förslag på fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    förslag på fisk?

    Någon som har förslag på färggranna malawis som man kan få tag på alltså? Röda helst, även lite blå!!!
    540 mbuna + 54L yngel
  • Surinam

    #2
    Tropheops Chilumba "Red Top"

    Hanen blir underbart vacker i blått och rött och honorna är oranga. En tuff firre där du bör ha ett större stim.

    Senast redigerad av Gäst; 03 januari 2008, 10:34.

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Ursprungligen postat av slarvid
      Någon som har förslag på färggranna malawis som man kan få tag på alltså? Röda helst, även lite blå!!!
      Hur stort är akvariet du skall ha dem i?

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • december 2007
        • 517

        #4
        tank

        220
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • Surinam

          #5
          Då kan du ha chilumban jag nämnde

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            T.chilumba skulle jag inte rekomendera i ett 200L Kar dels pga dess temprament och dels för de andra innevånarna i karet. De blir även ganska stora och kommer inte till sin rätt som i ett större kar. Lite info om T.chilumba http://www.ciklider.se/artiklar/tw_t...chilumba.shtml

            Därimot några Hongi Red top "Super red" skulle kunna vara snyggt och passande vet att AM i örebro hade dessa som är en odlad variant. Har själv fått massa smått på dessa nu.
            Bild på en av mina http://www.ciklider.se/forum/index.p...ach=1304;image

            Annars Aulonocara "röd rubin" skulle vara nått om du vill ha nått lugnare.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Surinam

              #7
              jag har dom i mitt 240L och det går alldeles utmärkt, jag har 3 honor och 2 hanar. De är ihop med 6 st golden, 3 st king Size lakoma, 2 st "acei" och 3 malar. Visserligen är inte alla fiskarna i karet fullvuxna än men de funkar bra ihop och jag har en bra balans i karet. Chilumbahonorna går ständigt med rom i munnen även om ynglen blir uppätna så fort de tittar ut, men eftersom jag inte har för avsikt att avla så spelar det kvitta för min del.

              Kommentar

              • Kryptonit
                Användare
                • augusti 2006
                • 64

                #8
                Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                T.chilumba skulle jag inte rekomendera i ett 200L Kar dels pga dess temprament och dels för de andra innevånarna i karet.
                Jag håller med. Här finns lite mer info
                The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...
                Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                Kommentar

                • Koi-fantast
                  Användare
                  • november 2007
                  • 555

                  #9
                  Marknadsföring??

                  När en användare rekommenderar en fisksort men endast har ett fåtal kommentarer så får jag känslan av att de ofta rekommendera en fisk som de själva vill bli av med. :-) Det är därför mycket bättre att lyssna till mer erfarna akvarister med många inlägg!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Koi-fantast
                    När en användare rekommenderar en fisksort men endast har ett fåtal kommentarer så får jag känslan av att de ofta rekommendera en fisk som de själva vill bli av med. :-) Det är därför mycket bättre att lyssna till mer erfarna akvarister med många inlägg!
                    Många ger sin syn på det baserat på ett fall vid ett tillfälle... allt kan fungera vilket det gör för vissa medans det inte kommer fungera för andra som provar samma sak... det är svårt att välja rätt i början.

                    Ps. jag har inga att sälja men jag har många inlägg =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Surinam

                      #11
                      Ursprungligen postat av Koi-fantast
                      När en användare rekommenderar en fisksort men endast har ett fåtal kommentarer så får jag känslan av att de ofta rekommendera en fisk som de själva vill bli av med. :-) Det är därför mycket bättre att lyssna till mer erfarna akvarister med många inlägg!

                      Om det är mig du syftar på så tycker det var ett otrevligt inlägg ifrån dej. Nej jag vill inte bli av med mina vackra chilumbas och ursäkta om jag rekomenderar nåt jag verkligen gillar då.
                      Och vad vet du om min erfarenhet? bara för att jag inte skrivit så många inlägg på det här forumet för att jag är ny medlem, skärpning

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #12
                        Ursprungligen postat av Koi-fantast
                        När en användare rekommenderar en fisksort men endast har ett fåtal kommentarer så får jag känslan av att de ofta rekommendera en fisk som de själva vill bli av med. :-) Det är därför mycket bättre att lyssna till mer erfarna akvarister med många inlägg!
                        Eftersom du är Koi-fantast kanske du skall ha koikarpar i din burk?


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Jag har en kompis som har 4+4 chilumba i ett kar i den storleksklassen. Det går visst rätt bra. Vidare kommentarer kan han själv skriva in här. Fast han har ju inte skrivit så många inlägg tidigare, så man kanske inte kan ta honom heller på allvar. eller???

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • november 2007
                            • 555

                            #14
                            Oj, vilka kommentarer! Jag har läst många trådar på olika forum och de bästa förslagen brukar jag se att användare med många inlägg gjort. De med väldigt få inlägg rekommenderar ibland en Asienfisk till någon som vill ha Afrika-biotop, eller en Afrikaciklid till någon som vill ha Sydamerika-biotop, eller en fisk mix som helt klart inte är lämplig. Det är möjligt att det fungerar för någon men jag tycker att man vid rekommendationen även ska meddela om det finns större komplikationer. Man bör alltså påpeka att för "mig" fungerar det att ha så här, men många har haft följande problem.. Jag har som sagt gjort sju inlägg här så mina kommentarer bör också tas för vad de är. Jag har haft akvarium i en och en halv vecka så jag är ingen expert på detta även om jag läst mycket och varit intresserad länge. www.fishbase.com är väldigt bra att kolla upp fiskar innan köp.

                            Ps. Jag brukar även använda :-) symboler för förmedla glädje och för att uttrycka vrede. Så för egen del känns påhoppen i överkant.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • Kryptonit
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 64

                              #15
                              Lite trist stämning blev det i tråden - se till att bli lite gladare


                              Vad gäller T.Chilumba så har jag erfarenhet då min bror har haft 20+ sådana i ett 540 liters kar under flera års tid.
                              Visst kan det fungera bra att ha sådana i en del fall, men de är väldigt aggressiva och inget som bör rekommenderas till nybörjare eller folk med små kar.

                              I 540 liters karet fanns även hinderi och det gick bra, men vid ett tillfälle släpptes det ner två fullvuxna Labeotropheus Fuelleborni och inom någon timme så låg de båda upp och ner i ett hörn på botten. Det tog veckor innan fenor och liknande såg någorlunda normala ut igen. (De flyttades till ett annat kar inom ett dygn). De attackerade t.o.m. min 30 cm stora pleco när han fick bo en kort stund i det akvariet.

                              Vid ett annat tillfälle såldes några och då stoppades 5 hannar ner i ett mindre kar och inom ett dygn så var 3 av dem döda.

                              Att försöka introducera nya fiskar var sgs omöjligt, så han sålde till sist alla.

                              Mer info om T.Chilumba
                              Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...