ha rot i troffekar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    ha rot i troffekar

    hej, har lite funderingar på att lägga i en liten rot i mitt troffe kar så malarna får den att tugga på

    har läst att dom behöver ha det, men vet också att det gör vattnet lite surt?

    det är 720 L med 40kg faxe sten , samt 25 kg faxe grus,för att buffra lite på hårdheten, har två ancistrus,samt två L-177 golden nuggets

    det är för malarnas skull jag funderar på det , troffarna kanske också gillar att hacka lite på den?

    så vad tror ni gott folk, är det en bra ide eller bör jag inte göra det
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Rotters pH paverkan ar kraftigt overdriven. Ditt vatten ar rejalt buffrat pga av kalken dessutom. Det finns ingen som helst risk overhuvudtaget att roten paverkar pH. Troffar borde som du sager dessutom rent hypotetiskt kunna ma bra av att fa i sig lite cellulosa de ocksa.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      tack för det snabba svaret, kan mycke väl vara så att det har överdrivits lite om det där med rötter, så den får åka i så blir malarna nöjda om inte annat

      tack för hjälpen

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        #4
        Har alltid kört med någon rot i mina troffekar och aldrig märkt att det skulle påverka ph nämnvärt.
        //Robert

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av RobbanG
          Har alltid kört med någon rot i mina troffekar och aldrig märkt att det skulle påverka ph nämnvärt.
          Har kört med stora Mangrowe på upp till 15 kilo i mina kar, har aldrig märkt någon direkt pH förändring.

          Kommentar

          • Blueartic
            Användare
            • november 2007
            • 91

            #6
            Ursprungligen postat av Patric
            hej, har lite funderingar på att lägga i en liten rot i mitt troffe kar så malarna får den att tugga på

            har läst att dom behöver ha det, men vet också att det gör vattnet lite surt?

            det är 720 L med 40kg faxe sten , samt 25 kg faxe grus,för att buffra lite på hårdheten, har två ancistrus,samt två L-177 golden nuggets

            det är för malarnas skull jag funderar på det , troffarna kanske också gillar att hacka lite på den?

            så vad tror ni gott folk, är det en bra ide eller bör jag inte göra det

            Går alldeles utmärkt påverkar inte Ph ett dugg om man har kalkhaltig inredning,så bara att stoppa i, det har jag gjort...
            Mvh Stefan
            720l Malawi
            Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Jag har inte rötter ty jag inbillar mig att det bara föder en massa negativa bakterier som påverkar troffars välbefinnande.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              Arbetssätt...