Pseudotropheus sp. "Zebra Long Pelvic"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    Pseudotropheus sp. "Zebra Long Pelvic"

    Söker Pseudotropheus sp. "Zebra Long Pelvic" men hittar den inte på någon lagerlista någonstans eller i någon annons. Man får inte många träffar om man söker på forumet heller. Jag trodde spontant att det var en vanlig art men det kanske den inte är? Är det någon som vet var man kan hitta den och är det någon som har/har haft den?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Den är inte så vanlig pga att den inte är alls lika snygg irl som på bilderna i böckerna. Den har funnits inne länge i sthlms butikerna men har nog sorterats bort till slut pga utebliven försäljning.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Den är inte så vanlig pga att den inte är alls lika snygg irl som på bilderna i böckerna. Den har funnits inne länge i sthlms butikerna men har nog sorterats bort till slut pga utebliven försäljning.
      Okey. Då kanske inte det är något att ha, gråa fiskar har jag redan gott om. Synd för den ser riktigt snygg ut på en del bilder.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Den är inte så vanlig pga att den inte är alls lika snygg irl som på bilderna i böckerna. Den har funnits inne länge i sthlms butikerna men har nog sorterats bort till slut pga utebliven försäljning.
        och det är ganska vanligt att det är så tyvärr, ett annat exempel är Ps. Elongatus Masimbwe eller Gold Bar som den ibland kallas, ser supersnygg ut på bilder men de ja har sett live är bleka kopior
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Jag hade ett gäng förr som lekte osv men dom blev ju inte alls vad man hoppats på, dom var VF så man kan ju inte skylla på dåliga exemplar.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • fs7210
            Användare
            • juni 2004
            • 183

            #6
            så här ser min hane ut.

            jag tyckte den färgade lite dåligt i början. så jag släppte i ett gäng m. johanni tillsammans med honom och hans honor. Då blev det fart på hanen, det gick inte ens tre sekunder, sen lyste han upp som värsta julgransbelysningen. :-)
            Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

            Kommentar

            • Lacustris
              Användare
              • juni 2005
              • 142

              #7
              Har själv en nyinförskaffad grupp på 4+8 och som Deelay säger, gråa siller förutom den dominante hanen som är fullt utfärgad.
              Är den dominante hanen upptagen på annat håll färgar nästa hane ut snabbt.
              Skulle nog vilja påstå att min dominante hane ser ut som på de bilder man ser.

              Not. arten heter numera Metriaclima och inte Pseudotropheus.
              Det är aldrig för sent att ge upp!

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                kanonsnygg hane. resten av gruppen brukar se ut som bruna sillar.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #9
                  Hej!

                  När jag hade lokal så hade jag en VF-grupp Long pelvic från Chesese. Den dominanta hanen var i mina ögon en av de vackraste mbunas jag haft. Den gruppen gav en hel del yngel som jag sedan satte ihop till en stor grupp. Tråkigt nog var det alltid bara en fisk som färgade fullt, trots att det säkert var 15st hanar i den gruppen.

                  Hittade två gamla bilder på en av mina hanar här på ciklid.se. Jag tycker nog visst att dessa är "lika fina som i böckerna".

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • Markus_A
                    Användare
                    • december 2005
                    • 418

                    #10
                    Fina bilder! Har för övrigt fått info om att det finns en variant från Galleraya i Aquatropic i Sala.

                    Björn- var är det för sand du hade i det karet? Gillade den.

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      Den sanden "lånade" jag från en strand i Barsebäck i Skåne. Naturligtvis lämnade jag tillbaka den när jag la ner lokalen...

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        Ursprungligen postat av Björn
                        Hej!

                        När jag hade lokal så hade jag en VF-grupp Long pelvic från Chesese. Den dominanta hanen var i mina ögon en av de vackraste mbunas jag haft. Den gruppen gav en hel del yngel som jag sedan satte ihop till en stor grupp. Tråkigt nog var det alltid bara en fisk som färgade fullt, trots att det säkert var 15st hanar i den gruppen.

                        Hittade två gamla bilder på en av mina hanar här på ciklid.se. Jag tycker nog visst att dessa är "lika fina som i böckerna".

                        Mvh
                        Björn
                        vill minnas att ja såg (vf) Chesese där några enstaka var fina, som den nedre bilden (akv.leasing). Angående fullt utärgade hannar verkar det variera mycket beroende på art i stor grupp, Demasoni verkar som ex. en bra art och även (min erfarenhet) M.Auratus där 90 procent av hannarna är på max..,vore intressant att få reda på vilka mbuna som egentligen passar bäst i grupp med tanke på utfärgning
                        Senast redigerad av specmats; 26 december 2007, 16:41. Anledning: komplettering
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          "vore intressant att få reda på vilka mbuna som egentligen passar bäst i grupp med tanke på utfärgning"



                          Bright Blue måste vara bäst isf, stor variation på utfärgning där

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av specmats
                            vill minnas att ja såg (vf) Chesese där några enstaka var fina, som den nedre bilden (akv.leasing). Angående fullt utärgade hannar verkar det variera mycket beroende på art i stor grupp, Demasoni verkar som ex. en bra art och även (min erfarenhet) M.Auratus där 90 procent av hannarna är på max..,vore intressant att få reda på vilka mbuna som egentligen passar bäst i grupp med tanke på utfärgning
                            golden kanske.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Den är inte så vanlig pga att den inte är alls lika snygg irl som på bilderna i böckerna. Den har funnits inne länge i sthlms butikerna men har nog sorterats bort till slut pga utebliven försäljning.
                              Ja det tycker jag är tråkigt, bara för att den inte har en jättefin färg från början som yngel, så försvinner den från sortimentet i zooaffären.
                              Men jag är inte förvånad, när jag odlade som mest malawiciklider.
                              Det första jag tittade på när det en ny sort det var hur honorna såg, då visste jag att om honorna såg dåliga i färgen, då kommer aldrig ynglen någonsin se bättre ut när jag sålde dom till zooaffären.
                              Bruna yngel tyvärr, dom vill ingen zooaffär ha.
                              Vad är eran erfarenhet att sälja malawiciklider med bruna honor?Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...