STORT problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annis
    Användare
    • februari 2007
    • 14

    STORT problem!

    Hade blivit så glad om någon kunde hjälpa mig. Har ett kar på 343 l med Malawi. Aldrig haft problem med det förr men nu börjar fiskar dö o ser inte välmående ut. Köpte mätstickor på jobb och det visade sig att både PH o KH va helt galet. KH låg på 0 o PH på under 6.4 Fick fullständig panik och åkte och köpte Tetras pH/KH Plus. Skulle dosera 1 mått per 100 liter så jag öste i 3,5 mått. Hur lång tid tar det innan jag får upp detta. Det är 2 st hongi som dött och 1 zebra blå/röd hona samt att mina lab.golden spec. verkar må lite si sådär. Finns det något annat jag kan göra? Även lagt i några faxe stenar. Gjorde ett delvatenbyte dagen innan jag dosera(igår)
    Tacksam om någon skulle vilja ge maj svar så inte mina fiskar dör
  • Tulle89
    Användare
    • augusti 2006
    • 239

    #2
    Nu finns det nog inte mycket mer du kan göra än att vänta o hoppas.
    Tycker det är lite konstigt att ditt kH och pH har blivit så lågt. Det e inte så att du har några rötter eller torv eller liknande som kan tänkas sänka ditt pH:t?
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

    Kommentar

    • Annis
      Användare
      • februari 2007
      • 14

      #3
      Hej!

      Har en liten aning om vad det hade kunnat vara. Hade en växt i innan. En dekorationsväxt opi.. jamburan nånting. Den lukta surt så jag slängde bort den. Fast en sån har jag haft i karet alltid bara fått byta ut dem då o då. Tog en sticka i vårt kranvatten oxå och det va lågt ph o kh där oxå. Fattar ingenting då jag som sagt aldrig haft problem innan.

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #4
        Konstigt att det ska vara så lågt bara
        Men visst kan det ha varit växten men har du inte kvar den nu så e det ju inte mycket o oroa sig för.
        Ta det nu lugnt när du höjer pH:t så det inte blir motsatt effekt istället då dina fiskar kanske vant sig vid lite lägre pH så det kommer som en chock för dem. Vänj in dem långsamt så ska det säkerligen gå bra ändå!
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          Att höjja PH är inte så farligt , det är värre om du plötsligt sänker PH då får fisken en PH shock. Byt vatten och tillsätt Bikarbonnat och lite salt är mitt tips.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • patrickeriksson
            Användare
            • oktober 2007
            • 355

            #6
            Anledningen till att PH sjönk var för att KH värdet gick ner till 0. KH fungerar som en buffer och nu tog den alltså slut, troligen på grund av för hög nitrat. Hur ofta och mycket vatten byter du i veckan? Byter du inte tilräckligt mycket och ofta så går nitraten sakta upp tills den gjort slut på all buffer (KH) och då rasar PH värdet. Det kan också vara så att ditt kranvatten har väldigt lågt KH och då kan man göra som Akvarieprofilen föreslår och tillsätta Bikarbonat.
            Patrick Eriksson

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Inte roligt för dig!

              Att höja pH (genom att höja kH med ex. bikarbonat som är billigt och väldigt bra istället för att köpa dyra pH-höjande produkter på akvarieaffären) kan inte sägas vara riskfritt! Det finns en risk att den plötsliga höjningen av pH medför att "gammalt" vatten med lägre pH som mycket väl kan ha höga koncentrationer av ammonium då genom pH-höjningen gör att halterna av ammoniak (som är mycket giftigt vid låga koncentrationer) höjs dramatiskt. Så det är jättebra att du gjort delvattenbyte innan du höjer pH, oavsett vilken metod du väljer för att höja pH.

              Stickorna är ingen höjdare att mäta med, de är inte att lita på riktigt, ett enkelt dropptest är mycket bättre och dessutom enkelt. Det enda du egentligen behöver mäta är kH, för vet du vilket kH du har så har du också koll på pH ganska bra (kH och pH har en intim relation kan man säga).

              Du skall ha ett kH på minst 3-4 dkH för att inte riskera snabba pH-fall (det är malawi känsliga för), men jag skulle säga att ett kH på ca 10 är lagom för dessa fiskar då det är nära vad de har för alkalinitet i naturen. Salt kan man ha om man vill höja konduktiviteten (ledningsförmågan av mängden salter) i vattnet, men är inget måste.

              Enkelt att mäta kH (med dropptest), sedan doseras 30mg/l vatten för att höja kH med 1 (3gram för 100l, 30 gram för 1000l osv.) Har du ett kH på minst 3-4 kommer du ej att få pH-fall

              Problemet om man har ett lågt kH från början är att när karbonaterna (som fungerar som pH-buffert) förbrukats så dyker pH -det är inte bra! Växter och filter förbrukar karbonaterna i vattnet.

              Det kan vara så att du har klarat dig tidigare kanske av ren tillfällighet, du kanske har haft tätare vattenbyten tidigare och då fått en påfyllning av karbonaterna. Eller så har ditt råvatten förändrats? Har du eget vatten eller kommunalt, gissar det första eftersom vattnet har så lågt pH.

