Gener inavel på Venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Gener inavel på Venustus

    Hur känsliga är igentligen cikliderna för inavel genförändringar? Vissa säger att man kan avla kull på kull och att det är svårt att få missbildningar m.m

    Ställer frågan då jag märkt en sak med mina N.Venustus, den VF grupp jag har är en grupp på 1+6 alla har helt runda prickar på kroppen, deras avkomma har oxå helt runda prickar förutom 10% som det ser ut som prickarna håller på att rinna av!? Har även sparade F1 alltså avkomman som lekte och de fick ändå fler med utrinnande fläckar.

    Jag köpte för ca 2år sedan 4 honor odlade alla dessa hade utrinnande fläckar o de kullar jag fått på dem har alla varit utrinande fläckar ingen alls med prickar.

    Kan det vara så att de är känsliga för inavel? Eller är det så att det bara förekommer olika slags mönster som sprids via olika gener?

    Bifogar 2 bilder så ni förstår skillnaden på prickar och utrinnande, överst på en av mina VF och under på en med utrinande fläck.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Det är alltså ungar av VF? Då har du ingen inavel, eller rättare sagt inte mer inavel än den normala nivån hos den vilda populationen.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Det är alltså ungar av VF? Då har du ingen inavel, eller rättare sagt inte mer inavel än den normala nivån hos den vilda populationen.
      Japp men om de är tagna som små kan de kanske komma från ett litet stim och är kanske syskon redan där? Frågan är ju om det förekommer olika mönster och så naturligt eller om de är så känsliga?
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Skulle inte förvåna mig om 10% hade såna där fläckar i naturen oxå och det lär ju inte spela så stor roll där som det gör för våra kravfylldaögon.

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #5
          Det är intressant att du har märkt att det ökar. Jag undrar hur det är i naturen och vad folk är villiga att betala för?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #6
            intressant iaktagelse. dom flesta brukar ju hävada att det tar lite längre tid innan det börjar bli missbildningar. Nog för att jag tror som Bright_Blue skriver att det säkert finns sådana fiskar i sjön (men att det ökar blir jag lite fundersam vad det beror på. det måste ju vara att genen ligger latent (tror det heter så) iofs ju mer inavel ju större risk att den kommer fram. Ola Svensson kommer säkert snart och sprider ljus över detta ).

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              En annan möjlighet är att fisken är sjöodlad, inte vildfångad. Då går det inte längre att säga nånting om inavel.
              Ytterligare en möjlighet är att mönstret påverkats under fosterutvecklingen. Prova att korsa två individer med dassig färgteckning; det är fullt tänkbart att du får samma 9:1 fördelning även på deras ungar. Och på deras ungar.

              Men kanske troligast är att det är naturlig variation. Man förväntar sig mer variation i populationer som inte är inavlade. Inavel tar bort variation, det är så linjeavel fungerar.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                En annan möjlighet är att fisken är sjöodlad, inte vildfångad. Då går det inte längre att säga nånting om inavel.
                Ytterligare en möjlighet är att mönstret påverkats under fosterutvecklingen. Prova att korsa två individer med dassig färgteckning; det är fullt tänkbart att du får samma 9:1 fördelning även på deras ungar. Och på deras ungar.

                Men kanske troligast är att det är naturlig variation. Man förväntar sig mer variation i populationer som inte är inavlade. Inavel tar bort variation, det är så linjeavel fungerar.
                Ja så kommer den frågan upp igen, att så fort fiskarna avviker sig lite ifrån i utseende som vi ser det så skyller vi det på inavel.
                VF fiskar i sjön ser olika ut, dom har olika fläckar och brutna ränder som tex demasoni, salusi.
                Jag skulle vilja vända på det.
                Det är på grund att vi odlare odlar på dom fiskar som har dom rakaste ränder och dom bästa färgerna i generation efter generation.
                Det gör att vi som vi ser det, får finare fiskar i zooaffärerna.
                Och det är ren inavel vi sysslar med.Janne

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag köper sällan argumentet inavel och framför allt inte från VF-firrar (inte ens sjöodlade). Enig med Mike & Janne i denna fråga. Helt övertygad om att vi har bra variation i teckning i naturen och att det egentligen är våra linjeavlade akvariestammar som är onaturliga. Vi har dock vant oss vid det onaturliga och därmed vänt på hela kuttingen - vi tror att det onaturliga är naturligt. Det enda raka är att odla vidare på dem och fortsätta observera. Mikes upplägg med att odla på två med "rinnande" fläckar är intressant, testa det. Sätter en peng på att du får samma fördelning i teckning från dem som från de med runda fläckar.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #10
                    "tittade runt" på lite foton på Venustus (i både naturlig miljö och i akvarium), inte kunde då jag se att VF skulle ha mer jämna (runda) fläckar än odlade!
                    Senast redigerad av Hagge; 21 januari 2008, 18:54.
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...