Nya västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #16
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    En av dem som sägs vara T. brauschi ser misstänkt mycket ut som en Pseudocrenilabrus nicholsi. Av de övriga är några i lekdräkt, några inte.

    Ni som har T. brauschi, hur elak är den? Haplochrominer kan ju vara rätt elaka av sig...
    Våra är så små ännu men de tar för sig i karet med Puntius sahyadriensis.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      En av dem som sägs vara T. brauschi ser misstänkt mycket ut som en Pseudocrenilabrus nicholsi. Av de övriga är några i lekdräkt, några inte.

      Ni som har T. brauschi, hur elak är den? Haplochrominer kan ju vara rätt elaka av sig...
      Är nog ingen på forumet som haft denna för de är väldigt ovanliga. Snackade med en tysk som haft dem och han sa att största problemet var att få dem att överleva. För de är tydligen väldigt känsliga.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Här finns ett par artiklar om T. brauschi (pdf):

        Senast redigerad av Micke; 30 december 2007, 13:42.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #19
          Ny bild en dag efter hemkomst.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • chriber
            Användare
            • oktober 2005
            • 84

            #20
            Hej,

            Såg den i en lokal affär för några år sedan och blev så sugen att ett par fick följa med hem. Jag satte den med tanganyika och den var lagom aggressiv, jagade honan ibland, men inte så farligt. Kan ju har varit för att det var en hel del andra fiskar där också. Tappade honan efter några månader och fick aldrig tag i en ny. Hanen var ca 10 cm när han lämnade in. Den var riktigt snygg när den blåste på och fick den skarpt röda "kinden".

            mvh,

            Christer

            Kommentar

            • Surinam

              #21
              Härligt att se att det faktiskt finns fler som har västafrikaner
              Själv har jag ett på 225l med 2 st Pelvicachromis pulcher, 2 st Hemichromis lifalili och 2 st Lamprologus congoensis. Med tanke på de 2 sistnämnda har jag inte hittat någon art jag kan och vågar ha i samma kar

              Den du har införskaffat var ruskigt fin.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #22
                Ursprungligen postat av Surinam
                Härligt att se att det faktiskt finns fler som har västafrikaner
                Själv har jag ett på 225l med 2 st Pelvicachromis pulcher, 2 st Hemichromis lifalili och 2 st Lamprologus congoensis. Med tanke på de 2 sistnämnda har jag inte hittat någon art jag kan och vågar ha i samma kar

                Den du har införskaffat var ruskigt fin.
                Jodå, vi är allt några stycken här på forumet som har mycket västafrikanska ciklider. Hur går det med ditt kar? Är det något lugn?
                Svarade jag på ditt sista mail du skickade till mig?
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Surinam

                  #23
                  Ja här är det lugnt, mina congoensis som jag bara haft 1½ vecka nu har anpassat sej bra. Hon är lite modigare än hanen, han gömmer sej i "sin" grotta så fort man kommer in i rummet. Men hon är ute och bekantar sej med karet betydligt mer än han.
                  Ynglen av rödcikliderna är borta nu och jag tror det var den egna hanen som käkade upp dom för att han var sugen på lek igen.

                  Nej jag har inte fått svar på mitt sista mail

                  Kommentar

                  Arbetssätt...