Olika aggresiva tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winston
    Användare
    • december 2007
    • 51

    Olika aggresiva tropheus

    Finns det någon "graderingslista" på tuffhet på Tropheus? Alltså det här är en nybörjartroffe o.s.v.

    mvh Mats

    okey man kan läsa i troffetråden jag har gått igenom alla, men glömt bort vart det stog.
    Ja dålå så
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Meningarna går oftast isär om man diskuterar vilken troffe som e tuffare än andra.Duboisi nämns ofta som den ngt lugnare arten men den erfarenheten har ICKE jag - tvärtom! Sp. Black nämns som en aggressiv gynnare men det kan jag inte heller hålla med om. De e mer flängiga och hässjiga men inte särskilt mer arga än andra,tycker jag.

    Nä, jag tror det här med aggressionerna har med så mkt annat att göra än att det bara skulle ha å göra med vilken art el variant det är. Ursprung/antal/könsfördelning/ålder/stlk/trivsel (vatten & foder) etc etc. Individualitet får man också ha med i beräkningarna. Små skillnader finns det inom dessa fiskars "personlighet" , faktiskt.

    Men man kan också säga att stora troffar kräver mer; större antal i gruppen, och iomd större kar,mer mat ,viktigare med tätare vtn-byten etc.En stor och kraftig troffe gör mer skada om den ges den möjligheten vilket inte behöver innebära att just Det exemplaret el Den varianten den tillhör är aggressivare än andra.

    Skulle jag peka ut en Tropheus som jag tror kräver ngt mer (alltså inte nödvändigvis är AGGRESSIVARE) än övriga varianter så får det bli (stora , dvs L-XL) Mpimbwe Red Cheek. Har inte haft den själv ännu men den tiden kommer också...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Av de arter jag haft så vill jag nog gradera aggressiviteten såhär..med den aggressivaste arten högst upp.

      Tropheus Ikola (ungdjur/vuxna)
      Tropheus chaitika (vuxna VF)
      Tropheus duboisi (vuxna)
      Tropheus pemba (ungdjur/vuxna)
      Tropheus kachese (vuxna)
      Tropheus katanga (vuxna)

      Hade även Tropheus Mpimbwe en stund, men det var få och de var yngel/ungdjur så de kan jag inte mäta riktigt.

      Jag ska understryka att skillnaderna var ganska marginella och det behöver absolut inte vara arten i sig som är hårdare utan det kan ha varit individer. Tropheus kachese och Tropheus Katanga upplevde jag dock som betydligt lugnare än de övriga.

      När jag hade Tropheus duboisi och Tropheus kachese så gick de lite trångt vilket kan ha triggat irritation och våldsbenägenhet hos de dominanta hanarna samt att de jagade fiskarna inte riktigt kom undan.

      Jag kan inte heller påstå att jag har någon jättestor erfarenhet i detta ämne trots att jag haft en del Tropheus utan du bör nog lägga större vikt på vad de rutinerade Tropheus ägarna/odlarna har att säga.
      Senast redigerad av StefanL; 02 januari 2008, 10:43.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jag har bara ägt en Tropheus-art, Tropheus duboisi, så jag kan inte bedöma skillnaderna mellan arterna, men jag har ägt en himla massa andra ciklider, och mina duboisi var bland de aggressivaste ciklider jag nånsin ägt. De jagade varandra skoningslöst 24/7, och reducerade på mycket kort tid ner sig från tio fiskar till en enda. Ett fullständigt och mycket dyrt fiasko, som totalt tog all lust ur mig att nånsin skaffa Tropheus igen.

        Fast de hatade uteslutande varandra, de ignorerade alla andra fiskar och försökte inte ens försvara sig när de blev angripna av andra arter.

        Vad gäller anledningen till fiaskot så hade jag tio fiskar, inköpta som yngel, och jag tror det var alldeles för få för att sprida ut aggressionen. Skulle jag skaffa duboisi igen skulle jag ha minst dubbelt så många.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 02 januari 2008, 11:58.

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #5
          Jag tycker av dom arterna jag har haft så är Körsbär den elakaste men som Ozric skriver så tror även jag att det handlar mer om förutsättningarna man ger dom.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            utan tvekan för mej de mest aggro har varit Pemba och Brichardi varianterna (de få jag haft) har varit de mildare! alla dessa har varit med-large, men som sagt det beror ju på en massa olika saker..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Stephan E
              Användare
              • februari 2005
              • 307

              #7
              Jag anser att de är lika aggressiva / fredliga allihop. Det som avgör är om gruppen är harmonisk. Har man inte harmoni i gruppen så går det åt h-e och man är tvungen att ta ut all inredning för att få en dräglig tillvaro för de troffar som inte är dominanta.

