Afra och Edwardi - samma art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klas

    Afra och Edwardi - samma art?

    Såg en gammal tråd här det stog att Cyn.Afra och Edwardi är samma art. Såg idag en handlare som sålde dessa som två olika arter. Hur ligger det till?
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    vet inte riktigt vad du menar, men cyn afra är ju ett släkte med massa olika fångstplatser, och om jag inte minns helt fel brukar den från cobue kallas för cyn afra edwardi, men jag kan ha fel.
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Håller med cichlids4fun. Så här ser Edwardi/cobue ut(dominant och icke dominant hane):

      Kommentar

      • klas

        #4
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        vet inte riktigt vad du menar, men cyn afra är ju ett släkte med massa olika fångstplatser, och om jag inte minns helt fel brukar den från cobue kallas för cyn afra edwardi, men jag kan ha fel.
        Handlaren sålde de som två olika arter under namnen "Afra" och "Edwardi". Vad menar du med att cyn afra är ett "säkte"? Kan inte samma art förekomma på olika fångtsplatser och att detta inidkeras med ett "tillägg" i namnet? Är det inte så t.ex med Demasoni?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Finns tyvärr ingen beskrivning men det finns några bilder iaf.



          Demasoni är döpt efter Laif Demason som "hittade" fisken.

          Cynotilapia är släkte, afra är art och "Edwardi" efter lokal variant som är namngiven efter personen som "hittade" fisken.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Jo. visst kan det förekomma olika arter vid samma fångstplats.

            men cyn. afra är ju inte en enda fisk utan finns på otaliga fångstplatser, att din handlare kallar den ena fisken afra och den andra edwardi beror säkert på att han använder vissa handelsnamn och inte hela kompletta latinska namn med fångstplats vilket är synd.

            min gissning är att den fisken han säljer som edwardi är en cyn. afra från cobue, och den andra han säljer som afra är någon helt annan tex en white top afra från likoma.... se denna länk så kanske du förstår bättre.


            men fram för att prata mer om kompletta namn med fångstplats för att undvika förvecklingar, prata tex inte om golden eller röd zebra utan säg Labidochromis caeruleus och Metriaclima estherae gärna med rätt fångstplaster, och är det urvalsodlad fisk eller på annat sätt påverkad fisk låt detta vara med i fisknamnet som Metriaclima estherae "urvalsodlad" och är det en f1 så kallar vi den Metriaclima estherae "minos reef" så slipper förvecklingar i framtiden. (tycker jag iaf)
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • klas

              #7
              Tack för dessa klargörande. Synd att jag tidgare köpt en grupp "Afror" utan att ta reda på mer om dem! De är inte heller utfärgade ännu så det är svårt att jämföra med bilderna.

              Kommentar

              Arbetssätt...