Det vänder fort ibland...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Det vänder fort ibland...

    Senaste månaden känns det som att det bara varit massa strul i burkarna. Jag har håvat upp och avlivat 3 firrar p.g.a. matvägran och allmänt märkligt beteende. Har vänt ut och in på olika tänkbara anledningar och det enda jag har "ändrat" på är att jag har börjat mata med flingor från en ny förpackning.
    Samma typ och märke som tidigare.

    Det känns så tråkigt när det är struligt utan att det finns någon uppenbar anledning. Det är iofs inte roligare när det finns en uppenbar anledning men då kan man ju få resultat genom att göra något åt problemet iaf. Man tappar ju lusten...

    Men nu e man plötsligt på G igen. Idag när jag kom hem upptäcker jag att en av mina P. taeniolatus "Boadzulu"-honor tuggar och tidigare i veckan lekte mina Rostratus. När det gäller Rostratusen var det lite extra kul eftersom jag har varit osäker på vilket kön det är på just den firren, och det var ju tydligen en hona .

    Tjohoo säger jag bara! Tänk vad lite som krävs för att man ska få igång lusten igen.

    Bara att hålla tummarna för att det inte bryter ut ngn skit igen!
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    hehe grymt, se till att ta hand om ynglena =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Senaste månaden känns det som att det bara varit massa strul i burkarna. Jag har håvat upp och avlivat 3 firrar p.g.a. matvägran och allmänt märkligt beteende. Har vänt ut och in på olika tänkbara anledningar och det enda jag har "ändrat" på är att jag har börjat mata med flingor från en ny förpackning.
      Samma typ och märke som tidigare.

      Det känns så tråkigt när det är struligt utan att det finns någon uppenbar anledning. Det är iofs inte roligare när det finns en uppenbar anledning men då kan man ju få resultat genom att göra något åt problemet iaf. Man tappar ju lusten...

      Men nu e man plötsligt på G igen. Idag när jag kom hem upptäcker jag att en av mina P. taeniolatus "Boadzulu"-honor tuggar och tidigare i veckan lekte mina Rostratus. När det gäller Rostratusen var det lite extra kul eftersom jag har varit osäker på vilket kön det är på just den firren, och det var ju tydligen en hona .

      Tjohoo säger jag bara! Tänk vad lite som krävs för att man ska få igång lusten igen.

      Bara att hålla tummarna för att det inte bryter ut ngn skit igen!
      Kul att det har vänt och att du känner att lusten har kommit tillbaka.
      Jag kände så lite ett tag också att det inte var så roligt som det var tidigare. Inte för att det var några problem eller så, utan allt bara snurrade på och inga utmanningar fanns. Fisken lekte och yngel fanns och blevc över. Så jag bestämde mig för att göra av med lite Malawi och istället införskaffa mig lite troffar istället. Och vipps så är allt mycket roligare igen. Det är så lite som behövs för att akvarieintresset skall piggas upp och allt blir så roligt igen.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        hehe grymt, se till att ta hand om ynglena =)
        Ska försöka med Taeniolatus iaf, jag har ett 60 liters som kan funka som spottkar. Har inte plats att sätta upp en burk åt Rostratushonan, sen är det ju inte helt lätt att fånga firrar i 1225 litersburken heller .

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Ska försöka med Taeniolatus iaf, jag har ett 60 liters som kan funka som spottkar. Har inte plats att sätta upp en burk åt Rostratushonan, sen är det ju inte helt lätt att fånga firrar i 1225 litersburken heller .
          Rostratusen blir lätt skrämd om man ska fånga den, spottar ut ynglen o gräver ner sig i sanden
          Haft detta problem massa ggr på mina VF så det gäller att vara där med håven när hon spottar.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
            Rostratusen blir lätt skrämd om man ska fånga den, spottar ut ynglen o gräver ner sig i sanden
            Haft detta problem massa ggr på mina VF så det gäller att vara där med håven när hon spottar.
            Ja Rostratus är en riktigt harig firre. Det blir panikutbrott bara man plockar fram håven . Jag har haft lek på dom innan men såg aldrig några yngel. Jag har aldrig varit med om att de har grävt ner sig i sanden faktiskt.

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Jag var riktigt nära att ge upp läsandet efter de första raderna men är glad att jag fortsatte läsa. Det svänger fort som bara skjutton. Jag tror att mina fiskar é finast i stan..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • december 2005
                • 418

                #8
                Kul att lusten kommit tillbaks!

                Ang rostratus; mina är VF och gräver också ned sig ibland när dom blir rädda. Men jag tycker annars att dom är lätta att få upp, inte som mbunas. Mina honor har aldrig spottat i samband med fångst.

                Kommentar

                Arbetssätt...