Hur gör jag med mina yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael K
    Användare
    • januari 2007
    • 10

    Hur gör jag med mina yngel?

    Hejsan ... för en tid sedan så införskaffade jag ett par av den underbart fina cikliden Pelvicachromis taeniatus kienke. Direkt när dom hamnade i mitt kar så började dem fatta tycke för varandra. Nu har jag ett större antal (en veckas gamla) yngel som intensivt vaktas av det vuxna paret ... men min fråga är hur jag gör för att rädda några av dessa till eftervärlden . Ynglerna är ju inte mer än kanske 4-5mm stora idag ... kom gärna med idéer eller egna erfarenheter )

    /Micke
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Plocka bort dom till ett ledigt kar och mata med artemia?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Om det är massa annan fisk i karet (antar det) så är det bästa att suga upp alla/en del av ynglen och sätta dem i eget kar. Görs enklast med hävert. Ta med nästan enbart "gammalt" vatten från ursprungskaret till det nya karet. Om du alltså vill att så många som möjligt överlever.

      Vill du i stället se föräldrarna in action så låter du ynglen gå kvar. Föräldrarna kan ha yngelvårdande beteende tills ynglen är rätt stora, och några borde överleva om det finns lite växter/gömställen i karet. Förr eller senare blir de dock så stora att de skaffar eget revir och kommer sedan att störa originalparet. Även den lösningen ger alltså upphov till ett eller flera kar till...

      Mata helst med nykläckt artemia - enkelt att pytsa i strax ovanför ynglen med en apoteksspruta med en bit luftslang på. Annat smått foder kan också funka, t ex finfördelat flingfoder, pellets som man mal i en pepparkvarn, bosmider (fruset smått foder, alla yngel tar det inte). Går ynglen kvar i ursprungskaret finns det dessutom en hel del smått som de kan gnaga på där. Detta räcker dock inte särdeles långt, de måste ha stödutfodring om de ska växa upp.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mikael K
        Användare
        • januari 2007
        • 10

        #4
        Hejsan och tack ...

        Jo jag har en del andra fiskar i karet och det finns rejält med rötter, stenar och växter att gömma sig kring ... dessutom så är karet rejält stort ... Juwel Vision 450 så frågan är hur det kommer att gå att fånga de små fiskarna ;o)

        Sannolikt kommer jag då låta dem vara kvar i karet och plocka upp dem när dom blir större ...

        Tack än en gång för era goda tips )

        /Micke

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo

          enkelt att pytsa i strax ovanför ynglen med en apoteksspruta med en bit luftslang på. Hilsen,

          P
          Patrik. Tack för tipset - så kanonenkelt, men ändå...Det där med apoteksspruta hade jag kommit på/hört - men med slang på slipper man ju tom bli blöt (och skrämma skiten ur yngel/föräldrar)

          Micke. I övrigt tycker jag att du gör helt rätt som låter dem gå kvar - det verkar finnas goda förutsättningar för överlevnad av vad du beskriver och de är goda föräldrar (har inte just taeinatus, men så stor skillnad tror jag inte det är...) Det blir många små goda stunder framför detta skådespel.

          Lycka till!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          Arbetssätt...