Ophthalmotilapia ventralis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acke
    Användare
    • mars 2007
    • 7

    Ophthalmotilapia ventralis

    Hej
    Jag tänkte utöka min grupp O Ventralis. Gruppen består 1 hane och 6 honor. Hur många hanar och honor kan jag ha i ett 540 l akvarium.

    MVH Axel
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag tippar att en hane är lagom... det baserar jag på att vi ett 500L där vi have 14st så simmar det endast 1 hane kvar nu efter att han dödat dom andra hanarna.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Jag har 2 par O. ventralis Mtoto i ett 700l-kar (200x70x50) och det fungerar alldeles förträffligt. Nu är mitt kar något större än ditt och inredningen är anpassad för två hanar att hålla revir.
      Hade under en period endast 1+2 och det resulterade i att hanen från att "ständigt" (nåja) varit utfärgad i konkurrens med ytterligare en hane, nu tappade stinget helt och mest simmade runt och var grå och intetsägande. Mitt tips är alltså att prova med ytterligare minst en hane och ytterligare några honor om du har möjlighet skaffa jämnstora med dina tidigare. Åandrasidan, fungerar gruppen du har och hanen färgar som den ska kanske du inte ska störa ordningen utan nöja dig med dom du har. Kanske istället komplettera med ytterligare en art i karet. Vad har dina ventralisar för rumskamrater ?
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • acke
        Användare
        • mars 2007
        • 7

        #4
        Hej
        Jag har dem tillsammans med ett par A compressiceps och några N pulcher. Jag fick ett erbjufande om att köpa 4 hanar och 6 honor i samma storlek ungefär.Ifall jag köper dem kommer det sluta med att jag har kvar 1 eller 2 hanar eller kommer agressationerna att sprida sig i gruppen?

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Kan ju funka men det är så mkt tillfälligheter för att få det att funka. Det väsentliga är att det är samma fångstplats du ska blanda med men det är bara min åsikt.

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Det väsentliga är att det är samma fångstplats du ska blanda med men det är bara min åsikt.
            Det är väl en förutsättning om man skall utöka gruppen att de är från samma fångstplats.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Jo oftast, men det framgick inte.

              Kommentar

              • acke
                Användare
                • mars 2007
                • 7

                #8
                Det är från samma fångstplats

                Kommentar

                Arbetssätt...