Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Ursprungligen postat av H.E.J.
    Hej!
    Jag har provat att göra ett eget Tropheus forum med lite fakta och erfarenhet om just troffar, så ta en titt och skriv om er erfarenheter och vad ni har för troffar.
    Mvh Henrik
    http://tropheus.egetforum.se/
    Gott initiativ!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      funkar inte!? (dålig start,hehe)
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • H.E.J.
        Användare
        • april 2002
        • 179

        Funkar nu, ibland kan det vara svårt att komma in där.
        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Kan man inte lägga en sån här grej som en del under ciklid.se?
          att sprida ut allt på 35 olika urls blir bara jobbigt i längden tycker jag.
          Jag gillade upplägget med arter och så.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            Ursprungligen postat av H.E.J.
            Funkar nu, ibland kan det vara svårt att komma in där.
            sådärja-ser bra ut
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              ?????

              Skulle höra om där e någon härsom har erfarenhet av en tropheus släckting som heter Simochromis diagramma isanga??? Funderar på att stoppa ner 10-15st med en troffe grupp.
              Hur e dom i jämförelse med pettrisar?
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Bumling
                Användare
                • januari 2007
                • 218

                Jag har aldrig haft dom men riktigt snygga firrar! Har hört att de ska vara väldigt väldigt aggro!! Hyfsat stora blir dom oxå, runt 20 cm tror jag!

                Kommentar

                • Kristian Hennig
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 76

                  Jeg har 1+3 Simochromis diagramma fra Isanga i en 720l med 30 vf bulu point, 33 so canary cheek og 7 o. ventralis.

                  Simohannen er definitivt terroristen i det karet! Ville aldri hatt 10-15 stk sammen med en tropheusgruppe. Da hadde det nok blitt LITE lek hvertfall!

                  Når det gjelder simochromisen så går det bra med de tre hunnene, men det er mye jaging.. Ingen finner blir rørt- hverken hos tropheusene, ventralisene eller simoene selv.. Hunnene er fra 13-15 cm og hannen er vel en 16-18 cm tipper jeg.. Sinnsykt spill i fargene.. De har mye metallic som ikke kommer fram på bildene.. Når hannen drar på blir han grønngul på kroppen og litt rosa i panna..
                  Tegningene i panna forandrer seg hele tiden-på sekunder.. Penest var han når han fightet med kirsebæralfaen på 14-15 cm.. Det var det tøffeste jeg har sett noensinne.. Kameraet mitt var selvfølgelig bortlånt den helgen





                  Mvh,
                  Kristian
                  tropheus.org

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 869

                    Ursprungligen postat av Kristian Hennig
                    Jeg har 1+3 Simochromis diagramma fra Isanga i en 720l med 30 vf bulu point, 33 so canary cheek og 7 o. ventralis.

                    Simohannen er definitivt terroristen i det karet! Ville aldri hatt 10-15 stk sammen med en tropheusgruppe. Da hadde det nok blitt LITE lek hvertfall!

                    Når det gjelder simochromisen så går det bra med de tre hunnene, men det er mye jaging.. Ingen finner blir rørt- hverken hos tropheusene, ventralisene eller simoene selv.. Hunnene er fra 13-15 cm og hannen er vel en 16-18 cm tipper jeg.. Sinnsykt spill i fargene.. De har mye metallic som ikke kommer fram på bildene.. Når hannen drar på blir han grønngul på kroppen og litt rosa i panna..
                    Tegningene i panna forandrer seg hele tiden-på sekunder.. Penest var han når han fightet med kirsebæralfaen på 14-15 cm.. Det var det tøffeste jeg har sett noensinne.. Kameraet mitt var selvfølgelig bortlånt den helgen





                    Mvh,
                    Kristian
                    Tack för det svaret... Inte så att jag skall ha 10-15 stora....
                    Dom jag kan köpa e 4-6 cm och tänkte att dom tar ihjäl varandra så det kommer att vara lagom kvar sedan.. Eller du tycker att jag skall ta 10 i den sisen så kommer jag kanske att ha 1+3 kvar när man kan könsbestämma dom?? Finns även vf 12-15 cm att tillgå men tror jag tar dom mindre eftersom det e första försöket med denna fisken...
                    Va säger du?
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      Ursprungligen postat av Kristian Hennig
                      Jeg har 1+3 Simochromis diagramma fra Isanga i en 720l med 30 vf bulu point, 33 so canary cheek og 7 o. ventralis.

                      Simohannen er definitivt terroristen i det karet! Ville aldri hatt 10-15 stk sammen med en tropheusgruppe. Da hadde det nok blitt LITE lek hvertfall!

                      Når det gjelder simochromisen så går det bra med de tre hunnene, men det er mye jaging.. Ingen finner blir rørt- hverken hos tropheusene, ventralisene eller simoene selv.. Hunnene er fra 13-15 cm og hannen er vel en 16-18 cm tipper jeg.. Sinnsykt spill i fargene.. De har mye metallic som ikke kommer fram på bildene.. Når hannen drar på blir han grønngul på kroppen og litt rosa i panna..
                      Tegningene i panna forandrer seg hele tiden-på sekunder.. Penest var han når han fightet med kirsebæralfaen på 14-15 cm.. Det var det tøffeste jeg har sett noensinne.. Kameraet mitt var selvfølgelig bortlånt den helgen
                      -snygga (trist att dom blir så stora)









                      Mvh,
                      Kristian
                      -snygga (trist att dom blir så stora)
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av Kristian Hennig
                        Jeg har 1+3 Simochromis diagramma fra Isanga i en 720l med 30 vf bulu point, 33 so canary cheek og 7 o. ventralis.

                        Simohannen er definitivt terroristen i det karet! Ville aldri hatt 10-15 stk sammen med en tropheusgruppe. Da hadde det nok blitt LITE lek hvertfall!

                        Når det gjelder simochromisen så går det bra med de tre hunnene, men det er mye jaging.. Ingen finner blir rørt- hverken hos tropheusene, ventralisene eller simoene selv.. Hunnene er fra 13-15 cm og hannen er vel en 16-18 cm tipper jeg.. Sinnsykt spill i fargene.. De har mye metallic som ikke kommer fram på bildene.. Når hannen drar på blir han grønngul på kroppen og litt rosa i panna..
                        Tegningene i panna forandrer seg hele tiden-på sekunder.. Penest var han når han fightet med kirsebæralfaen på 14-15 cm.. Det var det tøffeste jeg har sett noensinne.. Kameraet mitt var selvfølgelig bortlånt den helgen





                        Mvh,
                        Kristian
                        Kanonsnygga
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          Vilken färg har Black bemba i sjön. En del säger att de är röda medan andra säger att både oranga och röda finns i sjön.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Definitionsfråga på vad som e orange och rött va? Jag har tex aldrig sett en RÖD Rödzebra!
                            Variationer finns nog i sjön som hos alla andra Tropheus.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              En rödzebra e röd och en orangemoori e orange, skitlätt ju =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8596

                                Ursprungligen postat av deelay
                                En rödzebra e röd och en orangemoori e orange, skitlätt ju =)
                                Hmmm... är det inte oftast så, att en röd någonting är orange, en orange är gul, och en gul är diffust gråbrun?
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...