Lek av 4-5cm sprengerae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KenJoh53

    Lek av 4-5cm sprengerae

    Har ett sedan två veckor ett nystartat kar med bl.a 7st sprengerae, storlek mellan ca 2,5-5cm. Från allra första början tog genast en av dem komandot (skall ju vara snälla och ej revirbetingade invånare ?) varför de minsta mestadels fick håll till i överkant på kortsidorna. De sista dagarna har den bestämmande grävt sand från en grotta och det senast dygnet har jag inte vid ngt tillfälle lyckats se mer än 6 st varför jag tror att honan nu står inne i en grotta och ruvar.
    Jag trodde att dom skulle växa sig lite större innan leken börjades. Vore intressant att få synpunkter på detta.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, det är inte omöjligt och få lek vid den storleken (5-6cm) det vanliga är väl att de börjar vid 7 cm och uppåt. Har du verkligen sett att honan ruvar eller gömmer de bara sig för den dominanta hanen? Sprengare är väl en ganska snäll art men det kan väl hända att en del individer flippar ur ibland trots att det sägs att de ska vara snälla(gäller många arter). Skulle nog prova och få lite mer fisk i ditt kar för att fördela aggresiviteten. Kul med en från Kalmar

    Lycka till

    Kommentar

    • KenJoh53

      #3
      Nej, jag har inte sett henne ruva, har fortfarande inte sett henne på flera dagar. Är oförstående till vad som hänt, allt annat verkar OK i karet.

      Kommentar

      Arbetssätt...