              Har man en grupp som är hamonisk så spelar det ingen roll vilken variant man har. Införskaffade ett gäng VF Chilanga och de var inte att leka med från början men när jag plockat bort de största hanarna så fungerar gruppen numera utmärkt. Vill man ha en grupp som garanterat fungerar, så skippa vuxna VF och kör odlade ungdjur som får växa upp tillsammans.

              Ska man gradera den värsta så tycker jag att mina tidigare Musanga inte var en önskedröm att ha i akvariet.
              Senast redigerad av Stephan E; 02 januari 2008, 17:11.
              Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

              Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Mina ikolor är revir tokiga dubbarna bryr sig inte om revir något märkbart
                Men jag köpte en gång tre vuxna hanar som jag släppte i ett kar det såg ut ungefär som om någon provkörde en utombordare i karet när det lugnade ner sig levde ändast en det gick så snabbt att det var omöjligt att stoppa, dubbar kan verkligen hata varandra

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Jag tycker att det är som ozric beskriver... vissa grupper funkar kanon o är i harmoni med varandra... en del är det men något händer och hux flux kommer det fram aggressioner som dolts och harmonin rubbas och man får sedan se de slaktas som bara den. Har man en fungerande grupp skall man vara lycklig för det är inte alltid så lätt att eftersträva.
                  Mina grupp på ca 45 kiriza hör till de absolut aggresivaste troffarna jag haft får jag tillägga. Men då har jag inte haft mpimbwe som vissa säger skall vara hutlösa i sina revir strider.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    #10
                    alla tycks ha olika uppfattning om samma sort,och det stämmer nog bra.
                    jag har haft flera grupper av samma sort och olika aggresivitet.
                    en del har haft mest problem med vf andra med odlade.mitt råd är köp den färgvariant du tycker bäst om och köp många.
                    brichardi och black varianterna brukar generellt vara tuffaste, minst aggresiva
                    de sydliga moorivarianterna vara.men det behöver inte alls stämma.
                    det tycks nästan finnas lika många olika ideer som innehavare av tropheus.

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #11
                      ??

                      Har haft 26 st vuxna moliro i ett 250 kar utan problem , det var en mycket harmonisk grupp med mycket lek i karet.
                      Idag har jag en Murago grupp i ett 250 men endast 1 hane utan att det e ett problem med agresivitet i gruppen...
                      har ssedan ett sedan en tid även 22 mpimbwe i ett 250 medfördelningen 6+16 och det e lungt.. Lite aggresivare e dom men det e ingen som står och trycker i ett hörn och leken håller på för fullt.. Har troffar i 450,375,250 baljor och kan bara säga att det funkar nästan bäst i mina 250 kar där ingen fisk blivigt i hjäl slagen medans detta sket i dom större karen... Jag har levt efetr det att 1 firre per 10L vatten sedan e det rätt så ovesäntligt hur stort karet e, detta e en sak som funkar för migoch det e jag glad för då jag har begrännsat med platts för kar... Och det med troffar e som en sjukdom....Har man 1 grupp vill man ha fler och rätt som det har man för många grupper.Vet att många tycker att troffar skall hållas i minst 375or och att det inte går annars, men tro mig det kan funka... MEN det krävs ochså att man e noga med att kolla hur harmonin i gruppen är oftare än i en stor balja
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • Winston
                        Användare
                        • december 2007
                        • 51

                        #12
                        Jag har hållt på med malawi bra många år och intresset har gått upp och ner.

                        Men en tanke har jag haft i skallen när jag alldeles i början på mitt akvaristiska intresse, gick in på den lokala fiskaffären och skulle köpa "Ahli".
                        Jag frågade ägaren vad han hade för fiskar i sina privata akvarium. Tanganyika
                        för dom är mer intressantare i betendet.

                        Jag gick till bibloteket och lånade böcker av Ad "Back To Nature" Tanganyikaciklider, tyckte dom var sådär. Malwiciklider var mycket snyggare.

                        Men nu förstår jag vad han menade(fiskhandlaren). Det ni berättar, och vad jag läst här på ciklid alla "Troffetrådarna,
                        dom är mer spännande har mer "kropp" t.o.m. "personligheter".

                        Jag skall nog satsa på 30-40 ungdjur och sedan "sortera" efterhand. En Tropheussort jag tycker är fin. (Kambwimba, Ilangi, Kazumba eller nåt annat) det finns många.......

                        Tack mvh Mats
                        Ja dålå så

                        Kommentar

                        • akva99
                          Användare
                          • september 2005
                          • 527

                          #13
                          Jag skall nog satsa på 30-40 ungdjur och sedan "sortera" efterhand. En Tropheussort jag tycker är fin. (Kambwimba, Ilangi, Kazumba eller nåt annat) det finns många.......

                          tycker jag låter mycket klokt.
                          lycka till!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...