Svarta Pundamilia Nyererei yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Svarta Pundamilia Nyererei yngel

    Nu har ja det igen - förra gången "försvann" de (blev väl uppätna!?) men i yngelkaret nu är det en liten grupp på 5-6 stycken (av ca. 50) Pundamilia Nyererei "Ruti island" som är svarta eller (nån) mörkt grå. Jag tror inte det handlar om bara färgskiftningar efter temperament etc. Ynglen är nu cirka 1-2 cm stora..tydliga fiskar som redan kaxar sig och jagar runt!

    Ola - på forumet - hade jag en diskussion med sist om vad det kunde bero på, men har glömt reonemanget. Hade något med ursprung och nära släktskap med "ur-victorior" att göra tror jag mig minnas.

    Är detta vanlig? och är det nån som vet varför/kan ge/orkar ge en förklaring?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ska försöka fota dem vid tillfälle - men det blir tidigast lördagkväll...
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av joe
      Ska försöka fota dem vid tillfälle - men det blir tidigast lördagkväll...
      Blir dom inte suddiga då?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Jag va också med om det när jag hade Pundamilia. Kändes som om det va vanligt att någon i varje kull blev mörk. Varför vet jag inte. Dock verkade det som att dessa nästan alltid var hanar och blev riktigt snygga.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av Robin
          Jag va också med om det när jag hade Pundamilia. Kändes som om det va vanligt att någon i varje kull blev mörk. Varför vet jag inte. Dock verkade det som att dessa nästan alltid var hanar och blev riktigt snygga.
          Gissningsvis är mina hanar - svårt att se än...men kul att du skriver att de blev riktigt snygga. Hoppas att dessa klarar sig upp i mogen ålder!

          Wilhelm - även på suddiga bilder syns den svarta färgen!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            De dominanta ynglen blir svarta vilket är det Robin skriver om. Att fiskar blir helt svarta är inte helt ovanligt. Det krävs väldigt få mutationer för detta. I Viktoriasjön är det rätt vanligt med arter som har svarta hanar vilket gör detta rätt intressant.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              De dominanta ynglen blir svarta vilket är det Robin skriver om. Att fiskar blir helt svarta är inte helt ovanligt. Det krävs väldigt få mutationer för detta. I Viktoriasjön är det rätt vanligt med arter som har svarta hanar vilket gör detta rätt intressant.
              Tack Ola - det var dig jag ville ha att svara lite. Men jag är ju (förståss) inte nöjd helt och hållet. Vaddå gör detta intressant? Varför är några svarta mutationer så intressant - är det så att alla ciklider i Victoriasjön var svarta en gång i tiden eller är det nåt helt annat. Och går detta att förklara på ett begripligt sätt för oss som inte fullfjädrade ischtyloger (fiskkännare - grekiska - hur det nu stavas utan grekiskt alfabete).

              Om nån - Ola? - orkar så svara gärna!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag sitter med ciklidbladet just nu men antingen har den svarta lekfärgen uppstått flera gånger oberoende av varandra eller så har generna spritts inom arkomplexet och fixerats i olika populationer/arter.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...