Misstänkt magsjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Misstänkt magsjukdom

    Har sedan någon dag en trewavasae Hona stående på samma ställe och andas väldigt häftigt nu idag såg jag en till hona av samma art bara stå och andas "O.B.S de tuggar ej yngel" De ser lite svulna ut på magen kan vara någon form av förstoppning, skall under söndagen här plocka upp dem och köra de båda i ett litet karantenskar, och byta rejält i karet de gått i vill ju inte få fler med samma symptom. hur e det med medicinering ska jag medicinera karet med de friska fiskarna där de gick eller ska jag vänta o se om det kommer någon till med samma symptom innan. Många kommer säkert säga bukvattensot men det finns så många sjukdomar eller "förstoppning" som börjar på samma sätt. Och ska jag medicinera de båda honorna i karantenskaret? eller bara salta ordentligt o ge dem nån ärta att rensa tarmen med om de nu får aptit.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Bukvattensot är inte och har alldrig varit en sjukdom... det är en symptom, som namnet säger så har fisken något som gör att buken blir vattenfylld vilket då kallas bukvattensot =)

    I ditt läge hade jag bytt vatten, typ 40% och sedan slängt i en näve salt per hundra liter vatten och medicinerat med octozin, 4 tabletter per hundra liter av akvariets rymdmått. Alltså 15st i ett 375L som exempel.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Jag hade tagit ur de som såg dåliga ut å slängt dem. (svullna = så gott som körda). Medicínerat hade jag gjort först då jag sett att det spridit sig till övriga invånare.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Jag hade tagit ur de som såg dåliga ut å slängt dem. (svullna = så gott som körda). Medicínerat hade jag gjort först då jag sett att det spridit sig till övriga invånare.
        Håller med ozric, men det är också ett litet varningstecken att du börjar få sämre vatten eller matar med fel mat till dina mbunas.
        Trewawase tycker jag är den mest känsliga av mbunas tillsammans med demasoni, för dåligt vatten eller fel mat.Janne

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          ska plocka de två honorna idag till ett eget kar så får vi se vad som händer, gissar på att de satt i sig för mycket pellets har låtit dem svälla i vatten först men har sett att de har vart känsliga mot det förr.. Nu ger jag bara Tropical Malawi flingor för Mbuna och ibland räkmix med mycket spenat. Se om det hjälper.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Håller med ozric, men det är också ett litet varningstecken att du börjar få sämre vatten eller matar med fel mat till dina mbunas.
            Trewawase tycker jag är den mest känsliga av mbunas tillsammans med demasoni, för dåligt vatten eller fel mat.Janne
            Janne, kan du specificera vad du menar med sämre vatten?


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Janne, kan du specificera vad du menar med sämre vatten?
              Ja jag är inte så teoretisk påläst när det gäller vatten.
              Men om man slarvar med sina vattenbyte eller matar för mycket så blir vattnet sämre, det var väl ungefär så jag menade, en del kanske skulle säga att det blir för mycket nitrat i vattnet.Janne

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Är inte vattnet kollat o testat, förövrigt bytt i måndags, men ska byta idag igen och salta rejält om det nu är nått skit. Tror förr de fått förstoppning pga fodret, vet att de är väldigt känsliga för sånt.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                  Är inte vattnet kollat o testat, förövrigt bytt i måndags, men ska byta idag igen och salta rejält om det nu är nått skit. Tror förr de fått förstoppning pga fodret, vet att de är väldigt känsliga för sånt.
                  Se till och kolla upp vattenvärdena och inhandla octozin (bra och ha hemma).
                  Hur går det med honorna, är det flera som har blivit sjuka?
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Håller med ozric, men det är också ett litet varningstecken att du börjar få sämre vatten eller matar med fel mat till dina mbunas.
                    Trewawase tycker jag är den mest känsliga av mbunas tillsammans med demasoni, för dåligt vatten eller fel mat.Janne
                    hej.. hur vet du den om lab.trewavasae är känsligt?? jag har aldrig själv den för mitt hemma karet den så oj den lab.trewavasae jag haft den flera olika är redtop, mcat och occra där så den allt är bra där hos mig så den bra att man skall ofta byta vatten 30-40 procent vatten varje vecka .. den mår bra där att ny vatten där.. inte man skall ge mkt mat så den dåå...
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 1103

                      #11
                      De båda honorna går nu i ett 80L kar tillsatte ganska mycket salt men deras magar var väldigt plumsiga kändes som gele typ.. Tror det är vätska i dem och det ska nog till ett mirakel om de överlever men vi får se, inga andra i det karet de gick i har visat några tecken, och nu blev det ett jätte byte där.

                      Jo vattenbyten gör jag väldigt ofta minst varje vecka nästan så jag är rädd istället för att göra för många vattenbyten.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #12
                        Hur länge skall man salta om nu saltet fungerar. Antar att dom där bakterierna långsamt dör. . Har hört att asen bygger in sig i en kapsel eller nåt när dom är på väg att förlora kriget för att titta fram när läget ser bättre ut, kanske därför man får problem flera gånger? I hope they all fucking die.....Fårlåt mig men mitt tålamod med bakterier är helt slut!
                        Senast redigerad av Mattias777; 20 januari 2008, 23:53.


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                          De båda honorna går nu i ett 80L kar tillsatte ganska mycket salt men deras magar var väldigt plumsiga kändes som gele typ.. Tror det är vätska i dem och det ska nog till ett mirakel om de överlever men vi får se, inga andra i det karet de gick i har visat några tecken, och nu blev det ett jätte byte där.

                          Jo vattenbyten gör jag väldigt ofta minst varje vecka nästan så jag är rädd istället för att göra för många vattenbyten.
                          ja minst 10-15 dagar så klart låter där och ge minst en dl havsalt på där i 80 liter ås varje 5-7 dagar så den blir chans att frisk.. o skall vara lite högre värme oxåå.. men mitt har aldrig hänt lab.trewavasae där hos mig.. men bara ps.sp.acei marygold innan..
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #14
                            Vatten är bytt ca 50% tillsatte 1,5dl grovt salt utan jod på ca 120L nytt vatten. Invänta och se om det dyker upp något mer fall, då får jag byta igen och köra i octozin. Övriga trewavasae honor och hanar mår fint samt alla andra firrar.

                            Honorna i 80L karet visar ingen förbättring...
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 1103

                              #15
                              Ursprungligen postat av classe
                              ja minst 10-15 dagar så klart låter där och ge minst en dl havsalt på där i 80 liter ås varje 5-7 dagar så den blir chans att frisk.. o skall vara lite högre värme oxåå.. men mitt har aldrig hänt lab.trewavasae där hos mig.. men bara ps.sp.acei marygold innan..
                              Japp gav dem 1dl i det 80L karet får hoppas på det bästa, vattnet ligger på 27grader och de får det ganska lugnt i akvarierummet och slipper bli stressade
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              Arbetssätt...