fundering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sniffer

    fundering?

    Det som jag funderar över är om man t ex har två hanar och bara en färgar ut, om man då tager bort den utfärgade hanen färgar då den underlägsna hanen ut eller har den underlägsna hanen taskig utfärgning resten av sitt jordiska livet? Orsaken till funderingen är att jag köpt ett antal hanar ett antal gånger som garanterat är hanar och har ganska bra storlek, d v s då de vanligtvis skall vara utfärgade, men har inte visat nämnvärda utfärgnigar. Är medveten om att taskigt käk kan betyda taskig utfärgning. Färgar de underlägsna hanarna ut allt vad tiden lider?

  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    För att svara kort; JA!
    i dom flesta, fall så rymms det bara, en utfärgad hanne i ett normalstort akvarium.

    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • AnteB
      Användare
      • april 2002
      • 12

      #3
      Hej Sniffer!
      Jag har hållit på med malawi i ungefär fyra år nu och jag har för tillfället en grupp maingano(15st) där jag har tre riktigt utfärgade hannar. Jag hade förut en grupp på ca.10st M.Auratus där flera hannar färgade ut ordentligt. När jag flyttade blev bara två Auratus kvar (honor trodde jag) men en dag då jag kom hem från jobbet hade jag en hane (rejält utfärgad) och en tuggande hona. Jag har även haft C.Borley Kadango, där den andra hannen färgade ut några månader efter den första, dock så dräpte den andra hannen den första + en hona efter utfärgningen. Vad jag kan säga så finns det inga absoluta sanningar om hur fiskarna färgar och inte färgar, det är olika beroende på art, individ, vattenvärden, föda, rumskamrater, inredning
      m.m.


      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Det har varit ett flertal diskussioner om detta med utfärgning tidigare och generellt kan man säga att en hanne som färgar ut gör detta för att visa upp sig för honorna. Detta gör han i konkurrens mot övriga hannar och färgningen är ofta en tydlig signal var man står i rang. En fisk som färgar ut får räkna med att försvara sig medan en icke utfärgad fisk visar underkastelse. Färgfoder och viss belysning kan ju faktiskt bidra till aggressivitet i akvariet.

        I vissa fall är det extra tydligt, ta t.ex. viss MCAT där den mest dominanta hannen ofta ses som den bäst färgade men plockar man bort detta kan mycket väl hanne nummer två visa upp långt mycket bättre färger.

        David
        David

        Kommentar

        • Ps.Daniel

          #5
          jag har 12 saulosi ett ett kar...3 an hanarna är helt utfärgade MEN det är bara en som är riktigt fin...
          jag tror att det gäller för dem att hitta sin "plats" i gänget...

          Lycka till/ Daniel

          DANIEL

          Kommentar

          • Ps.Daniel

            #6
            jag har 12 saulosi i ett kar...3 av hanarna är helt utfärgade MEN det är bara en som är riktigt fin...
            jag tror att det gäller för dem att hitta sin "plats" i gänget...

            Lycka till/ Daniel

            DANIEL

            Kommentar

            Arbetssätt...