Blandade sorter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-k
    Användare
    • december 2007
    • 9

    Blandade sorter

    Varit i norge och tittat på Malawiciklider i en mycket liten affär, där fanns en sort som dom kallade för Oscar och det fanns/hade inget latinsktnamn.
    Vet någon vad detta kan vara?
    Undrar om den kan gå ihop med Golden?
  • Kryptonit
    Användare
    • augusti 2006
    • 64

    #2
    Ursprungligen postat av e-k
    Varit i norge och tittat på Malawiciklider i en mycket liten affär, där fanns en sort som dom kallade för Oscar och det fanns/hade inget latinsktnamn.
    Vet någon vad detta kan vara?
    Undrar om den kan gå ihop med Golden?
    Astronotus ocellatus


    Det är en sydamerikansk ciklid som kan bli 45 cm lång, så jag tror inte den är så lämplig tillsammans med golden
    Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

    Kommentar

    • e-k
      Användare
      • december 2007
      • 9

      #3
      OK, bra att veta! Synd att personal i affärer inte vet eller kan/vill ta reda på!
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av e-k
        Varit i norge och tittat på Malawiciklider i en mycket liten affär, där fanns en sort som dom kallade för Oscar och det fanns/hade inget latinsktnamn.
        Vet någon vad detta kan vara?
        Undrar om den kan gå ihop med Golden?
        Jag hoppas inte de sålde den som Malawiciklid !!

        Hur stort kar har du och hur många Golden finns där nu? Arter som går bra ihopp med golden är ju andra små Mbuna ciklider och det finns ju en hel del att välja på.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • e-k
          Användare
          • december 2007
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
          Jag hoppas inte de sålde den som Malawiciklid !!

          Hur stort kar har du och hur många Golden finns där nu? Arter som går bra ihopp med golden är ju andra små Mbuna ciklider och det finns ju en hel del att välja på.
          Jo den såldes som Malawiciklid men jag tyckte inte att det stämde så jag tänkte kolla här om någon visste. Dom sa också att ALLA Malawisar går ihop?
          Mitt kar är på 350l och det finns 5 golden, 2 pindani och 4 malar.

          Kommentar

          • Kryptonit
            Användare
            • augusti 2006
            • 64

            #6
            Låter som de inte var så kunniga. Alla "malawisar" går definitivt inte ihop.

            Vad gäller sällskap till golden så är min rekommendation någon Aulonocara
            Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #7
              Ursprungligen postat av e-k
              Jo den såldes som Malawiciklid men jag tyckte inte att det stämde så jag tänkte kolla här om någon visste. Dom sa också att ALLA Malawisar går ihop?
              Mitt kar är på 350l och det finns 5 golden, 2 pindani och 4 malar.
              Verkar som någon butik som inte bryr sig om varken djur eller kunder =( Antingen förstår de inte bättre eller så vill de bara tjäna slant.

              Pindani kallas nu mera för Socolofi och tillhör släktet Pseudotropheus. Tycker du ska satsa på minst 3st Socolofi till för att få lika stor grupp som dina Golden eller kanske fler utav båda sorterna totalt ca 8-10st av varje art.

              Pseudotropheus släktet är ganska tufft och Aulonocara kanske inte är det första jag tänker på då men visst någon tuffare Aulonocara då.. Eller varför inte någon snygg zebra eller någon annan Pseudotropheus art?
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • Snurbo
                Användare
                • februari 2007
                • 86

                #8
                Ursprungligen postat av e-k
                Jo den såldes som Malawiciklid men jag tyckte inte att det stämde så jag tänkte kolla här om någon visste. Dom sa också att ALLA Malawisar går ihop?
                Mitt kar är på 350l och det finns 5 golden, 2 pindani och 4 malar.
                Det är verkligen skrämmande att så kallade "akvarister" kan säga " ALLA Malawisar går ihop! "..... Jag är ingen erfaren malawi fantast...men jag kan då säga att det inte stämmer..... Innan man börjar blanda sorter.. Läs på om dom olika raserna....

                // Mvh Magnus

                Kommentar

                • Kryptonit
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 64

                  #9
                  Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                  Pseudotropheus släktet är ganska tufft och Aulonocara kanske inte är det första jag tänker på då men visst någon tuffare Aulonocara då.. Eller varför inte någon snygg zebra eller någon annan Pseudotropheus art?
                  Jag håller med.
                  (Tittade inte direkt på övriga invånare, utan bara på vad som passar bra med golden.)
                  Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                  Kommentar

                  • e-k
                    Användare
                    • december 2007
                    • 9

                    #10
                    Nybörjare Malawisar

                    Tack för alla bra svar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...