dör, ett känt fenomen med dem har jag hört men skulle vilja komma ikontakt med någon som har lite koll på vad som kan ligga bakom.

    Syntomen ser jag ju men det kan ju vara förstoppning eller vad som helst, orsaken är jag desperat till att få mer koll på så att jag kan undvika det i framtiden.

    Har bra vattenvärden och kör med samma foder som uppfödaren andvänt så det skall ju inte vara något konstigt.


    Har någon några bra tips på vad jag skall hålla utkik efter eller undvika så skulle jag bli väldigt tacksam.




    Tackar på förhand. //Martin
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, förmodligen är det ngt med maten som gör det. Vad ger du dem? Det är inte säkert att det är rätt mat den tidigare ägaren gett.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • september 2005
      • 527

      #3
      de kanske får för mycket mat,den mesta maten kan man inte mata för mycket med.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Problem kommer ofta med felaktig mat , övermatning , stress , slarv med vattenbyte samt dålig cirkulation/filtrering. de kan också dö ifall syresättningen inte är tillräcklig. Kolla över dessa faktorer och berätta gjärna vad du mater med nu.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Breakneck

          #5
          Tack för support!

          Jag är noggran med mina vattenbyten 40% ena veckan och 60 andra.

          Matar sparsamt, med Spirulina superforte(36%) blandat med röda astaxin flingor.(70/30 i nämd ordning)

          Karet är i minsta laget för dubbar(260l) men jag köpte dom som yngel för att låta dom etablera revir medans dom växer upp. Köpte 20st odlade.

          Far bra vattenvärden (vårt kran ph ligger runt 8-8,2 och endast partickel filtrerat ej kemiskt renat) har korallsand i botten för att buffra vattnet ytterligare.

          Cirkulationsmässigt har jag en pump med stor kappacitet med tanke på akvarieets storlek. Det är kopplat ill ett internt filter monterat bakom bakgrund. Har utrymmet bakom delvis fyllt med biobollar för ökad yta på filtreringen.
          Hade tidigare en pump till för att ytterligare få upp trycket i cirkulationen, men tog bort den då jag märkte att strömmen i akvariet blev för stark och fiskarna drog sig undan den.
          Med den nya nivån har dom varit super pigga och allerta, fram till att helt plötsligt en börjar dra sig undan, och matvägra, sen det vanliga som jag nämde i mitt första inlägg.

          Vidare har jag som sällskap till Dubbarna ett par Lamprologus Occelatus i ena delen av tanken och ett par Lamp, multifaciatus i den andra vilka har etablerat sig bra och Occelatusen har ynglat av sig ett par ggr. 2st gibbiceps av mindre storlek att hålla ording på algväxtligheten.

          Har inte varit så mycket oroligheter mellan dubbarna då bara två tre har börjat färga ut ordentligt, men man kan klart se hu dom har rangordnat sig.

          Medicinerade första ggn med Aquamor 1 (Nifurpirinol) Efter en vecka bytte jag 80% av vattnet, och veps var fiskarna på alerten igen, dom som var sjuka när jag började medicineringen(alla utom en) överlevde och var pigga och allerta.

          Nu vid andra tillfället så insjuknade två fiskar mycketsnabbt, och smittspridningen gick sedan snabbare än vad jag han reagera.
          Upprepar samma medicinering med hopp om att det skall funka igen.

          Har även Flagyl som jag tänkte stoppa i om tre dagar, så att jag får en veckas kur med Aquamor och tre dagar med Flagyl innan vattenbytet (en vecka totalt alltså)

          Om det är något ni tycker verkar galet eller om ni har något att tillägga eller tipsa om, är jag tacksam för det.
          Det är mit första försök med Dubbar och jag behöver all hjälp jag kan få.


          Tack så länge//Martin

          Kommentar

          • Breakneck

            #6
            Ps

            Har lagt till en syresten för att ytterligare "lyfta upp vattnet från botten till ytan tilsammans med Medicineringen ifall det ändå skulle vara i cirkulationen skon klämde.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Vad jag spontant kommer på är om dessa medinvånare tillsattes bland troffarna nån vecka el ca en månad innan detta bröt ut... Då kan ju de ha haft med sig nånting som Dubbarna inte kunde värja sig emot. En tanke bara. Hoppas det löser sig. Jag har haft bäst resultat av Metronidazole fr SeaChem när det har strulat för mig. Flagyl har även det verkasamma ämnet men tyckte inte att det "bet" på fisken.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Kom också att tänka på att om/när man medicinerar emd Nifurpirinol bör man ta ur inkörda bio-filter. Och eft kuren skall man försiktigt och under lång tid bygga upp en ny bio-kultur.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Tycker det verkar som du har dålig bakteriekultur hur länge har karet varit igång?

