Tyskland resa vart ska man åka??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shreek
    Användare
    • december 2006
    • 367

    Tyskland resa vart ska man åka??

    Funderar på att dra till tyskland och kolla "fisk" fiskaffärer nu e ju den stora frågan vart ska man åka o vad heter dem bästa ställena???
    kanske ska tillägga att de ja framförallt e intresserad av att se är tropheus och övriga Tanganyika ciklider,men även annat..
    Dem plattser ja kan flyga till är
    Berlin,Hamburg,Dusseldorf,Frankfurt,
    så hjälp mig nu vad ska ja välja ??????
    Provar på saltbalja för tillfället
  • johanh
    Användare
    • februari 2007
    • 49

    #2
    Jag var i Duisburg i västra Tyskland i somras. De butiker jag besökte hade mer sydamerikansk inriktning, men en stor butik utanför Duisburg heter Zoo Zajac, där fanns alla sorters fisk. Sök på forumet om butiker i Tyskland så hittar du ganska mycket info. Jag tror man behöver bil för att kunna ta sig mellan butikerna generellt, en del ligger i mer svårtillgängliga förorter.
    www.hansson.md/
    Umeå Akvarieförening

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Runt Kölnområdet samt nere runt Duisburg finns en hel del bra butiker. Helt sant att om man verkligen ska komma runt behöver man bil, en del butiker ligger en bra bit från "ära och redlighet". Renodlade ciklidaffärer har jag inte varit i särdeles många, där har jag sett bäst utbud de gånger vi fått besöka grossister/odlare. Kanske kan vara svårt att få besöka dem som enskild privatperson, de gånger jag varit på sådana anläggningar har jag kommit dit tillsammans med en busslast andra akvarister.

      Kolla dels här på forumet och försök dels få fatt i något relativt nytt nummer av DATZ (Das Aquarien unt Terrarien Zeitschrift). Där kan man få uppslag till besök. Ett annat sätt är att ta kontakt med akvarieföreningar därnere och tala om vad du är intresserad av - de kan sitt närområde som hand i handske, och via dem kan man ibland komma i kontakt med bra odlare. De brukar vara himla trevliga och bjussa på mat & bira, men ett krux är att rätt få är bra på engelska. De vassaste odlarna hittar du i forna östtyskland. Vet inte om Fishhaus Zepkow tar emot enstaka personer, men de är verkligt duktiga på odling och har mycket roligt i akvarierna (en hel del Tanganyika, dock inga Troffar vad jag såg senast).

      Reichhaltiges Sortiment an Gehäusen von Schnecken, Muscheln und Seeigeln für privat und Gewerbe: Sammler & Kreative - Dekoration & Kunsthandwerk - ...


      Edit: de verkar renovera och bygga om, så det är nog inte läge att kila inom.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Kan... http://www.airfish.de/ ...vara nåt??
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Stephan E
          Användare
          • februari 2005
          • 307

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Kan... http://www.airfish.de/ ...vara nåt??
          Ganska dyr affär i Tyskland. Skulle hellre föredra Africhacichliden som inte går av för hackor. Finns även grossister som har ruggiga sortiment av fisk.
          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Ursprungligen postat av Stephan E
            Ganska dyr affär i Tyskland. Skulle hellre föredra Africhacichliden som inte går av för hackor. Finns även grossister som har ruggiga sortiment av fisk.
            Ok, men var ligger de då? Frankfurt de också?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ställ en fråga på forumet på www.cichlidenwelt.de . Man brukar få svar även om man skriver på engelska.

              Kommentar

              • shreek
                Användare
                • december 2006
                • 367

                #8
                tack

                vill bara tacka för alla tips o vissat intresse .

                har dock inte bestämt vart resan ska gå ännu....
                Provar på saltbalja för tillfället

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #9
                  Hej
                  Besökte Duisburg i oktober, affären Aqua-Treff hade ganska mycket Tanganjika.

                  Affärer jag hörde om, men missade, var Cichliden-Studio och Aqua-Farm och Aquarium Wilhelmi. Nån som har erfarenheter av dem?
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Byttorp
                    Användare
                    • november 2003
                    • 1585

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej
                    Besökte Duisburg i oktober, affären Aqua-Treff hade ganska mycket Tanganjika.

                    Affärer jag hörde om, men missade, var Cichliden-Studio och Aqua-Farm och Aquarium Wilhelmi. Nån som har erfarenheter av dem?

                    AquaTreff har vi varit på de två senaste årens resor till Duisburg och det är helt okej. Vi har även varit på AquaFarm och det är väl egentligen här som vi handlat mest varje år (kanske för att det har varit första stoppet på vägen ner). I år så bidrog väl servicen från bland annat herr wissbergs dotter att försäljningen steg ytterligare

                    Ett trevligt besök där både priser och rabatter varit hyfast generösa. Det bästa är om man kontaktar dom på förhand så att dom är där eftersom det inte är någon direkt butik med vanliga öppettider. I kommande nummer av Ciklidbladet så kommer en reserapport från en av bussarna som var med ner till Duisburg i höstas.
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

                    Kommentar

                    Arbetssätt...