Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Troffetråden 2008 - Del 1

    Då var det om några minuter nytt år så tar tillfället i akt gör en ny troffe tråd
    Snart så lugnar väll raketerna ner sig lite så man får nån timmes sömn innan man ska iväg och jobba igen suck
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Måtte tråden bli oändligt lång!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Jaha börjar med den första frågan då. Någon som vet om hur nära släkt brichardi kipili och brichardi ulwile är?

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Jaha börjar med den första frågan då. Någon som vet om hur nära släkt brichardi kipili och brichardi ulwile är?
        "Släkt"!? Det är ju samma fisk fast några tusen år av avskildhet har gjort dem till två olika populationer/varianter. Fast det vet jag att du vet! Har du sådana?
        A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Hehe jo det visste jag tänkte bara om populationerna hängde ihop. Ställde frågan lite fel. Har 4 ulwile från min kompis kraschade grupp och tycker de är jäkligt fina faktiskt. Har dem ihop med min pembagrupp och det funkar bra. Skulle vilja komplettera men de verkar vara svårare o hitta. Vet att Nol har ibland. Såg 7 st på herkules i sommras som jag ångrar att jag inte köpte.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Tack för mapen. Verkar ju vara nån mil emellan, men av bilderna jag sett på dessa populationer så ser de ganska lika ut.
            Senast redigerad av Bright_Blue; 01 januari 2008, 14:17.

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Tänkte att under 2008 starta ett 720-liters Troffekar. Har mer och mer börjat snegla på Chaitika. Finns det nån som har lite fina bilder på dylika?
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8

                Kommentar

                • ciklider
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 104

                  #9
                  God fortsättning!

                  Har en fråga om mina black pemba tycker det är svårt å få dom att färga bra,men i övrigt så trivs dom bra leker osv. Ca 15-20% färgar ut bra,eller är dom helt enkelt bara svåra?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    Tänkte att under 2008 starta ett 720-liters Troffekar. Har mer och mer börjat snegla på Chaitika. Finns det nån som har lite fina bilder på dylika?
                    Chaitika kan vara riktigt snygga, men också se ganska gråa ut. Får man tag på riktigt fina exemplar så är det verkligen en fin Tropheus art.

                    Det foto som jag tagit som det bl a hänvisas till är en VF Tropheus Chaitika. Den var riktigt vacker. Det var den dominanta hanen i gruppen. De andra var inte lika snygga, men ändå mycket fina...

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklider
                      God fortsättning!

                      Har en fråga om mina black pemba tycker det är svårt å få dom att färga bra,men i övrigt så trivs dom bra leker osv. Ca 15-20% färgar ut bra,eller är dom helt enkelt bara svåra?
                      så här skriver Roger persson om sina troffar däribland "orange"

                      "Så tänkte jag ta upp en sista sak som jag tycker är betydelsefull. För att
                      få en Tropheus att färga ut maximalt krävs, förutom bra mat, rent vatten
                      och harmoni i gruppen, också en speciell typ av inredning. Det verkar
                      som om en Tropheus för det mesta försöker vara så osynlig som möjligt;
                      det vill säga den färgar efter hur omgivningen ser ut. Är botten,
                      bakgrunden och stenarna i akvariet mörka, så blir också fiskarna mörka
                      och färglösa. Har man däremot ljus botten och bakgrund, stenarna spelar
                      ingen roll för de blir ändå mörka av alger, så verkar det som om fiskarna
                      tror att de är mest kamouflerade om de visar så mycket färg som möjligt.
                      Det här är en rent personlig hypotes jag har, men den har alltid fungerat.
                      Men det viktigaste är förstås att fiskarna är av bra kvalitet så att det
                      finns någon färg att visa.En Tropheus-grupp bör bestå av ganska många individer för att fungera
                      riktigt bra. Personligen tycker jag att 30 st djur i en grupp är
                      minimigränsen för de nordliga "spec. Black"- typerna." Taget ur Ciklidbladet 3/94 och 9/94
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • ciklider
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 104

                        #12
                        Allt stämmer ganska bra förutom minimigränsen där då har bara 16 st,men gruppen är harmonisk och hade lek så sent som igår...Så det bör väl bli mera så småningom....

                        Kommentar

                        • Pettap
                          NCS Medlem
                          • januari 2005
                          • 1385

                          #13
                          Då har du ju snart 30djur ; )
                          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                          Kommentar

                          • akva99
                            Användare
                            • september 2005
                            • 527

                            #14
                            Ursprungligen postat av ciklider
                            Allt stämmer ganska bra förutom minimigränsen där då har bara 16 st,men gruppen är harmonisk och hade lek så sent som igår...Så det bör väl bli mera så småningom....
                            går alla utfärgade eller är det bara några?
                            om alla går utfärgade har du någon annan sorts tropheus i karet i såfall.

                            Kommentar

                            • ciklider
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 104

                              #15
                              Ursprungligen postat av akva99
                              går alla utfärgade eller är det bara några?
                              om alla går utfärgade har du någon annan sorts tropheus i karet i såfall.
                              Nej det är väl ca 5-6 st som färgar grymt fint när dom vill.
                              dom går ihop med ett hästnos par & ett par A compressiceps par..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...