Bestämma art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skysel
    Användare
    • januari 2008
    • 16

    Bestämma art

    Hej, jag har köpt några malawiciklider som "malawimix" och därmed vet jag inte vilken art jag har köpt.

    "Mixen" består av 4 st fiskar:
    2 st stora, liknar Labidochromis Caeruleus "purple longnose".
    1 st liten, tror att det är en L. sp. "Hongi".
    1 st medelstor, kan var Metriaclima Lombardoi.

    Har fotat dem:


    Observera att jag inte är bra på att fota akvariemiljöer, dessa bilder är endast avsedda för artbestämmning.

    Tacksam för svar och tips! Gärna även lite fakta och erfarenheter om fiskarna!

    MVH Jack
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    Ursprungligen postat av Skysel
    Hej, jag har köpt några malawiciklider som "malawimix" och därmed vet jag inte vilken art jag har köpt.

    "Mixen" består av 4 st fiskar:
    2 st stora, liknar Labidochromis Caeruleus "purple longnose".
    1 st liten, tror att det är en L. sp. "Hongi".
    1 st medelstor, kan var Metriaclima Lombardoi.

    Har fotat dem:


    Observera att jag inte är bra på att fota akvariemiljöer, dessa bilder är endast avsedda för artbestämmning.

    Tacksam för svar och tips! Gärna även lite fakta och erfarenheter om fiskarna!

    MVH Jack
    Kan säga så mkt som att de två större inte är mbunas överhuvudtaget. Tvivlar mkt på lombardoi också. Den första kan möjligen vara gul hongi.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Skysel
      Användare
      • januari 2008
      • 16

      #3
      Okay, då fick man det bekräftat Vet någon vilken art det är på dem stora och den medelstora?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Skysel
        Okay, då fick man det bekräftat Vet någon vilken art det är på dem stora och den medelstora?
        Auloncara hona av något slag..Förmodligen röd rubin..Kan också vara "blue neon" mycket svårt att säga eftersom ingen av dem är en hane.. Den andra fisken tycker jag ser ut som en cynotilapia av något slag..Också lite svårt att se..De andra är hongi...

        Kommentar

        • Skysel
          Användare
          • januari 2008
          • 16

          #5
          Dem 2 stora är Aulonocara Brevinidus, exakt likadana som mina
          Den andra medelstora är nog en Cynotilapia Afra, kanske en hona.


          Tack för era tips och förslag

          Kommentar

          • Skysel
            Användare
            • januari 2008
            • 16

            #6
            Det skulle vara kul om någon hade erfarenheter och fakta om dessa fiskar
            Dessa malawiciklider har jag i mitt 200l-akvarium:

            - Aulonocara Brevinidus (2)
            - Labidochromis sp. "Hongi" (1)
            - Cynotilapia Afra (1)
            - Labidochromis Caeruleus (1)

            MVH Jack

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Jag är lite nyfiken på tillvägagångssättet vid inköpet av dessa fiskar. Var det någon affär som alltså sålde denna kompott vid namn "malawimix"?

              Är det inte tråkigt att få typ 2 honor av en art, och kanske två udda hanar av ytterligare två arter? Måste du inte ändå leta upp en affär med mer ciklider för att komplettera dessa individer, eller är du nöjd med dessa fyra?
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Skysel
                Användare
                • januari 2008
                • 16

                #8
                Jag köpte dem på Zoogiganten i Lomma i Skåne. Eftersom jag inte har haft några malawiciklider innan ville jag inte köpa de dyraste utan köpte från malawimix som var billigare.

                Alla fiskar verkar må bra i alla fall och ingen är nån korsning av flera olika arter.

                Jag är helt nöjd med Hongi och Afra, brevinidus är inte så snygga men beteendet är roligt.

                Jag ska köpa fler Caeruleus, hongi och afra sen. Som sagt jag behöver veta könet på hongi och caeruleus. Afran är en hona pga. dess grå färg.

                Vad kan man få för 2 st Brevinidus?

                MVH Jack
                Senast redigerad av Skysel; 05 januari 2008, 19:10.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Skysel
                  Vad kan man få för 2 st Brevinidus?
                  MVH Jack
                  30 kr st
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Skysel
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 16

                    #10
                    Ok, går det bra att ha 2 st av varje art jag har? alltså 8 st + kanske en till bland afran? så runt 10 st alltså.

                    Jag gav 190 kr för 4 st, det var dem absolut billigaste. L. Caeruleus kostade 78 kr, runt en cm stor.

                    Vet någon nåt bra ställe runt Lund som säljer malawiciklider?

                    MVH Jack

                    Kommentar

                    • Skysel
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 16

                      #11
                      Alla fiskarna har blivit mer aktiva nu samt fått finare färger mm. En av mina Brevinidus har mer lilasilvrig färg medan den andra är blekare och matt och ibland helt vit/utan ränder.

                      Är det så man ser skillnad på olika kön eller är det bara individuellt?
                      Hur ser man vilket kön Hongin är av?

                      MVH Jack

                      Kommentar

                      • Skysel
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 16

                        #12
                        A. Brevinidus

                        Fenorna på mina 2 Brevinidus är olika. Topparna på ryggfenan på ena fisken är lila/blå och på den andra är dem gula/oranga.

                        Har det med könsskillnad och göra, eller?
                        Dem håller dessutom ihop hela tiden nästan, gör ciklider det när dem är ett par? Jag har aldrig varit med om en ciklidlek innan så jag vet inget om det

                        MVH Jack

                        Kommentar

                        • Tulle89
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 239

                          #13
                          Inte för att tala illa om akvarieaffärer men jag rekommenderar att du vänder dig till privata odlare istället. Billigare och bra mycket fina fiskar, enligt mig varjefall!

                          Kolla in fiskförmedlingen och se om där finns några odlare nära dig...
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                          Kommentar

                          • Skysel
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 16

                            #14
                            Tack för tipset, hittade en del nära Lund. Mycket billigare

                            När jag kollade bakom min bakgrund där jag har filtret och pumpen såg jag 2 skitsmå (1 mm långa) mygglarver eller nåt. Liknade små yngel.
                            Det är antagligen inte yngel men hur skulle det komma in mygglarver i ett akvarium med täckglas och allt. Nu på vintern också! Det kanske har kommit från sanden men den har jag aft i ungnen + hälften har stått i garaget skitlänge.

                            MVH Jack

                            Kommentar

                            Arbetssätt...