Gobiocichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Gobiocichla

    Hej

    Tabkte aka till Zoomassan och kopa lite sallskapsfisk och sag att de har Gobiocichla inne! Nagon som har erfarenhet av dessa? Hur litet akvarium ar gissningsvis ett absolut minimum?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    De är ju så små och då behövs inget kar större än 100 liter, och min är ju 40 liter, enligt experterna på djurskyddet.

    OT
    Och när du endå är ute o handlar, så köp ett svenskt tangentbord och ändra i windows till svensk teckenuppsättning slut OT
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      De är ju så små och då behövs inget kar större än 100 liter, och min är ju 40 liter, enligt experterna på djurskyddet.

      OT
      Och när du endå är ute o handlar, så köp ett svenskt tangentbord och ändra i windows till svensk teckenuppsättning slut OT
      Forstod inte riktigt. HAr du Gobiocichla i 40 liter?

      Jag ska fixa tangentbordet sa fort jag far tid men det ar MYCKET nu innan jul.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        min är ju 40 liter, enligt experterna på djurskyddet.
        Minimum 40 l.
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ja, jag glömde punkten. Minimum såklart. Har aldrig haft dessa firrar, använde den berömda googlefunktionen bara.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Har inte haft dessa firrar, men har sett en del liknande sk. "småttingar" genom åren. De flesta av dem är rätt aggro (även ur ciklidvinkel) och kräver mer space än man tror, samt givetvis en inredning med gömställen och avskärmningar mellan olika revir. Med en hel del andra firrar har jag funnit att avdelare som går ända upp till ytan är rätt effektiva. Misstänker även att de trivs bäst med mycket kraftig cirkulation, så någon direkt sällskapsfirre vet jag inte om jag vill klassa dem.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • MAkke
              Användare
              • december 2004
              • 34

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Hej

              Tabkte aka till Zoomassan och kopa lite sallskapsfisk och sag att de har Gobiocichla inne!
              Var såg du vad Zoomassan har inne just nu? Deras hemsida verkar inte uppdateras alls. Men du kanske har hittat en dold (olänkad) sida som visar deras aktuella fisklista?

              Nyfiken,
              Mikael

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Listan ar tydligen 1,5 ar gammal lista over vad de "brukar ha hemma" men det handlade mest om inspiration . Jag hade val ingen tanke pa att satta gobiocichla i sallskapsakvarium. Jag undrade mer hur litet ett artakvarium/specialakvarium kunde va. Jag har velat ha gobiocichla sedan jag sag dem pa bild forsta gangen.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • MAkke
                  Användare
                  • december 2004
                  • 34

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag har velat ha gobiocichla sedan jag sag dem pa bild forsta gangen.
                  Du kan säkert beställa dom. Jag tror att den här länken visar Imazo's lagerlista:



                  Där du bland annat finner: 019.1248 Gobiocichla ethelwynnae
                  ...och några andra lämpliga julklappar...

                  Mikael

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Gobiocihla har funnits hemmas hos Zommässan de senaste gångerna jag har varit dä, både före och efter flytten.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Sa kan man ha Gobiocichla i ett 40 liters om man fyller det med sten och drar pa med blas utav bara whole wheat?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        De pratar inte om Gobiocichla, de pratar om svenska hjärndöda djurskyddslagar som säger att man inte får ha fisk i mindre kar än 40 liter, oavsett fisk. I grund och botten var väl tanken god, att sätta P för de jävla guldfiskskålarna och hindra folk från att hålla kampfiskar i dricksglas, men det blev bara fel.

                        Jag har inte själv haft Gobiocichla men har från Vanligen Välunderrättad Källa att den som de flesta flod-lamprologiner är rejält elak, Lamprologus congoensis-klass. Det är tänkbart att det går att hålla ett par i ett 40-liters om du gör stenröse och sätter i kraftig pump, men personligen skulle jag nog köra med ett 200-liters & stenrösen.

                        Den är inte så himla dvärg heller, jag har nu sett den, hos akvarielagret, och jag gisstimerar att de fiskarna var sisådär 13 cm.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Djurmagazinet i Jönköping hade Gobiocichla wonderi för ett halvår sen men små vet ja inte den största var nog 12cm

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Jag var hemma hos Christian och han har Gobiocichla. De verkade hur snälla och trevliga som helst. Det är nog inte helt orimligt att hålla dem i ett avlångt 50litersakvarium.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...