Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Malawi

    Kommer att sätta upp min första riktiga burk med Malawi i början av nästa år.
    Är totalt novis på dessa firrar och då frugan tidigare insisterade på att ha några så blev det korsningar så in i h-e. För att inte samma katastrof ska upprepa sig så undrar jag om dessa varianter skulle funka i en 300 liters burk.

    Vissa av dessa är nog ganska svåra att hitta speciellt verkar den första vara lite ovanlig, men jag kan ju ha fel.

    Tänker försöka få 2+4 av de 2 första och 1+1 av övriga.

    Labidochromis Caeruleus White
    Placidochromis spec. Jalo Reef
    Protomelas taeniolatus Boadzulu red
    Aulonocara jacobfreibergi Cape Maclear


    Är detta en kombination som skulle kunna fungera?

    De två första ska jag bara ha och fungerar inte de ihop så får de gå i egna burkar.
    Senast redigerad av Stephan E; 22 december 2007, 11:02.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Stephan E
    Kommer att sätta upp min första riktiga burk med Malawi i början av nästa år.
    Är totalt novis på dessa firrar och då frugan tidigare insisterade på att ha några så blev det korsningar så in i h-e. För att inte samma katastrof ska upprepa sig så undrar jag om dessa varianter skulle funka i en 300 liters burk.

    Vissa av dessa är nog ganska svåra att hitta speciellt verkar den första vara lite ovanlig, men jag kan ju ha fel.

    Tänker försöka få 2+4 av de 2 första och 1+1 av övriga.

    Labidochromis Caeruleus White
    Placidochromis spec. Jalo Reef
    Protomelas taeniolatus Boadzulu red
    Aulonocara jacobfreibergi Cape Maclear


    Är detta en kombination som skulle kunna fungera?

    De två första ska jag bara ha och fungerar inte de ihop så får de gå i egna burkar.

    Grattis till ett bra val av fiskar! :-) Tror att Placidochromis är ganska skygg,så om du vill att de ska färga ut ordentligt så bör de kanske gå helt själva i ett kar.Fast jag kan ha fel..Du kan ju alltid testa..Blir ju en fin mix! :-) God jul..Mvh/Magnus

    Kommentar

    • Stephan E
      Användare
      • februari 2005
      • 307

      #3
      Ursprungligen postat av AORFISH
      Grattis till ett bra val av fiskar! :-) Tror att Placidochromis är ganska skygg,så om du vill att de ska färga ut ordentligt så bör de kanske gå helt själva i ett kar.Fast jag kan ha fel..Du kan ju alltid testa..Blir ju en fin mix! :-) God jul..Mvh/Magnus
      Är inte helt säker på Auluncaran är rätt variant men i övrigt känns det riktigt bra. Skulle vilja ha en Auluncara med mycket gul färg.

      Har sett bilder på en kolsvart malawi med vit bläs men det är stört omöjligt att komma ihåg vad den heter. Med den skulle burken kännas komplett!

      Vad är det för variant som är längst upp (foto Ad Konings)?


      God jul / Stephan
      Senast redigerad av Stephan E; 22 december 2007, 12:11.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Bilden du länkar till tror jag är en variant från Usisya
        Find your domain name at HugeDomains. Start using this domain right away.


        Vill du ha en Aulonocara med mycket gult skall du inte välja jacobfreibergi "Cape Maclear" (som iochför sig är väldigt snygg). Finns andra jacobfreibergi från dem norra delarna av Malawisjön med mer gult i sig, t.ex. den som kallas Mamela. http://www.cichlidforum.com/profiles...es.php?id=1384

        Helsvart fisk med vit bläs låter som antingen en Aulonocara kandeense (väldigt känslig) http://www.cichlidforum.com/profiles/species.php?id=650, eller någon slags Copadichromis. Vanlig är trewavasae; Copadichromis trewavasae

        Lycka till!

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Tja, tror kombon funkar bra om inte hinderin flippar ur.

          Tror nog det är någon slags copadichromis du letar efter, typ denna:


          Aulonocaran är nog en blå neon.

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            #6
            Tack för hjälpen!

            Det är så otroligt svårt att få ihop en besättning som jag förhoppningsvis inte tröttnar på i första taget

            Aulonocara spec. Mamelela var en riktig kanon och den får bli mitt val av Auluncarorna.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • JohanP
              Användare
              • september 2006
              • 118

              #7
              Jag tror din kombination kommer att bli mycket bra med en liten reservation för Protomelasen. Vi har dem på föreningen (Hässleholms Akvarieförening) och där är de ganska tuffa. Men jag har ingen privat erfarenhet av dem.
              Själv har jag haft/har P. sp Jalo. Jag har provat dem i lite olika kombinationer tillsammans med olika Aulonocaror, Protomelas och Copadichromisar. De har alltid funkat väldigt bra i vilket sällskap som helst av ovanstående nämnda släkten. Just nu går min avelsgrupp tillsammans med A. ethelwynnae, A. maulana, Protomelas steveni "Mbamba" och Mchenga cyclicos i ett 600 liters och det fungerar kanonbra. Samtliga arter är i harmoni, färgar ut och leker.
              Lycka till.

              Kommentar

              Arbetssätt...