Bra Fisk mix!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Bra Fisk mix!?!

    Jag har tänkt att gå från sällskaps akvarium till Malawi och då främst mbuna. Akvariet är på 320L Har tänkt mig en mix av dessa fiskar: (hannar+honor)
    Labidochromis caeruleus ca 3+12st
    Pseudotropheus demasoni ca 2+8 st
    Metriaclima estherae ca 3+12st
    plus några malar som får flytta med från nuvarande akvarium...
    Har förstått att dessa är "nybörjarmalawis" men funkar dom ihop?
    MVH/Marcus

    960L Malawi
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Kombinationen av arter tycker jag ser bra ut. En normalstor fullvuxen mbuna behöver 10-15 liter av akvariets vattenvolym, alltså skulle det vara lagom med omkring 25 mbunas i ett akvarium på 320 liter. Jag tycker därför att du borde minska lite på dina tänkta grupper med M. estherae och Lab. caeruleus.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      [quote]
      ok. Kan man ha så få utav de arterna utan att det blir revirslagsmål. Har läst att det ska vara mycket fisk för att minska revirhävdandet och på så sätt agressiviteten, stämmer det?
      Marcus

      960L Malawi

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag tycker precis som Micke om att du kan minska på dina L.Caeruleus och M.Estherae.

        Min personliga åsikt är att du istället skulle öka på Demasoni men ändå minska den totala mängden fisk. Rent estetiskt så tycker jag att för många Estherae och Caeruleus gör att färgerna hos dessa "grötar ihop sig" då gult och orange är likartade färger. Att däremot bryta av med merparten Demasoni skulle nog bli riktigt snyggt (om man nu tänker på det).

        Jag har själv både Estherae, Caeruleus...men där du har Demasoni har jag "Maingano" istället.

        Sikta på 25st allt som allt med flest på Demasoni och då helst fler hanar än bara de två. Du kan genom att bara ha två hanar få akvariet uppdelat i två delar. De övriga fiskarna bollas emellan de båda Demasoni-hanarna. Om du har fler hanar så blir reviren troligtvis mindre och kanske inte lika starka. Bara ett förslag...ingen patentlösning...*s*

        Lycka till!

        Stefan, Skövde

        375L Frigobakgrund
        2st 100L
        Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...