blanda troffar med frontosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    blanda troffar med frontosor

    tjena

    har lite funderingar på att köpa mig en mindre grupp med frontosor och slänga i mitt 720L kar där det går 20 ikola,10 dubbar,2 vf malar L177,samt ett ancistrus par

    någon som har nån erfarenhet av detta? har läst att dom är ganska glupska frontosor, det är en mindre grupp jag kollat på 1+3 hannen är bra stor,

    tacksam för svar/åsikter
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Sök på ämnet i forumet, vi hade en diskussion för något halvår sedan om detta. Åsikterna gick ganska rejält i sär, men jag hade inte blandat dessa arter.

    /Jocke

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Håller mina frontoser i ett 720 literskar, 6 stycken där största hannen börjar närma sig 30cm. Tycker det börja kännas trångt och då är hela gruppen långt från färdigvuxna. Att i den burken slänga i ett gäng troffar känns för mig riktigt fel, blir dom inte uppätna tror jag i alla fall att det mest kommer att likna fisksoppa. Skulle jag ha en burk på säg 2000 liter då skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna fungera.
      Det stora problemet att hålla dom i samma burk utan tanke på trängsel är foderfrågan, vad ska man mata dom med ? frontoserna går i och för sig att handmata med räkstjärtar men det ska ju funka i längden. Den ena är växtätare o den andra köttätare????
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Tropheus är dyr mat i Sverige...

        Min åsikt är att frontosor är bästa sättet att förstöra en Tanganyikaburk.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Tja, har en grupp på 16 Dubbar Xl 12-14cm med 1+2 av frontosa mpimbwe 18-27cm och det funkar kanon och det är snarare dubbarna sóm bestämmer över frontosorna. De går i ett 375 L som egentligen är för litet men det funkar bra och hade lek på dubbarna igår faktiskt. Så som jag ser det så är det en stor fördel om det är bra storlek på tropheusen för att lyckas, sedan har man problemet med maten men det funkar fint oxå, då jag ger troffarna tropheusmix först och sedan en 50/50mix i stora bitar till fronosorna.

          Här är en bild på karet:

          Sugen på att skaffa ett eget akvarium? Då är Fiskförmedlingen.se sidan för dig. För nybörjartips och nyttiga råd om akvarier klickar du här.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Här är bilder på norrköpings monsterakvarium med tanganyika som jag tog i våras:


            Denna tråd används enbart till fisk och akvarierelaterade bilder. Fisk och akvarierelaterade bilder - del 1 finns här: http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=54525 Övriga typer av bilder läggs i andra trådar, tex. Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 1 (http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh..

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Ja, att det kan gå så mkt småfisk i det karet har jag lite svårt att förstå. Trodde Frontosa va en rovfisk!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                #8
                Har inte några troffar med mina frontoser men där emot har jag Leptosomer, Jullar ,O.ventralis, Compresiceps samt N.sexfasciatus och det fungerar bra, det försvinner lite Jullar i bland men det är Sexfasciatusarna och Compresicepsarna som gottar sig. En kompis hadde under många år 20st Moliro tillsammans med 4st Frontosor där största hanen var 30cm i en 480l burk utan problem. Det stora problemet torde vara maten som Bright_Blue skriver så skulle jag också ge mat som passar Troffarna först och där efter till Frontosorn. ( Frontosor kan äta Troffemat. Troffar kan inte äta Fronto mat) Frontosor som växer upp i akvarium äter sällan fisk konstigt nog, dom kanske är för lata lite som änder som matas med bröd, inget bröd så dör dom hellre än att stoppa huvudet under vattnet och äta gräs.
                // Peter
                Senast redigerad av Pettap; 11 december 2007, 18:36.
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Vad jag hört är det ungefär som att hålla scalare med neontetra: det går bra tills, en dag, det inte går bra. Jag har för mig att Kjell brukar berätta en story om hur hans frontosor, som vuxit upp med troffar, efter flera år upptäckte att troffarna var mat.

                  Jag skulle inte blanda, men det är dina pengar.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    Tja, har en grupp på 16 Dubbar Xl 12-14cm med 1+2 av frontosa mpimbwe 18-27cm och det funkar kanon och det är snarare dubbarna sóm bestämmer över frontosorna. De går i ett 375 L som egentligen är för litet men det funkar bra och hade lek på dubbarna igår faktiskt. Så som jag ser det så är det en stor fördel om det är bra storlek på tropheusen för att lyckas, sedan har man problemet med maten men det funkar fint oxå, då jag ger troffarna tropheusmix först och sedan en 50/50mix i stora bitar till fronosorna.

                    Här är en bild på karet:

                    http://fiskformedlingen.se/bild.asp?bild=2030
                    Frontosor i ett 375 liters??? Låter lite packat. Att få dubbarna att leka det förstår jag inte är några problem, men leker även frontosorna???
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Patric
                      Användare
                      • juli 2007
                      • 189

                      #11
                      vill inte riskera mina troffar så jag får köpa ett 540L (typ det jag har plats med)och köra frontosor i istället,tänkte även ha mina vf (golden nugget)
                      i det karet med dom fyra ,den komben funkar hoppas jag? det enda jag funderar på närmare är värmen, trivs frontosorna uppåt 29 grader?

                      eller finns risken att mina malar också blir mat? 7-9 cm nånstans kan jag tänka mig att dom ligger på


                      tack för alla svar som dundrat in som vanligt tack gott folk
                      Senast redigerad av Patric; 11 december 2007, 22:18.

                      Kommentar

                      • Twosaint
                        Användare
                        • december 2004
                        • 68

                        #12
                        Min erfarenhet är att Frontosorna inte bryr sig så mycket om fisken som växer upp tillsammans med dom, däremot då man försöker introducera ny fisk i burken så äter dom allt dom kommer över. 2 ggr då jag matat har jag sett min stora hanne sätta fart mot en mat bit och har då en mindre fisk kommit ivägen så smäller det men han verkar inte ha som avsikt att äta upp dom mest bara att dom kom ivägen och vart i princip delad i 2 delar.
                        Mest förvånad vart jag då jag släppte ner en väderål i burken, kunde tänka mig att dom skulle vara och stressa den lite men inte att det skulle gå såhär.


                        Kommentar

                        Arbetssätt...