Korksyndrom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • deelay
    svarade
    Man får göra med dom som man gör med bebisar, ta upp dom så dom får rapa snällt =)

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    här är artikeln om korksytndromet

    http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=9505&lopnr=4
    Ja den artikeln har jag också läst, men samtidigt har det kommit fram andra orsaker som en del tror att det är.
    Och det är bland annat om man matar med mat som flyter, så sväljer dom luft.
    Och det har även Jurgen som Markus relaterar till, på African diving sagt nu efteråt, att han tror att det är att frontoserna sväljer luft, det är det som är problemet att dom flyter som korkar.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    här är artikeln om korksytndromet

    Lämna en kommentar:


  • Cichlidaholic
    svarade
    Nyfiken på vad det var för räkmix du köpte? Var det något hemmajox från nån handlare?

    Hoppas fisken blir bra och några nålar e nog inget att pilla med lät inte direkt som nått höjdar tips =/

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Då är det bara att hoppas att det släpper med tiden. Att dom var så känsliga för att svälja lite luft, men så länge hon äter så är det nog ingen fara för hälsan.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nej jag har varigt väldigt nogrann med att göra mix som sjunker och att blöt lägga pellets innan jag matar, men nu när du frågar så köpte jag ny mix i går, min egna var slut. och den flöt kan det vara så enkelt att hon bara svalt luft?
    i så fall kommer det ut av sig själv den naturliga vägen?
    // Peter
    Ja det kan vara så enkelt, men när dom väl har blivit som korkar så brukar det tyvärr ta flera månader innan det går bort, om det överhuvud taget går bort det är inte säkert.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nej jag har varigt väldigt nogrann med att göra mix som sjunker och att blöt lägga pellets innan jag matar, men nu när du frågar så köpte jag ny mix i går, min egna var slut. och den flöt kan det vara så enkelt att hon bara svalt luft?
    i så fall kommer det ut av sig själv den naturliga vägen?
    // Peter

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    En av mina C. gibberosa blue mpimbwe honor har av någon anledning helt plötsligt börjat flyta som en kork. Det konstiga är att det är en F1:a, det brukar bara hända på VF vad jag har förstått. Hittade en artikel om att man kunde punktera simblåsan med en nål men det känns lite så där halv knepigt. Är det någon som har erfarenhet av detta syndrom? Övrigt så är hon pigg och kämpar sig ner när det är dax för mat.
    // Peter
    Matar du med mat som flyter.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    startade ett ämne Korksyndrom

    Korksyndrom

    En av mina C. gibberosa blue mpimbwe honor har av någon anledning helt plötsligt börjat flyta som en kork. Det konstiga är att det är en F1:a, det brukar bara hända på VF vad jag har förstått. Hittade en artikel om att man kunde punktera simblåsan med en nål men det känns lite så där halv knepigt. Är det någon som har erfarenhet av detta syndrom? Övrigt så är hon pigg och kämpar sig ner när det är dax för mat.
    // Peter
Arbetssätt...