              Med natriumbikarbonat (som du köper på ex ICA) som doseras så du får ett kH på minst 3-4 kommer ditt pH att buffras till ca pH8, det spelar ingen roll hur mycket du pytsar i, det blir inte högre och det är ingen risk att överdosera.
              /Fredrik

              Kommentar

              • patrickeriksson
                Användare
                • oktober 2007
                • 355

                #8
                Bra påpekande angående ammonium/ammoniak förhållandet. Ammonium tester visar ju den kombinerade mängden. För att ta reda på hur mycket ammoniak man har så kan man använda sig av en sån här räknare.

                Patrick Eriksson

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annis
                  Har en liten aning om vad det hade kunnat vara. Hade en växt i innan. En dekorationsväxt opi.. jamburan nånting. Den lukta surt så jag slängde bort den. Fast en sån har jag haft i karet alltid bara fått byta ut dem då o då. Tog en sticka i vårt kranvatten oxå och det va lågt ph o kh där oxå. Fattar ingenting då jag som sagt aldrig haft problem innan.
                  Har du kommunalt vatten, eller har du egen brunn.Janne

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Hej Annis o välkommen till Ciklidforumet.

                    Gör ett stort vattenbyte minst 50% därefter tillsätt en dl bikarbonat.
                    Efter några dagar gör ett ytterliggare ett 50% tillsätt en dl B.

                    Fiskar klarar i allmänhet att gå i mycket lågt ph, om sänkningen går långsamt. Lågt ph kan däremot göra att andra mindre bra saker sker med akvarievattnet.
                    Metaller löser ut osv.

                    Därför är det bra att så fort som möjliggt få bort allt ditt "gamla" vatten, o i samband med att det "nya" vattnet kommer i karet så är det lämpligt att höja ph. O precis som många har sagt så är det billigast i enklast med Bikarbonat (välsorterade akvarieaffärer säljer per kilo).
                    Enkelt för att det är svårt att överdosera samt att fisken (i normala doser) fart inte illa.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Annis
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 14

                      #11
                      Hej! Tack för svaren! Vi har kommunalt vatten så det är därför jag tycker det är så konstigt. Jag har bytat 1/3 av vattnet varannan vecka. Måste bara fråga (kanske låter dumt) Men är bikarbonat detsamma som bakpulvet? Var min sambo som nämnde något om det. Håller tummarna för att detta ska gå bra. Men fiskarna ser lite piggare ut ni iaf. Detta men PH/KH som har hänt, det kan inte ha nått med filtret att göra? Har ett Fluval 305.
                      Mvh Anna

                      Kommentar

                      • Per A
                        Användare
                        • december 2007
                        • 101

                        #12

                        Hej Annis
                        jag skulle rekomendera dig att byta vatten oftare, helst en ggr i veckan el. åtminstone var 10:e dag. Det varierar ju endel beroende på vilken belastning du har, mkt fisk alt mkt mat = tätare vattenbyten. Du kan också kolla med kommunen vilka vattenvärden dem har mätt upp. Som tidigare påpekats är bikarbonat bra om du har mjukt vatten... salt är också bra eftersom det minskar den osmotiska stressen för fisken.
                        /Per
                        Per Ask, Umeå
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                        salvelinusalpinus@hotmail.com

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Annis
                          Har en liten aning om vad det hade kunnat vara. Hade en växt i innan. En dekorationsväxt opi.. jamburan nånting. Den lukta surt så jag slängde bort den. Fast en sån har jag haft i karet alltid bara fått byta ut dem då o då. Tog en sticka i vårt kranvatten oxå och det va lågt ph o kh där oxå. Fattar ingenting då jag som sagt aldrig haft problem innan.
                          Jag tror nog inte att det är 0 i KH och under 7 i ph i kranen om du har kommunalt vatten, kommunerna buffrar upp vattnet till över 8 i Ph.
                          Nej det är nog fel på dina mätstickor.
                          att dina fiskar dör tror jag inte beror på lågt ph, du får nog försöka hitta vad det är för något annat, och i och med att det har dött flera så kan det antingen vara syrebrist, nitrit, förgiftning eller sjukdom.Janne

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Jag tror nog inte att det är 0 i KH och under 7 i ph i kranen om du har kommunalt vatten, kommunerna buffrar upp vattnet till över 8 i Ph.
                            Nej det är nog fel på dina mätstickor.
                            att dina fiskar dör tror jag inte beror på lågt ph, du får nog försöka hitta vad det är för något annat, och i och med att det har dött flera så kan det antingen vara syrebrist, nitrit, förgiftning eller sjukdom.Janne
                            Testat mitt kommunala vatten med både stickor och dropptest 6,3-6,5 i kranen och ganska så lågt KH så visst kan det vara vattnet. kan ju även vara nitrit i samband med det hela som du säger, matat för mycket dålig cirkulation m.m..
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • Matz Karlsén
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1127

                              #15
                              Citygross säljer tvåkilosförpackningar för 65 kronor.
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...