aulonocara med Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    aulonocara med Mbunas

    Hur går det att mixa Aulonocara med Lab Trewavasae och Metri Fainziberi?? Några sorter som absolut inte fungerar med dessa Mbunas. De är nämligen självskrivna??
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Enligt mig är det inte många Aulonocara som riktigt klarar ett mbuna akvarium. En art som jag däremot vet av egen erfarenhet klarar av det är Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point.

    En art som absolut inte pallade med det var Aulonocara stuartgranti, Lundo (blue neon variant).

    Är de sköra så tynar de helt enkelt bort...
    Senast redigerad av StefanL; 11 december 2007, 00:04.

    Kommentar

    • unger
      Användare
      • februari 2005
      • 216

      #3
      Vad sägs om Auloncara Mamelela. Är den robust nog??

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Ursprungligen postat av unger
        Vad sägs om Auloncara Mamelela. Är den robust nog??
        Nej den är skitvek. Har haft den med andra malawi men det funkar inte så de får gå i ett eget 150L akvarium. Däremot så Funkar nog jacobfreibergin från otter point kanske som malawe säger men det är mkt tillfälligheter för att allt ska stämma.

        Kommentar

        • JohanP
          Användare
          • september 2006
          • 118

          #5
          Personligen hade jag inte släppt ner någon ur Aulonocarasläktet tillsammans med Mbunas "Terminator"

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Otter Point anses nog av de flesta som den Aulonocara art som är tuffast av dom alla och som kan klara att vara i ett mbuna kar och trivas. Det är inte ultimat för arten och det kan skapa problem med artens färgprakt och lekvillighet...

            Med de erfarenheter jag har hade jag valt Otter Point eller någon annan A. jacobfreibergi art som anses av flera vara åt det tuffare hållet. A. stuartgranti arter anses vekare och det stämmer med de jag haft...de är känsligare för ganska mycket som nämnda akvariekompisar men även vattenkvalitet.

            Jag tror inte att Labbarna kommer skapa så stora problem för Aulonocara utan det är nog mest Metriaclima arten i sådana fall. Labbarnas livlighet kan i och för sig kanske skapa problem, men de håller sig oftast för sig själva inom deras grupp.

            Av vilken anledning vill du ha just Aulonocara?
            Senast redigerad av StefanL; 11 december 2007, 00:11.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Lyckas man få harmoni i burken plus att den inte är för liten så brukar man kunna blanda ganska friskt med undantag för vissa extremt veka eller aggresiva djur.
              Ett större problem i längden är ju isf foderfrågan... det gäller att alla hänger med och får sin beskärda del av maten utan att vissa andra blir övergödda, det är ofta svårare än övriga aspekter som man brukar ha när det kommer till att blanda fisk.
              I en perfekt malawiburk blir dom snälla som neontetror, det kanske inte är världens enklaste att skapa med det går.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...