Psedotopheus elangatus chewere

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Psedotopheus elangatus chewere

    Jag köpte en vilfångad hanne av denna i sommras o 2 honor. Han har gått i ett lite lungnare kar men det har funkat bra. Nu köpte jag en till vilfångad hanne till nyligen och förstod att det skulle bli problem när han skulle i.... Den nya hannen fick sig såklart en rejäl omgång men jag fångad snabbt hanne nr1 o la honom i en nätkasse i samma kar. Nu har han varit i kassen i snart en vecka o hanne nr2 börjar få självförtroende. Tror ni att de kan funka när jag släpper ut hanne nr1 igen, vad har ni för erfarenheter ?


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Gjorde faktiskt så en gång med en arg bright-bluehane som var elak mot bhanen. Han fick nog gå i nätburen 1 månad och när jag släppte ut han igen kunde han inte simma ordentligt, det slutade med att han dog ganska snabbt efter det så en 1 vecka eller 2 skadar nog inte och det kommer nog göra att din nya hane kan acklimatisera tillräkligt.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      Ursprungligen postat av Mattias777
      Jag köpte en vilfångad hanne av denna i sommras o 2 honor. Han har gått i ett lite lungnare kar men det har funkat bra. Nu köpte jag en till vilfångad hanne till nyligen och förstod att det skulle bli problem när han skulle i.... Den nya hannen fick sig såklart en rejäl omgång men jag fångad snabbt hanne nr1 o la honom i en nätkasse i samma kar. Nu har han varit i kassen i snart en vecka o hanne nr2 börjar få självförtroende. Tror ni att de kan funka när jag släpper ut hanne nr1 igen, vad har ni för erfarenheter ?
      det där är lite svårt, tycker att många mbunas funkar så mycket bättre i större grupper och 2-3 hannar är svårt, iaf i mindre kar där det finns tillräckligt space för ett revir för en hanne och ej för den andre, jag har 40 M.auratus i ett 450 liters utan problem, dom tar tillfälliga revir under en kort tid (1-2 timmar) och leker av, sen stimmar dom med de övriga..ungefär som en troffegrupp i "harmoni"
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        kan ochså tillägga att vissa arter är mer riktade på att ta revir som de flesta ur släktet pseudotropheus, kanske är en grupp mer el. mindre omöjlig att få till med sådana arter, det blir bara nån hanne som färgar oavsett hur många man har!? men M.Auratus är en art som inte är speciellt benägen att ta revir och det kan man ochså läsa av blandannat Ad Koning att det är mkt sällsynt att se auratus hannar ha revir och därmed passar den så bra i grupp,lite som Demasoni kanske..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Tack för svaren. Karet dom går i är hyggligt stort (540L). Jag köpte en till hanne lite för att den ensamma hannen visade bara sin snygga färg ibland men det verkar vara kruxet med Psedotropheus. Att dom inte är utfärgade hela tiden som vissa andra embuna är. Dom är ivargefall lite knepigare verkade som. Just den här sorten är ju nått extra när den trycker på fullt ut tycker jag


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Släppte nyligen i hanne nr1 och det blev en kraftmätning direkt. Nr 2 stog upp bra men fick ge sig till slut. Verkar endå som hane nr har lite mer respekt för honom nu, hoppas det går bra


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              det där att hannar av vissa arter är på/av i färg är tyvärr ganska vanligt, speciellt C.Afra varianter kan faktiskt vara en utmaning att få hannen att färga ut ordentligt..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Släppte nyligen i hanne nr1 och det blev en kraftmätning direkt. Nr 2 stog upp bra men fick ge sig till slut. Verkar endå som hane nr har lite mer respekt för honom nu, hoppas det går bra
                kan vara riktigt coolt ifall båda hannarna tar revir och spelar mot varann...lite trixigt att få till det bara, ibland har man tur och det sker naturligt annars får man lirka lite,hehe
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Ursprungligen postat av specmats
                  det där att hannar av vissa arter är på/av i färg är tyvärr ganska vanligt, speciellt C.Afra varianter kan faktiskt vara en utmaning att få hannen att färga ut ordentligt..
                  Jag har olika erfarenheter av C afra. C. afra coube är helt utfärgad hela tiden, C afra ifrån likoma kan tappa ibland, men hos mig var dom utfärgade nästan hela tiden.
                  Min tjej bor bara nåt kvarter ifrån där du bor, skulle va kul o se dina akvarier nån gång


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Jag har olika erfarenheter av C afra. C. afra coube är helt utfärgad hela tiden, C afra ifrån likoma kan tappa ibland, men hos mig var dom utfärgade nästan hela tiden.
                    Min tjej bor bara nåt kvarter ifrån där du bor, skulle va kul o se dina akvarier nån gång
                    -ja vi får väl ordna det då
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...