tråkig algväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chleide
    Användare
    • november 2007
    • 43

    tråkig algväxt

    har ett rel, nystartat 450 L malawi akvarie. Nu har vi fått tråkig algmatta på botten, slemmig mörkgrön. Har 26 grader i vattnet och 2 lysrör som lyser 12 timmar per dygn, ett powerglo och ett TLD . Tips välkomnas.
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    #2
    För lite fisk kanske, hur många har du?
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Låter snarare som du inte fått någon balans än i karet. Helt klart hade jag dragit ner på belysningstimmarna till 8 max 10 timmar!!! Är det slammig matta som lätt lossnar tycker jag du ska avlägsna denna med slamsug eller slang. Hur har du det med algätande malar (bara en del i det hela som kan underlätta), kollat nitraten? Kanske matat för mkt, dessutom är det ju nystartat och då är det särskilt viktigt att ta det lugnt i början med maten. Hur mår fiskarna i övrigt?
        Misstänker att du kör utan växter annars hade man kunnat slänga i lite snabbväxande.

        Kommentar

        • chleide
          Användare
          • november 2007
          • 43

          #5
          algväxt

          tack för alla bidrag/ hjälpande förslag, matat har jag gjort med stor försiktighet, har 10 fiskar i, ska dra ner bel till 8 timmar, slamsuga bottnen, jag har ju bara en mal i, kanske för lite i det karet, kom gärna med fler förslag

          mvh/ christer

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av chleide
            tack för alla bidrag/ hjälpande förslag, matat har jag gjort med stor försiktighet, har 10 fiskar i, ska dra ner bel till 8 timmar, slamsuga bottnen, jag har ju bara en mal i, kanske för lite i det karet, kom gärna med fler förslag

            mvh/ christer
            Tycker gott du kan satsa på mer algätande malar i vilket fall som helst. 3-4 st ancistrus i ditt kar tror jag är ganska lagom. är det överhuvudtaget en algätande mal du har i karet? Nu är ju säkert inte algätande malar den stora orsaken till dina problem men sen när du fått in balansen och karet snurrar på kan du ju prova sig fram hur många man behöver för att hålla rent.

            Kommentar

            • chleide
              Användare
              • november 2007
              • 43

              #7
              algväxt

              det är en Ancistrus jag har i karet men jag ska köpa ett par stycken till, har för övrigt 4 Melanochromis johannii och 6st Golden i karet.


              christer

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Hur ser algerna ut?
                Är det som en "filt", som ser ut så här?

                Det där är cyanobakterier. De rår du inte på med fler algätande malar.

                Malar hjälper mot den här typen av alger...

                ...som mer sällan bildar mattor på botten.

                Kommentar

                • chleide
                  Användare
                  • november 2007
                  • 43

                  #9
                  algväxt

                  tack för alla svar, nu har jag gjort så här, slamsugit bottet ordentligt, bytt halva vattenmängden , släckt ett lysrör, har bara ett powerglo på i 8 timmar per dygn, räknar med att mata varannan dag ett tag framöver, något mer man kan göra? eller ska jag avvakta, fiskarna ser ut att må mkt bra i alla fall, har bra cirkulation 2600 L / timme.

                  christer

                  Kommentar

                  • Laban
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 196

                    #10
                    Jag har aldrig haft problem i mitt 480 där jag ett 40-tal malaxi.
                    Grabben har ett 90, från början hade han bara ett grönt bågfensciklid par och två ancistrus. Han hade då en härligt grön algmatta på botten.
                    Vi köpte sedan sex opaltertor och började mata lite mer och efter två veckor var karet i balans.
                    Så mitt råd är mer fisk...
                    Cheers,
                    Laban

                    "We Fear No Foe" MFC

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Hej,
                      hade liknande problem (som syns på bilden "cynobakterier"). Jag bytte från grus till fin rådasand och ökade cirkulationen. Har sedan aldrig haft problem med alger på bottnen, däremot fin algväxt på fasta material.

                      Mvh

                      Pabbe

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        Nu när vi ändå är inne på det här med alger, prickformade alger på framrutan. Verkar inte tillhöra malarnas favoriter?

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av mek
                          Nu när vi ändå är inne på det här med alger, prickformade alger på framrutan. Verkar inte tillhöra malarnas favoriter?
                          De sitter hårt men är lätta att ta bort med rakblad. Jag ser inte dessa som ett problem. Jag tror inte alls på enkla förklaringar när det gäller orsaken till cyanobakterier. Det verkar som om man kan få in dem via växter t ex vilket står i kontrast till uppfattningen att de "alltid" finns. De "enkla" förklaringarna funkar nog bara i växtakvarier med PMDD och CO2. Kör man inte det så är det nog bara tid som gäller. De brukar alltid försvinna till slut.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...