                  Kommentar

                  • Breakneck

                    #10
                    Karet har varit igång sen i september, om jag har låg/dålig bakterie kultur borde det inte visa sig i höga No3 värden?

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Breakneck
                      Karet har varit igång sen i september, om jag har låg/dålig bakterie kultur borde det inte visa sig i höga No3 värden?
                      Ja som jag läser så har du järnkoll på det mesta och ändå går det fel.
                      Men jag har också haft järnkoll när jag kör troffar, och ändå så kan någon matvägra ibland.
                      Då är det bara att rannsaka sig själv, vad har jag gjort för fel.
                      Vattnet, är akvariet riktigt igång, är det tillräckligt klart vatten, har jag haft någon nitrittopp, framförallt om jag är det minsta osäker på vattnet, så byter jag mera vatten upp till 70% i veckan, och sedan när problemen är över så byter jag minst 50% VARJE vecka.
                      Sedan är det fodret, har jag sett till att vänja dom nya fiskarna tillräckligt länge med fodret, och sist men inte minst jag får problem när jag matar för mycket, där någonstans ligger problemet. så det är bara att rannsaka dig.
                      Jag tror inte att det beror på stress eller dom andra fiskarna.
                      Och det är inte ph för om du har 8,2 i kranen så räcker det,om du byter så mycket vatten som du skriver.Janne

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Beror ju lite på vad för vtn man har ur kranen ang. hur MKT man bör byta. Ifall vtnet e starkt klorerat el om det har tillsatts kloramin. Jag får lite hängiga troffar (för en tid iaf) om jag byter för mkt vtn (mer än 50%). För stor temp-ändring vid vtn-byten kan stressa också. Särskilt om vtnet e för kallt och fisken e nymatade. För mkt bös i gruset/under sten etc tänker jag e mer el mindre nyttigt. Överallt där det kan frodas negativa bakterier.

                        Men hur var det med ny fisk i karet? Hade du slängt i fisk EFTER att troffarna hamnade där?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Beror ju lite på vad för vtn man har ur kranen ang. hur MKT man bör byta. Ifall vtnet e starkt klorerat el om det har tillsatts kloramin. Jag får lite hängiga troffar (för en tid iaf) om jag byter för mkt vtn (mer än 50%). För stor temp-ändring vid vtn-byten kan stressa också. Särskilt om vtnet e för kallt och fisken e nymatade. För mkt bös i gruset/under sten etc tänker jag e mer el mindre nyttigt. Överallt där det kan frodas negativa bakterier.

                          Men hur var det med ny fisk i karet? Hade du slängt i fisk EFTER att troffarna hamnade där?
                          Byta med kallvatten ner till 20 grader har jag aldrig upplevt som stressande så att dom får sjukdomar, jag har även kommit ner till 18 grader några gånger, och dom blev inte sjuka för det.
                          Däremot så tog det några timmar innan jag hade fått upp tempen tillräckligt så att dom har börjat röra på sig, istället för att ligga i en hög.
                          Det har till och med hänt att dom har börjat snurra runt några gånger på grund utav det kalla vattnet, men inte blev dom sjuka för det.
                          Men däremot om man man har mycket klor i vattnet, så kan det säkert påverka, men jag tycker att troffar är mycket mindre känsliga för klor än vadandra fiskar är.Janne

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ursprungligen postat av Breakneck
                            Karet har varit igång sen i september, om jag har låg/dålig bakterie kultur borde det inte visa sig i höga No3 värden?
                            Nepp. Snarare tvärt om eftersom nitrat är slutprodukten i nitrifikations cykeln.
                            Har du en himla bra anaerob (syrefri) miljö så kan även nitratet förbrukas.

                            Ja är nog inne på samma linje som några ovan att av någon anledning så funkar inte bakterierna som dom ska.
                            Jag hade kört med 50% iga vattenbyte, 0,5 dl bikarbonat/100 liter bytt vatten, pluppat i ett par salttabletter vid varje vattenbyte och det viktigaste av allt. Provat att öka inluftningen i karet ett par veckor, helst så mycket att det blir ett litet vit skum i karet. O efter den tiden utvärderat hur firrana mår.

                            Om du har nitrit eller något annat bös som uppstår i vattnet kan salt mildra o göra det lättare för fisken att tillfälligt klara av det.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Vad har du för ph 48tim efter vatten byte ett kar med ej fungerande bakteriekultur brukar pht sjunka ordentligt rätt så snabbt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...