Projekt 720l Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #61
    Har äntligen fått en nytändning, har haft en riktigt djup akvariesvacka,som jag förhoppningsvis är på väg ur nu. Var iväg och köpte en lekgrupp frontosa idag, (8 st) De är precis ikoppade nu, så nu känns det som jag är på g. igen

    Kommentar

    • mediabrus
      Användare
      • januari 2006
      • 143

      #62
      Härligt! Jag har aldrig haft dessa magnifika fiskar själv, men det var menat så då jag lät bygga mitt akvarium för 1½ år sedan. Efter ett år med asiatiska rovfiskar så bytte jag till centralamerikaner. Vem vet, när vi flyttar igen då sambon läst färdigt om ett år så vet man aldrig vad det blir. Frontosa ligger ju nära till hands då, eftersom Tanganyika ligger mig varmt om hjärtat. Det var det jag startade med då jag gav mig på akvaristiken på allvar efter femton års uppehåll. Det finns så otroligt läckra fiskar i denna sjö (men det finns det ju "tyvärr" på många andra ställen med).

      Vad blir det för variant av frontosa?
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • Gäst

        #63
        är inte riktigt hundra på vilken variant det är, tror det är burundi. Ska se om jag kan få upp lite bilder senare så ska vi nog kunna reda ut det tror jag.

        Såg förövrigt att en hona tuggar-känns riktigt bra det här!

        Kommentar

        • Gäst

          #64
          Idag har den tuggande honan spottat 7 st 1cm döda yngel, de har fortf, ganska stor gulesäck.
          Det är väll iof. kanske inte så konstigt med flytt & allt, f.ö är det den minsta av dem (ca 15 cm).

          Men jag kan fortfarande se att hon tuggar på x antal.

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #65
            Riktigt snygg tank
            Har det funkat bra med vatten bytena osv? Är själv lite rädd för kombinationen koppar och akvariefisk.

            Kommentar

            • Gäst

              #66
              Ursprungligen postat av Danne_K
              Riktigt snygg tank
              Har det funkat bra med vatten bytena osv? Är själv lite rädd för kombinationen koppar och akvariefisk.
              Tack! jodå det funkar bra byter ca 20 % i veckan. Det enda jag kan tycka är lite synd så här i efterhand är att jag kopplade in mig på ingående kallvattenledning, så vid vattenbyte sänker jag temperaturen med ca 5 grader.
              Tror inte det är ngt större problem egentligen, men de blir lite blyga några timmar.
              Vad gäller koppar/akvariefisk så har det inte varit några problem för mig, vet ju att endel andra har haft problem, undrar hur gamla rören måste vara för att det inte ska bli några utfällningar. Jag menar de flesta hus har ju kopparledningar, det är väll först på senare år när kopparpriset gått upp som man börjat med plastslang.

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #67
                Ursprungligen postat av Krille J-son
                Tack! jodå det funkar bra byter ca 20 % i veckan. Det enda jag kan tycka är lite synd så här i efterhand är att jag kopplade in mig på ingående kallvattenledning, så vid vattenbyte sänker jag temperaturen med ca 5 grader.
                Tror inte det är ngt större problem egentligen, men de blir lite blyga några timmar.
                Vad gäller koppar/akvariefisk så har det inte varit några problem för mig, vet ju att endel andra har haft problem, undrar hur gamla rören måste vara för att det inte ska bli några utfällningar. Jag menar de flesta hus har ju kopparledningar, det är väll först på senare år när kopparpriset gått upp som man börjat med plastslang.
                Är det inte så att nya rör ska vara värre. Har det för att äldre rör har korigerat (stavning?) och därför inte släpper ut lika mycket. tror inte att dom där 5graderna gör så mycket byter alltid numera med kallvatten pga att fiskarna började betesig underligt (tappade även några pansar malar just efter ett vatten byte där jag hade mycke varmvatten testade byta ut större delen av det ny bytta vattnet och ersatte med endast kall vatten och då piggnade överlevarna till) vid vatten bytena när vi flyttade till hus. Men när jag bara tillsatte kall vatten så funkade allt perfekt (förutom nu att dom kan bli lite slö en stund just efter)

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #68
                  vart lite osammanhängande inlägg det där sorry kanske kan vara intressant att veta lite vars mina fiskar kommer ifrån. har bland annat troffar å lite annat från tanganyika, sen har jag discus altum sclarer diverse malar och en del fisk från uruguay och till sist en stingrocka. samtliga byter jag bara kallvatten till och ibland upp emot 50%. Detta har då inte varit något problem under det året vi har hunnit bo i huset. Inte ens med discus som många säger är så otroligt känsliga mot kallvatten.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #69
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    Är det inte så att nya rör ska vara värre. Har det för att äldre rör har korigerat (stavning?) och därför inte släpper ut lika mycket.
                    Jo så är det, men frågan är när kan ett rör klassas som äldre??

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #70
                      Här kommer några bilder på Frontoserna så får vi se om det är någon som kan säga om det är burundi varianten eller ngt annat.

                      Det var t o m så länge sen jag postade en bild så jag inte kom ihåg hur jag förminskade bilderna...fick ta mej en liten snabbkurs men här kommer de.

                      Kommentar

                      • Tom.Nordbeck
                        Användare
                        • juni 2007
                        • 133

                        #71
                        skulle säga att det är burundi.. snyggt
                        Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                        Kommentar

                        Arbetssätt...