Cyps och utfärgning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Cyps och utfärgning

    Alltså, den här frågan har säkerligen varit uppe massor med gånger i olika variationer. Jag har yngel i olika sizer på C. leptosoma "Blue flash". De största ligger på mellan 5-6 cm och några av hannarna är fullt utfärgade. Ska de verkligen vara det vid den sizen?

    När jag köpte föräldrarna till mina yngel så färgade de inte ut förräns runt 8 cm. Nu har jag visserligen gett mina yngel rackarns bra foder, det kanske spelar roll (inget onaturligt kraftfoder dock, handlar om levandefoder). Har kikat på lite bilder från sjön, men inte hittat några bra på i vilken size Cyps färgar ut i sin naturliga biotop. På några av sjöbilderna så verkar en del småttingar ha börjat få färg i allafall (man kan se hannarnas ränder), men storleken på fisken på sjöbilderna är rätt svårbedömd.

    Nå - någon som har erfarenheter om i vilken size Cyps "ska" färga ut och som märkt skillnad med olika foder?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Jag har utinter och vid 5cm size så tycker jag man kan börja ana blått skimmer i kroppen på hanarna. Vid 6cm så är de som du säger helt utfärgade. detta är vad jag märkt iaf.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Hade en lite rackare (malasa) för ett tag sedan som var kung i Yngelkaret, han färgade vid 3.5cm. 5 cm då brukar de andra komma igång.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Oki, då är det inte helt onormalt i allafall - tackar för svaren.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...